۲ هزار و ۸۹۰ روستا در شمال و شرق سوریه بدون برق ماندند

در نتیجه حملات ارتش اشغالگر ترکیه در ۱۳ ژانویه، ۲۸۹۰ روستا در شمال و شرق سوریه بدون برق و آب ماندند.

در نتیجه حملات دولت اشغالگر ترکیه به زیرساخت‌های شمال و شرق سوریه، ایستگاه‌های برق به طور کامل از کار افتاده است. دو بار نیروگاه دربِسیه، یک بار نیروگاه آموده، دو بار نیروگاه قامشلو، دو بار نیروگاه تربِسپیه هدف قرار گرفتند. در نتیجه این حملات ۴ نیروگاه برق به طور کامل از کار افتاده است.

در پی این حملات، تمامی ۱۲ تریبون ایستگاه برق سوِدک که مرکز ایستگاه برق است، غیرقابل استفاده شدند. ترانسفورماتورهای هر تریبون و ایستگاه‌های کوچکی که به عملکرد تریبون‌ها کمک می‌کنند کاملاً از کار افتادند.

پمپ بنزین سوِدک نیز که چهار بار مورد حمله دولت اشغالگر ترکیه قرار گرفت، به طور کامل از کار افتاد. به این ترتیب تولید گاز LPG به طور کامل متوقف شد.

در نتیجه ویرانی‌های ناشی از حملات دولت ترکیه، برق به ۲ هزار و ۲۳۰ روستا در دِریک، گرکه‌لَگه، رمِلان، چلاخا، تربِسپیه، قامشلو، آموده، تل‌کوچَر و تل‌حَمیس تامین نمی‌شود. نیروگاه برقی که برق ۳۰۰ روستای عین‌عیسی در کانتون فرات را تامین می‌کند از کار افتاده و این روستاها در تاریکی مانده‌اند.

در نتیجه هدف قرار دادن ایستگاه برق در مرکز شهر کوبانی، ایستگاهی که ۳۰ مگاوات برق را تامین و به ۳۶۰ روستای کوبانی برق‌رسانی می‌کرد نیز از کار افتاد. علاوه بر عین عیسی و کوبانی ۶۶۰ روستای متصل به این مراکز برق ندارند.

مردم بدون آب مانده‌اند

در نتیجه این حملات، ایستگاه‌های آب و چاه‌هایی که با برق کار می‌کنند قابل بهره‌برداری نیستند. تنها ۱۲۴ چاه از ۴۵۰ چاه آب آشامیدنی در کانتون جزیره فعال است.

ایستگاه سَفان که نیاز آبی کانتون جزیره را تامین می‌کند نیز بر اثر این حملات از کار افتاده است. این تاسیسات که آبرسانی به مردم دیرالزور، گرکه‌لَگه، چلاخا، تربِسپیه و قامشلو را انجام می‌دهد در حال حاضر از کار افتاده است.

ایستگاه آب هلِلیه که به ۷۵ درصد مردم قامشلو خدمات‌رسانی می‌کند به دلیل هدف قرار دادن ایستگاه برق قابل بهره‌برداری نیست. ایستگاه‌های آب جَق‌جَق و اووَجه که نیاز آبی شهر را تامین می‌کنند، به دلیل کمبود برق نمی‌توانند آب را پمپاژ کنند.

اکرم سلمان، رئیس مشترک دفتر انرژی کانتون جزیره و عایشه نصیر، رئیس مشترک دفتر انرژی کانتون فرات، اطلاعاتی در مورد حملات به منابع انرژی ارائه کردند.

تحریم مانع از تامین کردن ادوات لازمه می‌شود

اکرم سلیمان با بیان اینکه دولت اشغالگر ترکیه حدود ۵۴ بار منابع انرژی را هدف قرار داده است، گفت: «در حال حاضر در شمال و شرق سوریه بحران برق، نفت و گاز وجود دارد. پالایشگاه گازوئیل نیز به طور کامل هدف قرار گرفت و غیرقابل استفاده شد. ما با مشکلات جدی گاز، گازوئیل، بنزین و برق مواجه هستیم.»

اکرم سلیمان با بیان اینکه فرصت تعمیر منابع انرژی تخریب شده در اثر این حملات را ندارند، دلیل آن را اینگونه توضیح داد: «تعمیر بخشی از تأسیسات انرژی در سوِدک غیرممکن است. در اثر حملات کاملاً غیرقابل استفاده شد. چون صددرصد آسیب دیده بود. ما هیچ وسیله‌ای برای راه‌اندازی مجدد مرکز گاز نداریم. به دلیل کمبود برق نمی‌توان از نفت و گاز استفاده کرد. زیرا تمام منابع انرژی مستقیماً به یکدیگر متصل هستند. ما تا جایی که می‌توانیم تلاش می‌کنیم راه‌حلی پیدا کنیم، اما متاسفانه در حال حاضر نمی‌توانیم راه حلی پیدا کنیم. ما فقط در صدد تولید پروژه‌های کوچک هستیم تا بتوانیم به نهادها و سازمان‌های استراتژیک خود خدمات ارائه دهیم. با این حال، اجرای این پروژه‌های کوچک بسیار دشوار است. چون ابزار، تجهیزات و مواد لازم را نداریم. این مواد را می‌توان از کشورهای خارجی تهیه کرد. از آنجایی که منطقه خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه تحت تحریم است، تامین آنها در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. محاسبه دقیق امکان‌پذیر نبود، اما خسارت مادی بیش از یک میلیارد دلار است.»

اداره خودمدیریتی با امکانات کم تلاش می‌کند

اکرم با اشاره به اینکه با بسیاری از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی ارتباط دارد، سخنان خود را اینگونه ادامه داد: «ما نتایج حملات را با بسیاری از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در میان گذاشتیم. متاسفانه تاکنون پاسخ مثبتی از سوی این نهادها و سازمان‌ها دریافت نشده است. ما درخواست مالی نداشتیم و نخواهیم داشت، اما هر نهاد و سازمانی باید وظایف و مسئولیت‌های بشردوستانه خود را انجام دهد تا هر چه سریعتر جلوی حملات دولت ترکیه را بگیرد. زیرا ما نمی‌توانیم تضمین کنیم که پس از رفع خسارت در منطقه، هیچ حمله مجددی صورت نگیرد. اداره خودمدیریتی هر چند برای ثبات و صلح منطقه و جبران آسیب‌ها برای ارائه خدمات به مردم تلاش کند نیز مهم نیست، زیرا دولت ترکیه دوباره آنها را هدف قرار داده و از کار می‌اندازد. نکته مهم جلوگیری از این حملات است. متأسفانه نهادها و سازمان‌های بین‌المللی تاکنون هیچ حمایت و کمکی به منطقه نکرده‌اند. اداره خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه به تنهایی با منابع محدود خود آن را پوشش می‌دهد.»

۳۰۰ روستای عین‌عیسی، ۳۶۰ روستای کوبانی در تاریکی هستند

عایشه نصیر با جلب توجه به حمله دولت اشغالگر ترکیه در ۱۳ ژانویه گفت: «دولت ترکیه حوالی ساعت ۰۴:۰۰ بامداد روز ۱۳ ژانویه مرکز عین‌عیسی را هدف قرار داد. نیروگاه برق ۳۰۰ روستای عین‌عیسی از کار افتاده بود. چند ساعت پس از حمله به عین‌عیسی، آنها ایستگاه برق در مرکز شهر کوبانی را هدف قرار دادند. در نتیجه این حمله، ایستگاهی که ۳۰ مگاوات ساعت برق تامین و به ۳۶۰ روستای کوبانی برق‌رسانی می‌کرد، از کار افتاد. علاوه بر عین عیسی و کوبانی، ۶۶۰ روستا در حال حاضر در تاریکی هستند و نمی‌توان برق‌رسانی کرد. ما هیچ مصالح و ادواتی برای تعمیر نیروگاه‌ها نداریم.»

عایشه نصیر با اشاره به اینکه پس از حملات به زیرساخت‌های این منطقه دوره سختی در انتظار مردم کانتون فرات است، در ادامه سخنان خود گفت: «با امکانات موجود از طریق ژنراتورها برق را در اختیار مردم خود قرار خواهیم داد. اما  این برنامه‌ریزی نمی‌تواند طولانی مدت و دائمی باشد. چون در شرف تمام شدن سوخت هستیم. ما هیچ جایگزین دیگری جز این پروژه نداریم.»

عایشه نصیر با بیان اینکه مردم شمال و شرق سوریه در کنار اداره خودمدیریتی ایستاده‌اند، افزود: «مردم ما مردمی هستند که شاهد وحشیگری دولت ترکیه بوده‌اند و دست از مقاومت بر‌نمی‌دارند و بر مقاومت خود پیگیر هستند. مردم ما می‌دانند که امکانات موجود در دست اداره خودمدیریتی محدود هستند و مردم همیشه از اداره‌اش حمایت خواهند کرد.»