با آمدن زمستان، شرایط در کمپها بدتر می‌شود -۲

۱۴۵ هزار و ۲۳۹ نفر، یعنی ۳۰ هزار و ۸۸۵ خانواده در ۱۷ کمپ در شمال شرق و سوریه و همچنین یک و نیم میلیون مهاجر و پناهنده در این منطقه حضور دارند. تامین همه نیازهای آنها برعهده خودمدیریتی شمال و شرق سوریه است.

در کمپها با شروع فصل زمستان، شرایط سرد آب و هوا به موانع اساسی برای تامین نیازهای اولیه و سرپناه تبدیل می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها به دلیل نبود وسایل گرمایشی موثر با خطر سرما مواجه هستند. همچنین مشکلاتی در کمپها در زمینه آب سالم، غذا و خدمات بهداشتی وجود دارد.

شیخموس احمد، رئیس دفتر امور پناهندگان و مهاجران اداره شمال و شرق سوریه، و مریم ابراهیم، ​​رئیس مشترک امور اجتماعی اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، با خبرگزاری فرات (ANF) در مورد شرایط ۱۷ کمپ منطقه صحبت کردند.

شیخموس احمد با بیان اینکه علاوه بر ۱۷ کمپ در شمال و شرق سوریه، کمپ‌های کوچک زیادی نیز وجود دارد، گفت: «از این ۱۷ کمپ، کمپ‌های هول، نوروز، روژ، اریشا و محمودلی توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است. همچنین تامین نیازهای سایر کمپ‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. برای ۱۲ کمپ باقی مانده، سازمان‌های محلی و سازمان‌های امدادی که از سوی سازمان‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده‌اند، کمک می‌کنند. متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی به شهبا و منبج مراجعه نمی‌کنند و این مشکل و بسیار خطرناک است.»

دولت ترکیه آب را قطع می‌کند و بر ساکنان کمپها تاثیر می‌گذارد

شیخموس احمد یادآور شد که دولت ترکیه از سال ۲۰۱۸ میزان آب رودخانه فرات را کاهش داده و از سال ۲۰۱۹ آب ایستگاه علوک را قطع می‌کند و اظهار داشت که این امر بر کمپ‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. شیخموس احمد گفت: «به دلیل اینکه ساکنان کمپ‌ها به آب سالم دسترسی ندارند، مشکلات بهداشتی و بیماری‌های جدی وجود دارد که می‌تواند باعث بیماری‌های پوستی و روده‌ای شود. کمپ‌های منطقه جزیر نیز از آب علوک استفاده می‌کنند. مشکل جدی برق و آب در این کمپها وجود دارد. بیماری‌ها به دلیل کمبود آب گسترش می‌یابد که مانع اجتماعی شدن در کمپ می‌شود. در فصل زمستان نیز ساکنان کمپ‌ها در بسیاری از مسائل با مشکل مواجه هستند. مشکل گرما برای افراد ساکن در کمپها بسیار جدی است.»

سازمان ملل بر اساس مسئولیت خود عمل نمی‌کند

شیخموس احمد با بیان اینکه روزانه به نیازهای کمپها پاسخ داده می‌شود و خودمدیریتی شمال و شرق سوریه هر ساله برای کمپ‌ها برنامه‌ریزی می‌کند، گفت: «به خصوص در فصل زمستان چادرها باید عوض شوند و این مسئولیت بر عهده سازمان ملل متحد است اما سازمان ملل متحد به مسئولیت خود عمل نمی‌کند. اداره خودمدیریتی توانست به نیاز به چادر در برخی از کمپها پاسخ دهد. همچنین تلاش کرد تا جاده‌های داخل کمپ‌ها را آسفالت کند، بخاریهایی در اختیار خانواده‌ها قرار داد. همچنین از ماه دسامبر توزیع سوخت گازوئیل را آغاز کردند و به نیازهای پتو و نیازهای فوری پاسخ داد و بر اساس برنامه کمیته آموزش، آموزش در کمپها ادامه دارد.»

حمایت سازمان جهانی بهداشت کم است

 شیخموس احمد به بیماری‌های موجود در کمپها اشاره کرد و گفت: «بزرگترین مشکل در کمپها مشکل بهداشتی است. سازمان جهانی بهداشت با شروع جنگ روسیه و اوکراین و اسرائیل و حماس حمایت خود از منطقه را بسیار کاهش داده است. این موضوع بسیار جدی و قابل نقد است. فاجعه انسانی در منطقه قابل چشم‌پوشی نیست.»

بسیاری از سازمان‌های امدادی خود را از منطقه بیرون می‌کشند

مریم ابراهیم نیز با بیان اینکه از سال ۲۰۱۱ به دلیل حملات دولت ترکیه و مزدورانش به شمال و شرق سوریه بحران انسانی وجود دارد، گفت:« در مناطق آزاد شده شمال و شرق سوریه هم با حمایت اداره خودمدیریتی و همچنین با امکانات سازمان‌های امدادی که از اداره حمایت می‌کنند، تلاش برای ارائه خدمات صورت گرفت، اما وضعیت زندگی مردم در کمپها به طور کامل بهبود نمی‌یابد. زنان و کودکان در کمپها تحت فشار و مشکلات شدید قرار دارند. به ویژه پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس، بسیاری از سازمان‌های امدادی از منطقه خارج شدند و به غزه رفتند. این امر تأثیر منفی بر کمپها داشت. به همین دلیل است که اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه بار دیگر برای کمپها بسیج شد و حمایت‌های مادی و معنوی را افزایش داد.

 خشونت روانی بر زنان تحمیل می‌شود

مریم ابراهیم با اعلام اینکه شرایط زمستانی بیش از همه زنان و کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: «اگر مادری نتواند به نیازهای فرزندش پاسخ دهد، از نظر روانی تحت فشار قرار می‌گیرد. بچه‌ها نیازهای زیادی دارند. با توجه به فصل‌ها نیاز به پوشاک و وسایل مدرسه وجود دارد. کودکانی که به دلیل تغییر فصل مریض می‌شوند، باید درمان شوند و اگر این کار انجام نشود، روی مادران اثر منفی می‌گذارد. به همین دلیل خشونت روانی علیه زنان اعمال می‌شود.»

مریم ابراهیم با بیان اینکه آوارگان سوری زیادی در کمپهای منطقه حضور دارند، گفت: «به دلیل بحران انسانی در منطقه‌ی خودشان، به منطقه خودمدیریتی آمدند و در کمپهای شمال و شرق سوریه مستقر شدند. می‌خواهند حق داشتن زندگی بهتر را داشته باشند. اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه نیز درهای خود را به ویژه به روی همه زنان گشود. حمایت سازمان‌های امدادی منطقه در فصل زمستان کمتر بود. به ویژه ما با پناهندگان و مهاجران همراه با حمایت‌های مادی، از نظر روحی و روانی نیز از آن‌ها حمایت می‌کنیم. به منظور ایجاد یک زندگی سالم و آرام، آموزش‌های ما به طور منظم ادامه می‌یابد. با توجه به فرصت‌های خودمدیریتی به نیازهای اساسی پاسخ داده می‌شود. اداره خودمدیریتی مسئول غذا، سرپناه و آموزش کودکان است.»

دولت ترکیه امنیت و آرامش را از بین می‌برد

 مریم ابراهیم با اشاره به اینکه حملات دولت اشغالگر ترکیه به منطقه تأثیر منفی فوری بر کمپها می‌گذارد، گفت: «حملات ترکیه آرامش را در منطقه تضعیف می‌کند و این حمله تأثیر مستقیمی بر کمپها دارد. مردم در کمپها تحت تاثیر منفی جو جنگ هستند، آرامش ساکنان کمپها بر هم خورده است، به ویژه حمله به زیرساخت‌های منطقه باعث وارد آمدن خسارت‌های مادی به منطقه شده است. از یک سو آنها تلاش می‌کنند تا آسیب‌ها را حل کنند و از سوی دیگر به نیازهای کمپها پاسخ دهند که برای اداره خودمدیریتی یک مشکل است و در عین حال مانعی برای زندگی باثبات، آرام و امن برای مهاجران است. با وجود همه اینها، اداره خودمدیریتی از مهاجران و پناهندگان با توجه به توانایی‌های خود حمایت می‌کند.»