اداره‌ی خودمدیریتی حمله‌ی ترکیه به روزنامه‌نگاران را محکوم کرد

سازمان رسانه‌ی شمال و شرق سوریه، مورد هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران ژن‌ تی‌وی توسط دولت اشغال‌گر ترکیه را محکوم کرد و از جامعه‌ی جهانی و مقامات قانونی و ذیربط می‌خواهد از جنایات دولت اشغال‌گر ترکیه و تبهکاران وابسته به آن، جلوگیری نمایند.

سازمان رسانه‌ی شمال و شرق سوریه، اطلاعیه‌ای را در رابطه با مورد هدف قرار دادن خودروی ژن‌ تی‌وی توسط پهباد دولت اشغال‌گر ترکیه که بر اثر آن یک کارمند به شهادت رسیده و یک روزنامه‌نگار زن نیز زخمی شده است.

در ابتدای اطلاعیه ذکر شده است: “دولت اشغال‌گر ترکیه و تبهکاران سوری وابسته به آن به نسل‌کشی علیه خلق ما در شمال و شرق سوریه ادامه می‌دهند، تمامی معاهدات و توافقات بین‌الدولی را برای محافظت از غیرنظامیان در درگیری‌ها و در برابر حملات طرف‌های درگیر را نادیده می‌گیرد.

هنوز هم دولت ترکیه در دادگاه‌ها بهانه‌ی ‘جنگ ترور’ به کار می‌برد، به عنوان مدرکی برای متهم کردن روزنامه‌نگاران، این مدارک را پست‌های شبکه‌های اجتماعی، اخبار، مقالات و گزارش‌های تلویزیونی می‌یابد”.

همچنین اعلام می‌دارد: “براساس تازه‌ترین گزارش آزادی روزنامه‌نگاری جهانی که توسط گزارشگران بدون مرز (RSF) منتشر شده است، ترکیه در سال ۲۰۲۲ در بین ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۴۹ قرار گرفت.

اتحادیه رسانه‌های آزاد در سال ۲۰۲۳ کشته شدن ۶ روزنامه‌نگار را در مناطق مختلف سوریه ثبت کرده است، آخرین مورد هدف قرار دادن روزنامه‌نگار کورد سوریه، عصام عبدالله بود(خبرنگار خبرگزاری هاوار و عضو اتحادیه‌ی مطبوعات‌).

همچنین ذکر شده است: “در یک نقض و تخطی‌گری واضح، روز چهارشنبه، ۲۳ اوت ۲۰۲۳، در مقابل دیدگان جامعه‌ی جهانی و سازمان ملل متحد و شورای امنیت و حقوق بشر که فقط به عنوان ناظر به تماشای این جنایات می‌پردازند، پهپاد انتحاری دولت اشغال‌گر ترکیه، خودروی روزنامه‌نگاران را در شمال و شرق سوریه هدف قرار داد”.

سازمان رسانه‌ی شمال و شرق سوریه، این حمله را محکوم کرده و همچنین از “جامعه‌ی جهانی و مقامات قانونی و ذیربط می‌خواهد تا مداخله کرده و ااز جنایات دولت اشغال‌گر ترکیه و تبهکاران وابسته به آن، جلوگیری نمایند و تخطی‌گری و نقض‌هایی که روز به روز در حق خلق و جوامع شمال و شرق سوریه و مناطق اشغالی دیگر درون خاک سوریه، در حال افزایش است را مورد بازخواست قرار دهند”.