نیروهای امنیتی ترکیه به مراسم خاکسپاری قربانیان آ.ک.پ حمله کردند

به دنبال قتل شماری از حامیان حزب دمکراتیك خلق‌ها توسط نمایندگان حزب حاکم ترکیه در شهر پرسوس، نیروهای امنیتی به مراسم خاکسپاری جانباختگان نیز حمله کردند.

به دنبال قتل شماری از حامیان حزب دمکراتیك خلق‌ها توسط نمایندگان حزب حاکم ترکیه در شهر پرسوس، نیروهای امنیتی به مراسم خاکسپاری جانباختگان نیز حمله کردند. سزایی تمللی ریاست مشترک ه.د.پ به همراه جمعی از نمایندگان سازمان‌های مدنی با سفر به پرسوس خواستار مجازات عاملین جنایت و آزادی فوری بازداشت شدگان در مراسم خاکسپاری شد.

 

دو روز پس از حمله خونین نمایندگان حزب عدالت و توسعه در شهر پرسوس، این موضوع در محافل سیاسی و رسانەهای ترکیه بسیار مورد بحث قرار گرفته است.

 

ماجرا روز پنجشنبه و زمانی آغاز شد که یکی از اصناف پرسوس به ابراهیم خلیل یلدرز و همراهان او گفت که در انتخابات به آ.ک.پ رأی نخواهد داد. افراد مسلح همراه این نماینده آ.ک.پ در جریان درگیری‌ها سه تن از هواداران ه.د.پ را به قتل رساندند. دو تن از مهاجمان نیز در این بین کشته شدند.

نیروهای وابسته به کاخ ریاست جمهوری حتی با گاز فلفل و آب فشار قوی، به مراسم خاکسپاری جانباختگان حمله کردند. تعدادی از شرکت کنندگان در این مراسم بازداشت شده اند که برخی از آنها از اعضای ارشد ه.د.پ هستند.

 

حزب حاکم ترکیه در رسانەهای خود سعی کرده که ه.د.پ و پ.ک.ک را مسئول این واقعه معرفی کند.

بینالی یلدرم نخست وزیر حتی روز جمعه به پرسوس سفر کرد. تصاویر به دست آمده نشان می دهد که حامیان آ.ک.پ با سلاح به استقبال او رفتند. آنها اجازه دارند از این سلاح علیه مخالفان دولت استفاده کنند.

 

از سویی، سزایی تمللی ریاست مشترک ه.د.پ هم به پرسوس رفت و در یک تجمع خبری تأکید کرد آ.ک.پ حساب خون‌هایی که ریخته است را در صندوق‌های رأی‌گیری پس می‌دهد. هیئتی از مدیران کنگره دمکراتیك خلق‌ها و کنگره جامعه دمکراتیك نیز او را در این سفر همراهی می‌کردند.

نعمت‌الله اردوغموش نماینده اورفا هم از سخنرانان در این تجمع بود که گفت حمله به آرامگاه محل دفن جانباختگان نشان می‌دهد که آ.ک.پ هیچ مرزی برای بازی‌های خود نمی‌شناسد.

گلستان کوچ‌یگیت، سخنگوی کنگره دمکراتیك خلق‌ها نیز در سخنرانی خود به قتل‌عام ٣٣ جوان سوسیالیست حامی کوبانی قبل از انتخابات سال ٢٠١۵ در پرسوس اشاره کرد و گفت انسان‌ها نباید بخاطر محاسبات انتخاباتی کشته شوند.