عایشه حسو: سیاست‌های نابودگرانه، بر تداوم بحران سوریه می‌افزاید

عایشه حسو اعلام نمود که سیاست‌های نابودگرانه‌ای که رژیم اشغالگر ترک دنبال می‌کند باعث تداوم بحران سوریه شده و با اشاره به اهمیت مشارکت نمایندگان واقعی سوریه در گفتگوها اظهار داشت که تنها در این صورت است که راه حلی جامع می‌تواند برای سوریه کسب شود.

دولت اشغالگر ترک در مناطق اشغال شده سیاست‌های نابودگرانه را همچنان ادامه می‌دهد. زبان ترکی را رسمیت بخشیده و دموگرافی منطقه را تغییر می‌دهد. همچنین بر سر ادلب نیز در حال معامله است.

عایشه حسو ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در رابطه با دلایل و ادعاهای سیاسی ترکی کردن مناطق شمال شرق سوریه، شیوه‌های دست‌یابی به راه حل و وضعیت استان ادلب با خبرگزاری هاوار گفتگو کرد.

تداوم بحران

عایشه حسو ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در آغاز سخنان خود اظهار داشت در صورتیکه بخواهیم بحران و تنش‌های سوریه را مورد ارزیابی قرار دهیم، مشاهده می‌شود که در سوریه روند نظامی شدن خصوصا بعد از سال ۲۰۲۱ شدت یافته است.

عایشه حسو در رابطه با اهداف برگزاری کنفرانس ژنو و آستانه نیز اظهار داشت: زمانی که از نشست ژنو سخن می‌گوییم نمی‌توان نشست آستانه را از قلم بیندازیم زیرا محتوا و دستور کار کنفرانس ژنو برای حفظ تفاهمنامه آستانه و در وافع تداوم آن بوده است. در این نقطه است که می‌توان از چرایی آن پرسش کرد. به دلیل محتوا و نتایج کنفرانس آستانه که بین روسیه، ترکیه و ایران امضا شده بود جنگ و تنش‌ها در سوریه همچنان ادامه یافته و باعث شدند تا بحران موجود در سوریه تدام خود را حفظ کند. به همین دلیل می‌توان گفت که دولت ترک از ابتدای تنشهای سوریه از پیدایش چنین وضعیتی استقبال کرده و تمامی راهکارهای لازم را برای ایجاد و تداوم زمینه‌های اشغالگری در پیش گرفت و در عین حال سعی نمود که با استفاده از تفاهم آستانه بر بقا و تداوم بحران بیفزاید.

سیاستهای نابودگرانه

در رابطه با سیاستهای دولت اشغالگر ترک در مناطق اشغال شده نیز عایشه حسو اظهار داشت: ما از وضعیت شهرهای باب، عزار، ادلب و جرابلس اطلاع داریم. وضعیت سریکانی و گری سیپی نیز دور از وضعیت شهرهای یاد شده نیست. طرح‌هایی که از سوی دولت ترک اشغال شده‌اند در حال گسترش هستند. برای احیای امپراتوری در حال ترسیم مرزهای جدید هستند. این مرحله از سیاستهای دولت اشغالگر ترک را از سخنان و اظهارات طیب اردوغان نیز می‌توان درک کرد.

عایشه حسو ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اشاره کرد که در تنش‌ها و برخوردهایی که در شهر ادلب ادامه دارند،  سیاستهای سرکوب و فشار و حمله به فرهنگ که از سوی دولت ترک در تمامی منطقه در پیش گرفته شده‌اند، در ابعاد تحمیل زبان ترکی، استفاده از پرچم دولت ترک، تغییر اسامی اصلی این مناطق و نامگذاری ترکی مناطق مشاهده می‌شوند.

عایشه حسو در رابطه با تاسیس دانشگاه ترکی در خاک سوریه نیز اظهار داشت که این اقدامات نه برای حمایت از اپوزیسیون یا حل مسائل و مشکلات سوریه بوده است، بلکه تاسیس دانشگاه ترکی برای کامل کردن سیاستهای ترکی کردن منطقه به اجرا درآمده است. از طرف دیگر یکی از دلایلی که بحران سوریه تا کنون پایان نیافته است سیاستهای سوء دولت ترک و نقش منفی این کشور در بحران سوریه بوده است. وضعیت عفرین نمونه‌ای از وضعیت کل سوریه است: تغییر دموگرافی منطقه، در سطح بسیار خطرناکی ادامه دارد. مناطق دیگری هم که تحت اشغال دولت ترک قرار دارند، هر چند تحت عنوان حفاظت از مناطق سوریه و ایجاد منطقه‌ای امن برای اپوزیسیون سوری هستند، اما مسئله کاملا برعکس است.

در رابطه با این موضوع عایشه حسو ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک اظهار داشت: مسئله‌ای که بسیار مهم است اینست که ماهیت نیروهای مداخله‌گر در سوریه را به خوبی بشناسیم. از همان ابتدا ما اعلام کرده‌ایم که نه به اشغالگری، نه به تغییر دموگرافی منطقه، و بر همین اساس بوده است که ما مبارزه کرده‌ایم. به عنوان حزب اتحاد دمکراتیک به جای حکومت دمشق و اپوزیسیونی که با فرمان دولت ترکیه عمل می‌کند، ما سیاستهایی مجزایی را در پیش گرفته‌ایم. به همین دلیل است که مشاهده می‌شود تمامی گروه‌ها با ما مخالفت کرده و به ما حمله می‌کنند. زیرا ما نمایندگی گروه دمکراتیک را بر عهده داریم. در مقابل گروه‌های دیگر هیچ پروژه‌ای برای مذاکره ارائه نکرده‌اند. و همین مسئله یکی از دلایل شکست کنفرانس ژنو و دور بعدی مذاکرات آن بوده است.

بدون حضور نمایندگان واقعی خلق، هیچ مذاکره‌ای پذیرفتنی نیست

عایشه حسو ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در رابطه با کنگره‌ای که بدون مشارکت نمایندگان واقعی خلق برگزار شود نیز اظهار داشت: کسانی که در مذاکرات شرکت کرده و برای منافع سوریه و حل بحران آن گفتگو می‌کنند باید برای منافع واقعی سوریه مذاکره کنند، اما در عمل اینگونه نبوده است و این افراد در راستای منافع خود و تداوم موقعیت خود تلاش کرده‌اند. این افراد از ادامه تنش‌ها در سوریه حمایت می‌کنند. گفتگوهایی که بدون حضور خودمدیریتی و نمایندگان گروه‌هایی که تروریستها را در خاک سوریه از میان برداشتند، از ارزش‌های انسانی حمایت کردند، هیچگونه مبنایی برای مشروعیت ندارند.

پرونده ادلب و بهانه‌ای برای تداوم تنش‌ها

عایشه حسو ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در ادامه گفتگوی خود با هاوار نیوز در رابطه با مسئله تنش‌های ادلب، تحرکات نظامی دولت ترک در این منطقه، شایعات موجود در رابطه با جنگی سخت در منطقه نیز اظهار داشت: تمامی این مسائل از تبعات کنفرانس آستانه است. وضعیت موجود از تبعات کنفرانس آستانه بوده و این وضعیت به دلیل راضی نگاه داشتن طرف‌های امضا کننده قطعنامه این کنفرانس بوده است. دولت ترک خصوصا از ابتدای سال ۲۰۲۱ وارد مرحله برخورد شده است. بعد از تغییراتی که در عرصه بین‌المللی ایجاد شد و نتوانست در سیاستهای موجود خود با روسیه وضعیت پیشین را ادامه دهد و از طرف دیگر نتوانست ارتباطات خود را نیز با ناتو و آمریکا قطع کند این وضعیت ایجاد شده است. وضعیت داخلی دولت ترک نیز دچار آشفتکی است. به همین دلیل با ایجاد دیکتاتوری، دست به نقض حقوق خلق نیز زده است.

در بخش دیگری از سخنان خود عایشه حسو ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک اظهار داشت که دولت ترک با توجه به مسئله ادلب تلاش می‌کند تا مسائل و مشکلات خود را لاپوشانی کرده و در مسیر دیگری به تبلیغات دست می‌زند تا انظار عامه را متوجه مسال دیگری کند.

حسو در این باره تاکید کرد که خلق‌های سوریه می‌توانند سره را از ناسره تشخیص دهند، اشغالگری را از حمایت از خلق تشخیص دهند، به همین دلیل سیاستهای دولت ترک را رد می‌کند. عایشه حسو در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت که مقاومتی که در عفرین روی داد اکنون در کانتون شهبا در مرحله دوم خود قرار دارد. مقاومت سریکانی در کمپ واشوکانی ادامه درد و برای درهم شکستن توطئه‌های دولت اشغالگر ترک مقاومت در تمامی ابعاد و سطوح ادامه دارد.

عایشه حسو ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که پیش‌بینی می‌شود که اوضاع شهر ادلب به دلیل خاتمه یافتن توافق دچار انفجار شود.