دولت ترکیه همچون داعش و القاعده، میراث تاریخی بشری را ویران کرد

پروفسور باستانشناس دکتر مامون فانسا می‌گوید که هواپیماهای جنگنده رژیم ترکیه معبد سه هزار ساله "ایشتار" متعلق به دوره هیتیت در کانتون عفرین را بمباران و ویران کرده‌اند.

پروفسور باستانشناس دکتر مامون فانسا می‌گوید که هواپیماهای جنگنده رژیم ترکیه معبد سه هزار ساله "ایشتار" متعلق به دوره هیتیت در کانتون عفرین را بمباران و ویران کرده‌اند.

 

ایشان آثار باستانی منطقه و سوابق تاریخی آنها را می‌داند. پروفسور فانسا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات تأکید کرد که معبد "ایشتار" از سوی ترکیه عمدا هدف قرار گرفته و منهدم شده است.

 

عین‌ دارا یکی از روستاهای کانتون عفرین در ١۴ کیلومتری غربی مرکز کانتون واقع شده است. این منطقه در ۶۵ کیلومتر شمال غربی حلب است. قدمت آثار باستانی این منطقه پس از تحقیقات باستانشناسان در ١٩۵۵ آشکار شد. در این مکان پیکر شیری کشف شد که از سنگ بازالت ساخته شده بود. سپس با ادامه تحقیقات معبد کشف شد.

 

این معبد شامل سه بخش است و قدمت آن به ١٣٠٠ تا ١٢٠٠ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. این معبد در دوره زمامداری هیتیت‌ها برای خداوند "ایشتار" برپا شده است. در آن دوره تاریخی همچون "آسور" و "بابل"، ایشتار هم برای هیتیت‌ها مقدس شمرده می‌شد.
 

اما این اثر تاریخی که در حافظه خلق‌های خاورمیانه جای گرفته از سوی جنگنده‌های ترکیه ویران شد. دولت اشغالگر ترکیه همچون داعش و القاعده این مکان تاریخی را در هفته گذشته بمباران کرد.

 

یونسکو تنها به محکوم کردن بسنده کرد

تخریب این مکان باستانی که بخشی از میراث بشری است با واکنش مضحکی از سوی یونسکو مواجه شد. یونسکو که سازماندهی میراث فرهنگی، علمی و آموزشی جهان را در سازمان ملل بر عهده دارد تنها به بیانیه‌ی محکومیتی اکتفا کرد. رژیم ترکیه هنوز از مسئولیت‌های خود در قبال حمله به این میراث باستانی طفره می‌رود. به گفته باستانشناسان آلمانی رژیم ترکیه عمدا به این معبد حمله کرده و آنرا تخریب نموده است.

 

پروفسور دکتر مامون فانسا باستان‌شناس آلمانی به خبرگزاری فرات گفت:" از قرار معلوم پس از داعش و رژیم سوریه اکنون رژیم ترکیه هم سَر دشمنی با آثار باستانی منطقه دارد."

 

طبق گفته‌های این باستانشناس هفتاد درصد این معبد در حملات جنگنده‌ای ترکیه ویران شده است.

 

حمله به آثار باستانی حمله به تاریخ و بشریت است

وی حمله به این معبد را کاری عمدی از سوی رژیم ترکیه عنوان کرد و این اقدام رژیم ترکیه را "جرم علیه تاریخ و بشریت" نامید.

پروفسور دکتر مامون فانسا باستان‌شناس آلمانی در پایان سخنان خود تصریح کرد:"جای تعجب است که یکی از به اصطلاح همپیمانان دول غربی که خواهان عضویت در اتحادیه اروپاست، چگونه به میراث بشری حمله می‌کند. عین دارا تنها متعلق به خلق‌های سوریه نیست بلکه میراث تمام بشریت است. میراثی با قدمت سه هزار سال قربانی اقدامات اشغالگرانه دولت [ترکیه] شد. لازم است جامعه جهانی به سکوت خود در این زمینه پایان دهند."