نظرسنجی موسسه‌ی آمریکایی: شکست احزاب حاکم اقلیم کردستان در انتخابات آتی مجلس عراق

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات استراتژیک بین‌المللی در واشنگتن دی‌سی، احزاب حاکم در اقلیم کردستان [پ.د.ک- ی.ن.ک] در انتخابات آتی مجلس عراق با شکست فاحشی مواجه خواهند شد

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات استراتژیک بین‌المللی در واشنگتن دی‌سی، احزاب حاکم در اقلیم کردستان [پ.د.ک- ی.ن.ک] در انتخابات آتی مجلس عراق با شکست فاحشی مواجه خواهند شد

 

موسسه "سی‌ اِس آی اِس" در نظرسنجی که روز گذشته اعلام کرد نتایج تحقیقات خود را در رابطه با انتخابات آتی مجلس عراق منتشر نمود. بنابر این گزارش میزان مشارکت واجدین حق رأی در این دوره انتخابات مجلس عراق به ترتیب در اقلیم کردستان ۶٠ درصد و در عراق ۵۵ درصد خواهد بود.

 

طبق این گزارش دو حزب "اتحادیه میهنی کردستان" و "حزب دمکرات کردستان عراق" با افت شدیدی روبرو خواهند شد و از مجموع ۴۴ کرسی نمایندگان اقلیم در مجلس، تنها قادر به کسب ١٧ کرسی خواهند بود. این در حالی است که در انتخابات ٢٠١۴ این دو حزب در مجموع ٢٨ کرسی را کسب کرده بودند.

 

همچنین احزاب گوران، جمعیت اسلامی (کومَل) و ائتلاف برهم صالح هم تنها ٧ کرسی مجلس را کسب می‌کنند و اتحاد اسلامی کردستان (یکگرتو) هم دو نماینده به مجلس خواهد فرستاد. به این ترتیب هر کدام از این آنها پنج کرسی و دیگری هم دو کرسی نمایندگی مجلس را نبست به دور قبل انتخابات خواهند داد.

 

این موسسه تحقیقاتی آمریکایی در ادامه خاطرنشان کرده است کرسی‌های از دست رفته احزاب مذکور به جنبش نوه نوین (نەوی نوێ) خواهد رسید. بر این اساس جنبش نوین خواهد توانست تا ١۵ نماینده به مجلس عراق بفرستد.

 

موسسه مذکور در رابطه با جریانهای سیاسی و ائتلاف گروههای دیگر در سطح عراق هم پیش‌بینی کرده است که ائتلاف حیدر عبادی ٧٢ کرسی، هادی عامری ٣٧ کرسی، لیست مقتدی صدر ٢٧ کرسی و نوری مالکی هم ١٩ کرسی را کسب می‌کنند.

 

موسسه مذکور از پنج دهه پیش به تحقیق در رابطه با انتخابات و نتایج آنان می‌پردازد و به عنوان مرکزی معتبر شناخته می‌شود.