اشغالگران در برابر "گرز خلق‌ها" شکست خوردند

حمله داعش در شامگاه ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲ به زندان صناعه در شهر حسکه در ۲۶ ژانویه، هفتمین سالگرد آزادسازی کوبانی و روستاهای آن، مختل شد. تاریخ یک بار دیگر تکرار شد و اشغالگران در برابر گرز خلق‌ها شکست خوردند.

در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲ در ساعت ۱۹:۰۰ تبهکاران داعش به زندان صناعه در شهر حسکه حمله کردند که در آن حدود ۵ هزار داعشی بازداشتی وجود دارند. پس از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده و یک موتورسیکلت در دروازه زندان صناعه، حمله سه جانبه به این زندان انجام شد. پس از دفع حمله، تبهکاران داعش ۳ تانکر سوخت متعلق به شرکت سادکوپ را در میدان باسل به آتش کشیدند. پس از ناکام ماندن حمله به زندان خوِران در شهر حسکه، تبهکاران داعشی بازداشتی در این زندان هرج و مرج ایجاد کردند و اقدام به فرار کردند. برای کنترل مجدد اوضاع، ی‌پ‌گ-ی‌پ‌ژ-ق‌س‌د عملیاتی را علیه زندان آغاز کردند.

طبق مرحله اول طرح، همزمان با حمله، تبهکاران داعش در زندان کنترل را به دست می‌گیرند و به کامیون پر از مهمات باقی مانده در نزدیکی دروازه زندان می‌رسند و ابتدا خوِران و منطقه زهور را تصرف می‌کنند. اما نیروهای سوریه دموکراتیک و نیروهای امنیت داخلی ابتدا زندان و ساختمان دانشگاه در کنار آن را محاصره کردند.

منع آمد و شد در شهر حسکه و منع رفت و آمد جزئی در شمال و شرق سوریه از ۲۴ تا ۳۱ ژانویه اعمال شد. با تسلط نیروهای سوریه دموکراتیک و نیروهای امنیت داخلی بر خوِران، زهور و سایر محله‌های اطراف، عملیات پاکسازی از داعش در شهرهای حسکه، دیرالزور و رقه آغاز شد. در سومین روز حمله، تبهکاران داعش از ۷۰۰ کودک داعشی (اشبال الخلافه) در سلول‌های مختلف به عنوان سپر انسانی در زندان استفاده کردند، نیروهای ق‌س‌د و نیروهای امنیت داخلی کارزار «گُرز خلق‌ها» را به آرامی و با دقت پیش بردند. نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند که این زندان در ساعت ۱۴:۵۰ روز ۲۶ ژانویه به کنترل درآمده و ۳۵۰۰ داعشی تسلیم شدند. در عملیات جستجوی بعدی که علیه زندان انجام شد، نیروهای امنیتی متوجه شدند که بیش از ۶۰ تبهکار مخفی شده‌اند. عملیات جستجو و کشف در ۳۰ ژانویه با پاکسازی کامل زندان از وجود تبهکاران به پایان رسید. مردم عرب، کورد، آشوری و سریانی ساکن شهر حسکه در تامین امنیت محله‌ها در عملیات گُرز خلق‌ها شرکت کردند و از نیروهای سوریه دموکراتیک و نیروهای امنیت داخلی حمایت کردند و اعلام کردند که پشت نیروهای تضمین‌کننده امنیت منطقه هستند و به نیروی خود تکیه کردند.

با توجه به اسناد به دست آمده و اعترافات تبهکاران، در صورت موفقیت‌آمیز بودن حمله به زندان صناعه، این حمله به شهرهای حسکه، هول، شداده و دیرالزور گسترش می‌یافت. تبهکاران داعش سعی داشتند با حمله‌ای غیر محلی حمله‌ای همه جانبه به منطقه را طراحی کنند.

برخی از تبهکاران داعش در حمله از مناطق اشغالی مانند سرکانیه و گرِسپی و برخی از طرف عراق تقویت شدند. این حمله در خارج از مرزهای سوریه به صورت برنامه‌ریزی شده و هماهنگ صورت گرفت. بار دیگر مشخص شد که تبهکارانی که از سرکانیه و گرِسپی که تحت اشغال ترکیه است به شهر حسکه رفته‌اند و وارد منطقه تحت کنترل دولت ترکیه شده‌اند. علاوه بر این، در همان روز یک خودروی متعلق به شورای نظامی تل‌تمر که برای پشتیبانی از عملیات علیه حمله به خوِران رفته بود، هدف پهپادهای دولت اشغالگر ترکیه قرار گرفت. به موازات این تحولات، دولت اشغالگر ترکیه شروع به جمع‌آوری نیروهای نظامی خود در اطراف تل‌تمر کرد. همزمان در حملاتی که در ۲۲ ژانویه علیه عین‌عیسی شدت گرفت، ۲ غیرنظامی شهید و ۴ نفر زخمی شدند. تاسیسات آب و برق نیز هدف قرار گرفتند و غیرقابل استفاده شدند.

حمله داعش که از ۲۰ ژانویه آغاز شد، با تکمیل عملیات جستجو و کشف در ۳۰ ژانویه به پایان رسید. تبهکاران داعش ۷۷ نفر را که امنیت زندان را تامین می‌کردند و به عنوان پرسنل در زندان فعالیت می‌کردند به شهادت رساندند. همچنین ۴۰ مبارز و ۴ شهروند در عملیات ۷ روزه خارج از زندان صناعه به شهادت رسیدند. در چارچوب عملیات گُرز خلق‌ها، در مجموع ۱۲۱ نفر از پرسنل و مبارزانی که قهرمانانه جنگیدند به شهادت رسیدند و ۳۷۴ داعشی نیز کشته شدند.

فردا: گل‌بهار کوبانی: ما همه حملات را مانند حمله‌ی به خوِران ناکام خواهیم گذاشت