پیام مسئولین زندانی حزب دمکراتیک خلق‌ها در مورد کودتای چهارم نوامبر

​​​​​​​مسئولین زندانی ه.د.پ که در نتیجه ی کودتای ۴ نوامبر ۲۰۱۶ توسط حکومت آ.ک.پ دستگیر شدند امروز اعلام کردند: پیروزی با مقاومت میسر می‌شود

در ۴ نوامبر سال ۲۰۱۶ دولت ترکیه کودتای سیاسی را بر ضد حزب دمکراتیک خلق‌ها-ه.د.پ آغاز کرد و روئسای مشترک کل، نمایندگان این حزب در مجلس ترکیه و تعداد زیادی از مسئولین ه.د.پ را دستگیر کردند که تا اکنون در زندان هستند. به مناسبت سالروز این کودتا مسئولین ه.د.پ از زندان بیانیه‌ای منتشر کردند.

 

اوزکان: بحران جامعه را عمیق تر می‌کنند

پارلمانتار بورجو چلیک اوزکان در پیام خود به این مسئله اشاره کرده است که سیاستهایی که از سال ۲۰۱۴ بر ضد جنبش سیاسی کرد و خلق کرد بکار گرفته شد، بحران اقتصادی، سیاسی، فرهنگی اجتماعی را در ترکیه عمیق‌تر کرد. اگر به تاریخ معاصر نگاه شود مشخص می‌شود که سعی شده این سیاست همانند راه حل به مردم دیکته شود. اما واضح است که این سیاست هرگز راه حل نبوده بلکه مسائل را بدتر کرده است. ضروریست که هدف خلق‌های ترکیه اتحاد و با هم زیستن باشد.

 

بورجو چلیک در ادامه‌ی پیام خود گفته است: باید راه برای سیاست دمکراتیک باز شود. وی همچنین به اراده و عزم راسخ زندانیان ه.د.پ اشاره کرده است.

 

یوکسکداغ: با مقاومت به پیروزی خواهیم رسید

رئیس مشترک کل پیشین ه.د.پ فیگن یوکسکداغ در پیام خود به تلاشها و مبارزات دو سال گذشته‌ی ه.د.پ بر ضد فشار، ظلم و زور و ناعدالتی موجود اشاره کرده است.

 

وی گفت: آنهایی که فکر می‌کردند زندانها ما را متوقف خواهند کرد متوجه شدند که خود را فریب داده‌اند. اما آنها نمی‌توانند از این اتفاقات تجربه بگیرند به همین دلیل ما به آنها یاد خواهیم داد و این وظیفه‌ی ما و شما و همگان است. بر ضد قدرت‌طلبی که کشور را فراگرفته ما تنها راه چاره هستیم و هیچ حمله، زندان و محاصره‌ای نمی‌تواند ما را متوقف کند.

 

یوکسکداغ با این اراده و باور به خلقمان درود فرستاده و اعلام کرده است که ما با مقاومت پیروز شدیم و باز هم با مقاومت پیروز خواهیم شد.

 

کشاناک: کودتا بر ضد کسانی که برای انسانیت تلاش کردند انجام شد

رئیس مشترک شهرداری کلان‌شهر آمَد گُلتن کشاناک اعلام کرد، ۴ نوامبر / ١٣ آبان بزرگترین عملیات پاکسازی سیاسی ترکیه بود. تلاشی بود برای ترساندن اپوزسیون و سیاست عمومی و زنان، بخصوص خلق کرد.

 

چهارم نوامبر کودتای سیاسی بر ضد همه‌ی کسانی بود که برای انسانیت تلاش می‌کنند. اما زمان بخوبی مشخص خواهد کرد که هیچ کس از آینده‌ی دمکراتیک، آزادیخواه و صلح‌طلب عقب نشینی نخواهد کرد. ما خود و خلق‌مان مقاومت خواهیم کرد و پیروز خواهیم شد. اراده‌ی خلق در میان چهار دیواری بند نخواهد شد و همانند رودخانه‌ای خروشان همیشه در جریان خواهد بود.

 

بالوکن: دیدند که نتیجه ای نخواهند گرفت

پارلمانتار پیشین ه.د.پ در آمَد ادریس بالوکن در پیام خود به بحران سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قانونی اشاره کرد و گفت: این بحرانها به در تنگنا قرار دادن سیاست دمکراتیک و کودتای ۴ نوامبر مربوط هستند. علی رغم اینها نه حزب ما منحل شده است و نه خلق‌مان تسلیم شد.

 

در مدت دو سال گذشته هم در داخل زندان و هم در خارج امید، باور و مبارزات حزب و خلقمان گسترده‌تر شده است. اوضاع هر گونه که باشد با نیرویی که از روا بودن و حقوق خود می‌گیریم از آشتی، دمکراسی و اراده‌ی به آزادی حمایت خواهیم کرد. ما یک بار دیگر به خلقمان وعده می‌دهیم که در این راه تلاش و مبارزه کنیم.

 

دمیرتاش و زیدان: دولت از هم خواهد پاشید

رئیس مشترک کل پیشین ه.د.پ صلاح‌الدین دمیرتاش و پارلمانتار پیشین ه.د.پ عبدالله زیدان به این مسئله اشاره کردند که با دستگیری آنها تلاش شده تا مشکلات [رژیم] حل شوند اما در مدت این دو سال تمامی مشکلات عمیق‌تر شده‌اند. این دو نماینده محبوس مجلس در زندان رژیم ترک تأکید کرده‌اند:"ما بر خط دمکراسی، آزادی و آشتی هستیم و با سربلندی به تلاشهایمان ادامه خواهیم داد."

 

آنها همچنین گفتند: کودتای سیاسی که در ۴ نوامبر بر ضد ه.د.پ انجام شد به پیروزی نرسید و پیروز هم نخواهد شد. علی رغم تمامی فشارها و سختگیریها ه.د.پ از قبل نیرومندتر است.

 

دمیرتاش و زیدان جامعه‌ی مدنی ترکیه را مورد خطاب قرار داده و گفتند: با سکوت در مقابل اسیر کردن سیاسی ما شریک این زیان بزرگ که به جامعه و کشور وارد می‌شود نباشید. اگر عدالت از بین برود فقط ما آسیب نخواهیم دید بلکه جامعه و دولت بیشتر از همیشه به سمت فروپاشی خواهد رفت.

 

دمیرل و ارماک: باید انزوای تحمیل شده شکسته شود.

پارلمانتاران پیشین ه.د.پ چاغلار دمیرل و سلما ارماک در پیام خود اعلام کردند: عملیاتی که مانند کودتای دستگیری اراده‌ی خلق در ۴ اکتبر آغاز شد هنوز هم ادامه دارد. از راه عملیات پاکسازی سیاسی قصد دارند تا خلق کرد و سایر خلقهای ترکیه با هم متحد نشوند.

 

اما این راه موفق نشد. کشور بیشتر به سمت سقوط و فروپاشی پیش رفت، برای آنکه کشور از سقوط نجات یابد باید هرچه سریعتر این سیاست پایان یابد. با پایان دادن به انزوای تحمیل شده به اوجالان لازم است شرایط آزادی و امنیت برای او مهیا شود و به پروسه‌ی گفتگو و چاره‌یابی دمکراتیک بازگردند.

 

ارماک و دمیرل خطاب به زنان و جوانان گفتند: تا زمانی که دست از مقاومت کشیده نشود پیروزی ممکن است. ما مقاومت می‌کنیم و پیروز خواهیم شد.

 

یلدرم:باید با هم متحد شویم

پارلمانتار پیشین ه.د.پ در شهر زندان شهر مردین گولسر یلدرم در پیام خود ابتدا یکم نوامبر روز جهانی کوبانی را تبریک گفت و سپس اعلام کرد در هر شرایطی مقاومت خواهیم کرد.

 

یلدرم در مورد کودتای ۴ نوامبر گفت: این هجوم هنوز هم ادامه دارد و بخشی از تفکر نابود کردن خلق کرد و هم پیمانی فاشیستی آ.ک.پ و م.ه.پ میباشد.

 

یلدرم به اهمیت اتحاد اشاره کرد و گفت: باید اتحاد و یکصدایی میان خلق خود و سایر خلق‌ها را نیرومند کنیم. ذهنیتی که مانند سرطان نژادپرستی و دشمنی با خلق‌هاست را در هم خواهیم شکست. با باورها و اعتقادات ارزشمند حزبمان ه.د.پ پیروز خواهیم شد و زندگی خلقمان نورانی و آسوده خواهد گشت.