کودار از طرح نقشه‌ راه برای حل بحران‌های ایران خبر داد/ جنگ بزرگی در راه است

ریاست مشترک کودار از تهیه نقشه راه از سوی جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان برای چاره‌یابی بحران‌های ایران سخن به میان آورده است

ریاست مشترک کودار از تهیه نقشه راه از سوی جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان برای چاره‌یابی بحران‌های ایران سخن به میان آورده است

 

فواد بریتان در مصاحبه با روژنیوز به ارزیابی مباحث مربوط به روژهلات کردستان و ایران و همچنین نارضایتی‌های خلق کُرد و فشارهای ایالات متحده آمریکا بر جمهوری اسلامی پرداخت.

 

فواد بریتان ریاست مشترک کودار در رابطه با ریشه نارضایتی‌های خلق‌های ایران و نتایج ملموس آنها بر مواضع منسجم و متحدانه خلق‌ها تأکید کرده و گفت:"منطقه خاورمیانه در حال تحولات تازه‌ای است و نیروهای خارجی هم نقشه‌ای تازه را برای منطقه در سر دارند. ایران هم نخواهد توانست از این تحولات خود را مصون دارد. لازم است که تغییرات ریشه‌ای در رژیم حاکم بر ایران روی دهد. خلق‌های ساکن در ایران از رفتارهای سیاسی- نظامی و مدیریت جامعه بشدت ناراضی‌اند. همچنان که همه می‌دانیم از زمستان سال گذشته این اعتراضات وارد مرحله تازه‌ای شدند و خالق خواهان تعیین آینده خود است. جوامع ایران جوامعی زنده و پویا هستند و برای تحقق زندگی شایسته تلاش می‌کنند. اگر جوامع ایران با برنامه منسجم و متحد بر دولت (حکومت) فشار آورند بدون شک به پیروزی در مقابل رژیم دست خواهند یافت."

ریاست مشترک کودار هدف از تحریم‌های اقتصادی و سیاسی ایران را و سرنوشت خلقها گفت:"آمریکا خواهان محدود کردن و کنترل رژیم ایران است. هدف آمریکا وادار کردن ایران به عقب‌نشینی از سیاست‌های خود و اضمحلال آن است. ما فکر نمی‌کنیم که گزینه نظامی در اولویت برنامه‌های آمریکا باشد. هدف آمریکا تضعیف ایران و به تسلیمیت واداشتن رژیم جمهوری اسلامی است. آمریکا با فشارهای دیپلماسی و اقتصادی بر ایران و از سوی دیگر با نزدیکی بیشتر به نیروهای اپوزیسیون در خارج در تلاش است. این سیاست هم به دولت ایران ضربه وارد می‌کند و هم فشار اقتصادی بیشتری بر خلق‌های ایران خواهد آمد. تنها راه نجات خلق هم فشار بیشتر بر حکومت و تأکید بر مطالبات آزادیخواهانه و دمکراتیک است. البته این مطالبات دادنی نیستند، خلق‌ها بایستی خود را سازماندهی کنند و در این مرحله متحدانه عمل کنند. حکومت ایران ناچار است سیاست‌های خود را در قبال جوامع و طیف‌ها و همچنین شیوه مدیریت جامعه تغییر دهد. زیرا تنها و تنها تحولات دمکراتیک می‌توانند ایران را از بحران‌های جاری نجات دهند."

 

فواد بریتان در پاسخ به پرسشی در رابطه با توانایی عبور از بحران‌ها طی چهار دهه گذشته خاطرنشان کرد:"اگر چه ایران تا اکنون توانسته از این بحران‌ها خود را نجات دهد و به حیات خود ادامه دهد. اما از این مرحله به بعد ایران نخواهد توانست همچون گذشته رفتار کند. رژیم ایران مجبور به اعمال تغییر است. ایران ناچار است که اراده سیاسی خلق‌ها را بپذیرد و فضای دمکراتیک در داخل را برسمیت بشناسد. رژیم ایران طی چهار دهه سیاست خود را بر جوامع ایران دیکته کرد اکنون دیگر در بر پاشنه دیگری می‌چرخد، اینبار رژیم مجبور خواهد بود که به خلق‌ها گوش فرا دهد. ایران مجبور است قانون اساسی دمکراتیک را قبول کند و بجز این هیچ راه دیگری برای جلوگیری از فروپاشی وجود ندارد."

 

ریاست مشترک کودار سپس به نقش کردهای روژهلات کردستان در ناراضایتی‌های اخیر پرداخته و گفت:"تاریخ جوامع در ایران حاکی از زندگی مسالمت‌امیز آنان است. اگر توجه کنید ناراضتی‌های اخیر از شمال شرقی ایران آغاز شد. سپس به مرکز ایران و سپس به روژهلات کردستان رسیدند. شهرهای روژهلات کردستان همچون همیشه نقش پیشاهنگ را بر دوش گرفتند. بر این مبنا خلق کُرد لازم است که روابط خود را با دیگر خلق‌ها گسترده‌تر کند و به سازماندهی فراخلقی هم توجه داشته باشد. در این مرحله تعیین پروژه مشترک، برنامه مشترک و استراتژی مشترک نقشی حیاتی خواهد داشت. انشقاق نیروهای پیشاهنگ فرصت را به جمهوری اسلامی خواهد داد تا بر اوضاع مسلط شود. به همین دلیل الزامی است که خلق‌های ایران از همدیگر پشتیبانی کنند."

فواد بریتان به رویکرد کودار در زمینه سازماندهی اعتراضات سراسری ایران پرداخت و اظهار کرد:"کودار پیشتر نقشه راهی را برای انتخابات ایران ارائه کرد و در این برنامه کاری ما از تهدیدها و فرصت‌های موجود سخن گفتیم. رژیم ایران پاسخی به نقشه راه ما نکرد. ما اکنون در حال تهیه نقش راه تازه‌ای هستیم. ایران به تغییرات بنیادین نیاز دارد. خلق‌ها دیگر از قول و قرارهای بدون عمل خسته شده‌اند. ملت‌های ایران خواهان نیروهای عملکردگرا هستند. در این نقشه راه مستقیما خلق‌های ایران را مخاطب قرار می‌دهیم. ما خود را پیشاهنگ حل بحران‌های خلق کُرد و دیگر خلق‌های ایران می‌دانیم. این نقشه‌ راه را به کمیسیون‌ها خواهیم داد تا خلق‌ها را بر اساس آن سازماندهی کنند. ما برای مسائل اقتصادی و بحران سیاسی، محیط‌زیست و مسائل مربوط به زنان راهکار عملی داریم و بر اساس رویکرد سیاست دمکراتیک و بر مبانی ملت دمکراتیک گام برمی‌داریم. ما نقشه‌ راه خود را به تمام خلق‌های ایران و طیف‌های گوناگون ارائه می‌کنیم. همزمان یادآوری کنم که رسالت ما تنها به ارائه نقشه راه محدود نخواهد بود. ما تلاش‌های وسیعی را در عرصه دیپلماسی و سیاسی با راهکارهای گوناگون در پی گرفته‌ایم. اما اگر در این مرحله رژیم حاکم گامی را در راستای پذیرش خواسته‌های جامعه برندارد ما راه جایگزین خود را به پیش می‌کشیم. ما نیرویی هستیم که دارای توانایی دفاعی قوی است و در این راستا گامهای بزرگی را برداشته‌ایم. تأکید می‌کنم که تغییرات بزرگی را در ایران به انجام می‌رسانیم."

 

فواد بریتان ریاست مشترک جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان در پایان از رابطه کودار با جریان‌های سیاسی و احزاب اپوزیسیون ایران سخن گفت:"طبق اصول ملت دمکراتیک با دیگر احزاب و جریانهای کُردی رابطه داریم. ما اصل اتحاد ملی را برای روژهلات کردستان سرلوحه برنامه کاری قرار داده‌ایم. اما متذکر می‌شوم که مخاطب ما تنها احزاب نخواهند بود. ما جامعه را مخاطب اصلی می‌دانیم. بخصوص جوانان و زنان، هنرمندان و روشنفکران، کارگران و طیف‌های ستمدیده را مخاطب می‌بینیم. در این عرصه هر کدام از ما باید به وظایف تاریخی خود عمل کند. همچنین کردها و دیگر خلق‌های ایران بایستی خود را برای تغییرات آنی آماده کنند. هم از جنبه نظامی و هم از جنبه سازماندهی نیاز به تدارک گسترده‌تری وجود دارد. جنگ بزرگی در راه است. لازم است خلق ما هم برای مرحله تازه خود را مهیا کند."