اداره خودگردان شمال و شرق سوریه: داعش باید محاکمه شود، ترکیه عقب‌نشینی کند

اداره خودگردان شمال و شرق سوریه از نیروهای بین‌المللی و مجامع جهانی خواست تا مسئولیت بیشتری را برای محاکمه فوری اعضای داعش بر عهده بگیرند و گفت: "ترکیه از تروریست‌ها استفاده می‌کند و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد."

روسای مشترک اداره خودگردان شمال و شرق سوریه در رابطه با حمله داعش به زندان صناعی حسکه در روز ٢٠ ژانویه نشستی مطبوعاتی برگزار کردند و بیانیه‌ای را قرائت کردند. روسای مشترک از مقاومت نیروهای سوریه دمکراتیک، نیروهای امنیت داخلی و خلق تمجید نمودند.

روسای مشترک از کشورهای مربوطه خواستند تا مسئولیت بیشتری برای محاکمه اتباع داعش خود در زندان در دادگاهی بین‌المللی را بر عهده بگیرند.

این بیانیه توسط بریوان خالد و عبید حمید المحبش، روسای مشترک اداره خودگردان شمال و شرق سوریه در شهر حسکه قرائت شد.

در بیانیه آمده است:

"این موفقیت ادامه مقاومت افسانه‌ای قهرمانان ما در برابر تروریسم است. یاد و خاطره شهدای خود را گرامی می‌داریم و در حضور آنان سر تعظیم فرو می‌آوریم. مراتب تسلیت خود را به آحاد جامعه بویژه خانواده شهدا اعلام می‌داریم و برای مجروحان شفای عاجل آرزو می‌کنیم.

در مارس ٢٠١٩، مبارزه علیه داعش با همکاری ائتلاف بین‌المللی در باغوز به پیروزی رسید. در جریان نبردهای کوبانی تا باغوز و زندان صناعی، نیروهای سوریه دمکراتیک، یگان‌های مدافع زنان و نیروهای امنیت داخلی ١٢ هزار شهید برای حفاظت از بشریت دادند و بیش از ٢۵ هزار نفر مجروح شدند.

'١٢ هزار زندانی داعشی داریم'

علاوه بر این، مشکل تروریسم از نظر ایدئولوژیک در هسته‌های مخفی داعش و در مناطقی که سال‌ها اشغال کرده بود، ادامه دارد. ما همچنان بار این را به دوش می‌کشیم. اداره  خودگردان نزدیک به ١٢ هزار عضو داعش را در زندان‌ها نگهداری می‌کند. در حالی که ٢٠٠٠ نفر از آنها عراقی، ٢٠٠٠ نفر از ۵٠ کشور مختلف و ۵٠٠٠ نفر سوری هستند، خانواده‌های آنها متشکل از ده‌ها هزار نفر در اردوگاه‌های هول و روژ اقامت دارند. اداره خودمختار و نیروهای سوریه دمکراتیک امنیت اردوگاه‌ها را حفظ کرده‌اند. این وضعیت بار اضافی را بر دوش اداره  خودگردان تحمیل کرده است. با وجود این، نیروهای سوریه دمکراتیک عملیاتی را علیه داعش انجام دادند و بسیاری از اعضای آن را دستگیر کردند.

'کشورهایی که اتباع داعشی دارند باید شهروندان خود را تحویل بگیرند'

ما بارها در اظهارات قبلی خود اعلام کرده‌ایم که اتباع خارجی داعش یک مشکل جدی و نگران کننده برای تمامی جامعه جهانی هستند. مشکل باید با هماهنگی اداره  خودگردان و نیروهای بین‌المللی حل شود. یا باید یک دادگاه بین‌المللی مستقل ایجاد شود، یا باید توسط دادگاهی که به طور رسمی توسط جامعه بین‌المللی در مناطق اداره خودگردان به رسمیت شناخته شده، محاکمه شوند. کشورهایی که شهروندان آنها عضو داعش هستند، باید مسئولیت‌های خود را انجام دهند، شهروندان خود، به ویژه کودکان و زنان را با ادغام مجدد در جامعه بازپس گیرند، محاکمه کنند و آموزش دهند. آنها باید از اداره  خودگردان حمایت کنند تا کودکان را از شرایط بد نجات دهند. برای آموزش مجدد آنها، اردوگاه‌ها و زندانهها باید از نظر امنیت و کمک‌های بشردوستانه بهبود یابند. تا زمانی که مشکل حل نشود، پشتیبانی باید مستمر باشد.

'هر روز در اردوگاه هول قتل اتفاق می‌افتد'

جامعه جهانی به وظایف خود عمل نمی‌کند و ما با این مشکلات مواجه هستیم. هر روز قتل در هول کمپ رخ می‌دهد. حوادثی مانند بریدن سر و آتش‌سوزی اغلب گزارش می‌شود. در ٢٠ ژانویه، زندان صناعی در شهر حسکه هدف قرار گرفت. بر اساس یک طرح سازماندهی شده، نزدیک به ٢٠٠ داعشی که از مناطق تحت اشغال ترکیه و مرزهای عراق آمده بودند این زندان را هدف قرار دادند. هدف احیای داعش بود. هدف آنها از بین بردن پروژه اداره خودگردان و ایجاد مشکلاتی در بین مردم منطقه بود.

نقش دولت ترکیه

تروریست‌ها می‌خواستند اطراف زندان را به هم بریزند، نیروهای ما را سردرگم کرده و فرار کنند. همزمان، دولت فاشیست ترکیه و مزدورانش به غیرنظامیان در عین عیسی حمله کردند. حکومت دمشق، اردوغان و شرکای او سعی کردند از این موقعیت استفاده کنند. آنها شروع به انتقاد از نیروهای سوریه دمکراتیک و نیروهای ائتلاف کردند. آنها ادعا کردند که جنایات جنگی مرتکب شده و ساختار جمعیتی تغییر کرده است. هدف آنها از بین بردن اداره خودگردان و حمایت از تروریست‌ها بود. در این میان به دنبال ایجاد تنش‌های خلقی در منطقه بودند. هر دو طرف باید در سیاست‌های کثیف خود که تنها به احیای تروریسم کمک می‌کند، تجدید نظر کنند. اما این طرح‌ها در نتیجه جانفشانی‌ها و تلاش‌های مردمی و نیروهای نظامی ما شکست خورده است. تاریخ در سالگرد آزادی کوبانی تکرار شد.

'حمایت بیشتر مورد نیاز است'

به همین دلیل، جامعه بین‌المللی و ائتلاف بین‌المللی باید برای مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کنند:

باید از نیروهای سوریه دمکراتیک و نیروهای امنیت داخلی در برابر حملات تروریستی داعش حمایت بیشتری شود.

در شمال و شرق سوریه باید دادگاه بین‌المللی ایجاد شده یا یک دادگاه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده مجرمان را محاکمه کرده و عدالت اجرا شود.

کشورهایی که اتباع آنها در شمال و شرق سوریه نگهداری می‌شوند، باید مسئولیت خود را انجام دهند و شهروندان، زنان و کودکان مسلح خود را بازگردانند. یا باید از اداره خودگردان برای بهبود وضعیت در زندان‌ها و اردوگاه‌ها حمایت کنند. این افراد باید آموزش ببینند و در جوامع خود شرکت کنند. زنان دخیل در جرم نیز باید محاکمه شوند.

برای بهبود آموزش، بهداشت و خدمات باید از شمال و شرق سوریه حمایت اقتصادی شود و این منطقه باید از مجازات سزار مصوب سال ٢٠١٩ حذف شود تا داعش کسانی را که وضعیت اقتصادی آنها بد است را مورد استفاده قرار ندهد. باید استفاده ابزاری داعش از فقر به عنوان ابزاری برای هسته‌های مخفی و اهداف ایدئولوژیک خود جلوگیری شود.

کمک‌های بشردوستانه باید افزایش یابد و بسته شدن دروازه مرزی تل کوچر باید بازنگری شود. کمک‌های ارائه شده توسط جامعه بین‌المللی از طریق دمشق ناکافی است. سازمان ملل متحد اعلام کرد که ٣۶ کامیون کمک‌های بشردوستانه را به دلیل وقایع شهر حسکه ارسال کرده است. کمک‌ها به مرکز کنترل قامشلو می‌رود. این مکان تحت کنترل دمشق است، بنابراین نمی‌توان کمک دریافت کرد.

'باید بر دولت ترکیه فشار وارد کرد'

باید از به رسمیت شناختن جایگاه سیاسی اداره خودگردان حمایت شود و برای امنیت منطقه تلاش شود. دولت فاشیست ترکیه در مناطقی که اشغال کرده مناطق امنی را برای تروریست‌ها ایجاد کرده است. باید بر دولت فاشیست ترکیه فشار وارد شود تا نیروهای خود را از مناطق اشغالی خارج کند. دولت ترکیه از تروریست‌ها برای از بین بردن امنیت منطقه استفاده می‌کند و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.

اداره خودمختار باید برای ایجاد یک مرکز آموزش کودکان و بهبود شرایط افراد در زندان‌ها و اردوگاه‌ها حمایت شود.

نقشه‌های داعش و کسانی که از آنها در شهر حسکه حمایت کردند جدی و خطرناک بود. ١٢١ پرسنل خدماتی، شروان و افراد غیرنظامی شهید شدند. آنچه رخ داد نشان می‌دهد که ائتلاف بین‌المللی و مجامع جهانی باید با اداره خودگردان همکاری کنند تا از تکرار چنین حملات و حوادثی جلوگیری کنند. در این صورت چنین حوادثی تکرار نخواهد شد و تروریسم از بین خواهد رفت.

'قدردانی از خلق و نیروهای امنیتی'

ما از عموم خلقمان در شهر حسکه و به ویژه مردم محله غویران برای حمایت از نیروهای امنیتی ما تشکر می‌کنیم. از شهدای خود با احترام یاد می‌کنیم. به اطلاع می‌رسانیم که مردم ما که مجبور به کوچ از محله‌های غویران و ظهور شده بودند به خانه‌های خود باز خواهند گشت.

ما به نیروهای سوریه دمکراتیک، یگان‌های مدافع زنان، نیروهای امنیت داخلی، قبایل عرب و همه اقشار خلقمان در مبارزه با تروریسم درود می‌فرستیم. برخورد با داعش تجربه بدی است.

همه شهدای قهرمان خود را می‌ستاییم و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم."