کمیته مطبوعات پژاک: یاد شهدای راه آزادی و قلم را گرامی می‌داریم

... تمامی حملات وحشیانه‌ای که در طول تاریخ معاصر توسط دولت‌های فاشیستی ترکیه و ایران به مبارزین انقلابی راه آزادی صورت گرفته در راستای کشتن و از میان بردن حافظه‌، هویت، خرد و آگاهی جمعی جامعه بوده است ...

کمیته مطبوعات حزب حیات آزاد کردستان به مناسبت یازدهمین سالروز جانباختن شش گریلای این کمیته در توطئه مشترک رژیم‌های غاصب ترکیه و ایران یاد شهیدان رسانه را گرامی داشته و بر تدوام راه آنان در آگاهی‌بخشی و هشیاری ملی کردها تأکید کرده است.

 

بیانیه کمیته مطبوعات پژاک به این شرح است:

"بمباران هوایی مرکز مطبوعات حزب حیات آزاد کردستان- پژاک در اردیبهشت‌ماه سال هشتادوهفت که توسط دولت فاشیست ترکیه و همکاری حکومت استبدادی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، موجب گردید شش تن از رفقای ما به نام‌های شهید وداد آمد، شهید رامان جاوید، شهید آرگش باور، شهید آرمانج مریوان، شهید هیرش مهاباد و شهید فرات چلی به شهادت برسند. شهادت رفقای انقلابی ما در این حمله ددمنشانه نشان از برخورد سیستماتیک و هدفمند دشمن در مقابله با جنبش آزادی و برابری خواهی خلق کرد دارد.

 

هدفمند بودن این امر از این نکته قابل‌فهم است که مکان و جایگاهی که مورد هجوم جنگنده‌های دولت فاشیست ترکیه قرار گرفت، مرکز رسانه و مطبوعات حزب حیات آزاد کردستان- پژاک بوده است که حوزه‌ی فعالیتی آن در شرق کردستان می‌باشد. پرسشی که پیش می‌آید این است که چرا دولت ترکیه به مواضع حزبی که حوزه‌ی فعالیتی و تفکری آن به عرصه‌ی سیاسی ایران مربوط می‌باشد، هجوم می‌برد؟

 

در پاسخ باید گفت، برای دولت‌های منطقه‌ای بخصوص دولت‌های ایران، سوریه، عراق و ترکیه که با مسئله‌ی کرد روبرو هستند، تفاوتی ندارد که نیروهای سوسیالیست و آزادی‌خواه کرد در چه مکان جغرافیایی جای می‌‌گیرد، درواقع مسئله‌ی مهم نابود نمودن و یا بی‌تأثیر نمودن آنان به هر شیوه‌ی ممکن است.  طبق تفکر و رویکرد استعماری، استیلاگرانه‌ی این دولت‌ها هر تفکر، ایدئولوژیی و حزب انقلابی که توانایی مقابله با سیستم سرمایه‌داری را به شکل بالقوه و یا بالفعل داشته باشد، باید شناسایی، حذف و یا به انحراف کشانده شود.

 

هدف وجودی دولت‌های یاد شده نابود نمودن هرگونه شکل و تصویر مخالف و انقلابی است. چرا که تصاویر زنده سبب الهام گرفتن نیروهای جوان و انقلابی در جامعه می‌گردند تا در مقابل نظم سرمایه‌ و استبداد محور کنونی قد علم کنند. این چنین برخوردی را سیاست تصویرکشی باید نام نهاد.  دولت‌های فاشیستی ایران و ترکیه سعی بر آن دارند که تمامی تصاویر و داده‌هایی انقلابی و آزاد که جامعه را به اندیشیدن،  آگاهی و گذار از دایره‌ی بسته‌ی حاکمیت آنان محکوم کرده است، نابود، تحریف و یا به انحراف کشاند.

 

در راستای همین تصویرکشی ‍و حافظه زدایی، باید حملات هدفمند دولت ترکیه به نهاد‌های اطلاع‌رسانی جنبش آزادی‌بخش خلق  کرد طی سال‌های اخیر را تحلیل نمود. حمله هوایی جنگنده‌های ترکیه در سال 2008 میلادی به مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعات حزب حیات آزاد کردستان-پژاک از نمونه‌های نه‌چندان دور سیاست تصویرکشی و حافظه‌زدایی جمعی است. همچنین حملات گسترده‌ی جنگنده‌های ارتش ترکیه به مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعات یگان‌های مدافع شنگال در اقلیم کردستان و از میان بردن مرکز مطبوعات و اطلاع‌رسانی نیروهای مدافع خلق- ی.پ.گ در شمال سوریه را باید جزئی از اقداماتی دانست که در راستای از میان بردن انباشت دانایی و آگاهی خلق کرد و دیگر خلق‌ها اعمال می‌گردد. باید توجه داشت که تمامی حملات برای شهید گردانیدن روزنامه‌نگاران انقلابی که همه‌ی تلاش خود برای گردش آزاد خبرها و اطلاعات به مردم می‌نمودند، صورت گرفته است. چرایی این موضوع را در کارکرد روزنامه‌نگاران انقلابی و نهاد‌های اطلاع‌رسانی جنش آزادی‌بخش خلق کرد باید جستجو کرد. حجم زیادی از کارویژه‌ی مراکز و نهاد‌های اطلاع‌رسانی جنبش آزادی‌بخش به تحقیق و تحلیل وضعیت سیاسی موجود، آگاهی بخشی بیشتر به ‌تمامی لایه‌های تشکیل‌دهنده‌ی اجتماع (زنان، جوانان، کارگران، کشاورزان و باورمندان دینی) به‌صورت مستقیم و همچنین تجزیه‌ و تحلیل حوزه‌های اجتماعی-سیاسی-تاریخی و اقتصادی و گردآوری و انتشاریافته‌های این اطلاعات مربوط می‌شود.  این فعالیت‌ها در میان مدت و بلندمدت موجبات آگاهی‌بخشی و خودآگاهی بیشتر جامعه می‌گردد. در پایان می‌توان گفت تمامی حملات وحشیانه‌ای که در طول تاریخ معاصر توسط دولت‌های فاشیستی ترکیه و ایران به مبارزین انقلابی راه آزادی صورت گرفته در راستای کشتن و از میان بردن حافظه‌، هویت، خرد و آگاهی جمعی جامعه بوده است. حافظه‌‌ی جمعی که با خون و شهادت و مقاومت انقلابیون و خلق ما بدست آمد.  این امر سبب انباشت تجربه، خرد و پویایی جامعه و خودمدیریتی و آزادی جامعه در مقابل دشمنان می‌شود.

 

مرکز مطبوعات حزب حیات آزاد کردستان- پژاک ضمن تبریک روز جهانی کارگر به تمامی خلق‌های ستمدیده، شهادت این ۶ شهید گرانقدر را که توسط حکومت‌ فاشیست ترکیه و همکاری رژیم استبدادی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته را گامی فاشیستی در راستای سانسور و قطع سیر آزادانه‌ی اطلاعات، ارتباطات و تجربیات دموکراتیک خلق‌ها می‌داند. در این راستا تجدید پیمان خویش را برای ادامه‌ی راه تمامی شهدای آزادی و برابری‌خواهی دوباره می‌کنیم که استمرار و گسترش‌دهنده‌ی راستین راه و باور آزاد آنان باشیم."