“انقلاب ۱۹ جولای پاسخی برای معاهده‌ی لوزان بود”

خلق کانتون عفرین و شهبا در سالگرد معاهده‌ی لوزان پا بە میدان گذاشتند، تاکید کردند حفاظت از دست‌آوردهای انقلاب ۱۹ جولای تمامی توافقات مخالف آن را لغو ‌می‌کند.

در سالگرد معاهده‌ی لوزان، پ.ی.د در کانتون شهبا با شعار "اجرای خط‌مشی ملت دموکراتیک، لوزان را شکست خواهد داد" تظاهراتی را ترتیب داد.

این تظاهرات با شرکت صدها نفر در مقابل بیمارستان اورین‌ با در دست داشتن بنرهایی با شعارهای “نه به معاهده لوزان”، همراه با سردادن شعارهایی مانند “نابود باد توطئه بین‌المللی” و “مرگ بر خیانت” و “آزادی برای رهبر” سردادند.

 پس از رسیدن به اردوگاه برخودان، تظاهرات کنندگان برای ادای احترام به شهدا یک دقیقه سکوت کردند، سپس به نمایندگی از پ.ی.د در کانتون شهبا و عفرین، منان سلیمان، معاهده‌ی لوزان را محکوم کرد و گفت: “نه به یک لوزان تازه، نه به تقسیم کوردستان”.

در ادامه گفت: “این توطئه اثبات‌کننده‌ی مخالفت با کوردها و عدم تحقق وعده‌های داده شده به کوردهاست، دیگر قابل قبول نیست”.

تاکید کرد که باید از دست‌آوردهای انقلاب محافظت گردد، خلق کورد قادر است تمامی توافقات مخالف و ضدش‌ را لغو کنند.

به توبه‌ی خود، عضو مجلس خانواده‌ی شهدا در کانتون‌ عفرین و شهبا، فریده یعقوب، گفت: “دولت‌های قدرتمند در مقابل آزادی خلق کرد ایستادند، خط خیانت هنوز هم مثل خنجری هنوز در بدن خلق کورد باقی مانده است، هدف معاهده‌ی لوزان نابودی کوردها بود”.

در پایان گفت: "حملات علیه ما متوقف نمی‌شود، علیه فرهنگ، تمدن و تاریخ ما می‌جنگند، با هر وسیله‌ای می‌خواهند تاریخ ما را پنهان کنند، اما با ظهور جنبش آزادی کوردستان، تمامی نقشه‌هایشان شکست خورد، انقلابیون این جنبش، خود را فدای خلق کورد می‌کنند”.

این تظاهرات با شعار “مقاومت زندگی‌ست” پایان یافت.