وژین:"کردهای آزادیخواه مانع استقرار دولت‌های اشغالگر و رژیم سرمایه‌داری خواهند شد"

"... ترکیه در ظاهر خود را دوست ایران نشان داده است و این امر فضای بیشتری را در خاورمیانه برای وی مهیا کرده است. اما تهدیدهای آمریکا عملا راه را برای تداوم این همکاری می‌بندد ... "

زیلان وژین رییس مشترک حزب حیات آزاد کردستان- پژاک در برنامه خط‌سوم تلویزیون آرین شرکت کرد و به ارزیابی تحولات شرق کردستان، ایران و منطقه پرداخت. وی نقش نیروهای منطقه و جهانی را در تحولات جاری بررسی نمود و یادآور شد که خلق کرد با تکیه بر توان و نیروی ذاتی خویش در جنگ جهانی سوم در زمینه‌های سیاسی و نظامی برای دستیابی به آزادی مبارزه می‌کند و فعالانه در جبهه جنگ حاضر است

رییس مشترک پژاک در آغاز سالروز تأسیس پ.ک.ک را به رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان، زندانیان جنبش ازادیخواهی کردستان، آحاد خلق کرد و خلق‌های آزادیخواه تبریک گفت.

 

وژین سپس از سه گریلای شهید که در حملات هوایی رژیم ترک در سال ٢٠١٧ جانباخته بودند تجلیل نموده و افزود:"ترکیه با همکاری ایران به نیروهای ما حمله‌ور شدند. در نتیجه این حمله سه رفیقمان به نام‌های ژیروان، دلیل و سربست به شهادت رسیدند. با یاد از این رفقا از تمامی مبارزان جانباخته راه آزادی تجلیل می‌نمایم."

 

وژین سپس به همکاری دو دولت اشغالگر ایران و ترکیه اشاره کرده و گفت:"روابط این دو رژیم غاصب چه به صورت علنی و چه به صورت مخفیانه ادامه یافته است. دیدار و توافقات مابین دولت ترکیه و رژیم ایران بر مبنای دشمنی با کردهای آزادیخواه و مبارزه شکل گرفته و دائما در حال توطئه‌چینی و کمک به یکدیگر در این چهارچوب هستند. ایران و ترکیه برای تداوم حاکمیت خویش از مبارزه کردهای آزادیخواه بشدت در هراس‌اند. تنها دلیل توافقات این دو ترس از حضور کردها در میدان مبارزه است. می‌توان با اطمینان گفت که تمام روابط دو رژیم ایران و ترکیه بر مبنای انکار و نابودی کردها شکل‌ گرفته است."

 

رییس مشترک پژاک منازعات تاریخی مابین این دو را خاطرنشان کرد و گفت:"در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و تاریخی دو رژیم ایران و ترکیه به درازای تاریخ روابطی پرتنش داشته‌اند و همیشه هم علیه همدیگر دست به توطئه زده‌اند. آنان برای تحکیم حاکمیت خود در دوره امپراطوری عثمانی و صفوی به جنگ با همدیگر پرداخته‌اند. امروز هم برای تداوم عمر حاکمیت در حال جنگی انحصارگرایانه هستند. دوستی مابین آنان در شرایطی است که خصومت تاریخی با یکدیگر دارند. اما امروز با هدف نابودی کردها به همدیگر تکیه کرده‌اند. از سال گذشته یکبار دیگر ایران و ترکیه با حمله به نیروهای ما نشان دادند که برای نابودی کردها دست به یکی کرده‌اند. اینکه تا چه زمانی این همکاری ادامه می‌یابد معلوم نیست، زیرا این دو در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و تاریخی با هم تناقض دارند.

 

کردهای آزادیخواه مانع استقرار دولت‌های اشغالگر و رژیم سرمایه‌داری خواهند شد

رییس مشترک کودار در رابطه با سیاست‌های کنونی کردها و موقعیت آنان گفت:" جنبش آزادیخواهی کردها در سیاست‌های خویش بوضوح اعلام کرده که تا یک نفر کرد آزادیخواه زنده باشد فرصت عرض اندام به هیچگونه سیاست اشغالگرانه چه به دولت‌-ملت‌های منطقه و چه به رژیم سرمایه‌داری جهانی در تمام خاورمیانه نخواهد داد.

 

وی به تنش موجود در خاورمیانه پرداخت و گفت:"از سویی ترکیه و آمریکا در حال توافق هستند از سوی دیگر هم این دو به جنگ اقتصادی و سیاسی با همدیگر ادامه می‌پردازند. در چنین شرایطی دوستان همدیگر با هم به دشمنی برمی‌خیزند. ترکیه با آمریکا در ائتلاف شرکت کرده است. امریکا و ایران هم در منازعه بسر می‌برند، هر سه [ایران، ترکیه و آمریکا] در یک مورد با هم به توافق رسیده‌اند و آن هم جنگ با ملت کرد است."

 

جزئیات همکاری‌های ایران و ترکیه چیست؟

زیلان وژین به جزئیات روابط مابین ایران و ترکیه اشاره کرده و گفت:"آمریکا برای جلب ترکیه برای جای گرفتن در محور خویش علیه ایران به هر اقدامی دست می‌زند، حتی آمریکا در راستای وادار کردن ترکیه برای پیوستن به ائتلاف خود آمادگی خویش را برای جنگ علیه کردها نشان داده است. اقدام آمریکا علیه سه تن از پیشاهنگان جنبش آزادیخواهی کردستان حمله آشکار دولت آمریکا علیه کردهاست. هدف دیگر آمریکا تقویت جایگاه خود در مصاف با ایران است. این‌ها سیاست‌هایی هستند که علیه کردها و علیه یکدیگر بکار گرفته می‌شوند."

 

 در پاسخ به اینکه آیا ترکیه خواهد توانست ایران را از وضعیت بن‌بست کنونی نجات دهد زیلان وژین گفت:"شکی در این نیست که ترکیه نخواهد توانست به ایران کمک کند، چرا؟ زیرا ترکیه از سویی برای حمله به کردها و از سویی برای تضعیف جایگاه ایران در ائتلاف با آمریکا جای گرفته است. ترکیه در ظاهر خود را دوست ایران نشان داده است و این امر فضای بیشتری را در خاورمیانه برای وی مهیا کرده است. اما تهدیدهای آمریکا عملا راه را برای تداوم این همکاری می‌بندد. آمریکا از سویی ترکیه را تهدید کرده که فشار بر ایران باید افزایش یابد و از سوی دیگر هم با ترکیه برای اشغالگری بیشتر همکاری می‌کند. اکنون ترکیه در دوراهی قرار دارد. اگر به همکاری آمریکا در دشمنی با رژیم ایران موافقت کند در آنصورت اقتصاد ترکیه فرو می‌پاشد. اگر هم ترکیه علیه آمریکا به همکاری با ایران ادامه دهد در آنصورت جنگ رژیم ترک علیه کردها به شکست قطعی انکارا می‌انجامد. ترکیه در هر دو گزینه بازنده این میدان است."

 

کردها سیاست‌های مختص به خویش را اجرا خواهند کرد

زیلان وژین به مبارزه خلق کرد اشاره کرده و گفت:"نمی‌توان از تعیین زمان برای پایان دادن به جنگ جهانی سوم سخن گفت، این مرحله تنها مرحله فروپاشی و تأسیس سیستم‌ها نیست، بلکه چنان مرحله‌ای است که هم می‌توان در آن به سیاست پرداخت و هم به جنگ و مبارزه ادامه داد. امروز کردها در کردستان و منطقه هم به سیاست مستقلانه خویش ادامه می‌دهند و هم به جنگ و مبارزه. خط کردها در این جنگ واضح است. کردها در خط سوم جای گرفته‌ و به هیچکدام از جبهه‌های آمریکا، ترکیه و یا ایران نمی‌پیوندند. آنانی که به حمایت از این جبهه‌ها پرداخته‌اند حال و روزشان را همگی میدانیم."

 

زیلان وژین در ادامه وضعیت جاری در سوریه، ترکیه و ایران را مورد ارزیابی قرار داد:"ایران، ترکیه و سوریه نمی‌توانند به بحران‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی کشورهای خود پاسخ دهند. تداوم سیاست‌های آنان پای نیروهای هژمونگرای جهانی را هم به منطقه باز کرده است. خلق کرد هم در میدان نبرد حضور دارد. جنگی سنگین بر کردها تحمیل شده است. اگر کردها با توکل به سیاست مستقل خویش به جنگ و مبارزه ادامه دهند در اینصورت خواهد توانست به موقعیت سیاسی شایسته خویش دست یابد."

 

وژین سپس در مورد اوضاع کنونی ایران و شرق کردستان خاطرنشان کرد: جامعه روژهلات کردستان و جوامع ایران با تمام طیفهای خود اعم از زنان، جوانان، فرهنگیان و کارگران به قیام برخاسته‌ و حقوق طبیعی خود را مطالبه می‌کنند. همه فعالیت‌ها دارای جایگاهی ارزشمندند. اما باید میان آنان هماهنگی شکل گیرد و شعارهای متحدی سرداده شوند. لازم است فعالیت‌های اعتراضی گسترده‌تر گردند و رژیم را مجبور به تغییر کرد. اگر طیف‌های گوناگون جامعه همخوانی بیشتری با یکدیگر داشته باشند می‌توانند به مطالبات دست یابند."

 

زیلان وژین رییس مشترک پژاک در پایان گفتگو کردها را به انسجام بیشتر در برابر دشمنان فراخواند و گفت: "[استعمارگران و اشغالگران] حمله وسیعی را علیه رهبر آپو آغاز کرده‌اند. مدت مدیدی است که برای پایان دادن به حصر رهبر آپو کردها در چهارسوی جهان به پا خواسته‌اند، لازم است کردهای شرق کردستان هم برای صیانت از رهبری صدای خویش را بلند کنند. خلق روژهلات کردستان هم باید نیرو و توان خویش را برای پاسداری از رهبر آپو و جنبش آزادیخواهی نشان دهند."