وژین: مخاطب پروژه اقدام دمکراتیک، خلق‌‌های ایران هستند

زیلان وژین ریاست مشترک حزب حیات آزاد کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات اعلام کرد که رژیم ایران مجبور به تغییر است و از زنان و جوانان به عنوان نیروهای اصلی تغییرات بنیادی در میان جوامع ایران نام برد

زیلان وژین ریاست مشترک حزب حیات آزاد کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات اعلام کرد که رژیم ایران مجبور به تغییر است و از زنان و جوانان به عنوان نیروهای اصلی تغییرات بنیادی در میان جوامع ایران نام برد.

 

فضای ملتهب خاورمیانه تغییر سیاسی دمکراتیک را در شیوه مدیریتی جامعه در ایران به موضوعی حتمی مبدل کرده است. رژیم حاکم بر ایران تنها بواسطه پذیرش نیروهای دینامیک جامعه و آغاز گفت‌وگو می‌تواند خود را از بحران‌های فراگیر کنونی نجات دهد. پژاک و کودار در این رابطه به فعالیت‌ها برای دمکراتیزه‌ کردن ایران سرعت بخشیده‌اند. در روزهای گذشته پروژه‌ای مشترک از سوی کودار و پژاک منتشر شد.

 

'پروژه ما توانایی حل مسائل جاری در ایران را داراست'

زیلان وژین با تأکید بر اینکه پروژه چاره‌یابی آنان دارای ابعاد فراوان است افزود:"این پروژه نسبت به پروژه‌های سابق دارای جوانب گسترده‌تری است و این فرصت را فراهم می‌نماید تا مسائل داخلی و خارجی حل شوند. این پروژه، حقوق همه خلق‌ها را در یک فرایند تدریجی پیگیری می‌کند."

 

زنان پیشاهنگ تغییرات دمکراتیک در ایران هستند

زیلان وژین از مسئله زن به عنوان جدی ترین و عاجل ترین مسئله که باید چارەیابی شود یاد کرد و گفت وقتی که به صحنه های مبارزه نگاه می کنیم، بویژه در اعتراضات یک سال اخیر، زنان پیشقدم هستند. زنان همچنین در زندان‌ها در برابر زورگویی و شکنجه مقاومت کرده اند چون در این نظام بیش از همه مورد ظلم قرار می گیرند و انکار می شوند. مسئله زن، مسئله یک اقلیت خاص نیست بلکه مسئله ملی همه خلق‌های ایران است.

 

وی با تأکید بر توانایی زنان برای تغییر سرنوشت گفت که زنان می توانند جلوی قحطی و بحران را بگیرند و ایران را به دمکراسی سوق دهند. 

 

با قانون اساسی دمکراتیک می‌توان به ذهنیت انحصارگر دولت و اقتدار پایان داد

 

ریاست مشترک پژاك اضافه کرد: سیاست‌های اشتباه دولت موجب بحران کنونی شده است بنابراین دولت باید مشکلات را بطور دمکراتیك چارەیابی کند. باید اراده و موجودیت همه تنوعات موجود در ایران را به رسمیت بشناسد. منطق حکومت مطلقه باید با تدوین قانون اساسی جدید عوض شود.

 

زیلان وژین همچنین تکرار کرد: مخاطب پروژه چارەیابی ما خلق‌های ایران، نیروهای اپوزیسیون دمکراتیک، سوسیالیست‌ها و تمام آنانی است که برای آزادی و دمکراسی رادیکال در ایران تلاش می‌کنند. برای حل مسئله کُرد وظیفه‌ای تاریخی بر دوش نیروهای دمکراتیک، میهن‌دوست و سوسیالیست قرار گرفته است. کردها توانایی پیشاهنگی چاره‌یابی دمکراتیک مسائل ایران و خاورمیانه را دارا هستند و آنچه در سالهای اخیر در سوریه دیده شد این موضوع را به اثبات رسانده است."

... بیشتر...

| پروژه‌ ‌کودار و پژاک جهت اقدام برای دموكراتيزه‌كردن ايران 

کتاب "کودار؛ رهیافت دمکراتیک خلق‌های ایران"