با قرارداد اجتماعی، حقوق هر بخش از نظر قانونی تضمین می‌شود

عضو شورای زنان شمال و شرق سوریه؛ ستیر بشار قاسم اعلام داشت که شمال و شرق سوریه خود را در ۷ کانتون جای داده و با قرارداد اجتماعی حقوق هر بخش از نظر قانونی تضمین شده است.

قرارداد اجتماعی شمال و شرق سوریه متکی بر جامعه اکولوژیک-دموکراتیک، جامعه مبتنی بر آزادی زنان، اقتصاد اجتماعی، خودمدیریتی، عدالت اجتماعی و کنفدرالیسم دموکراتیک است.

عضو شورای زنان شمال و شرق سوریه؛ ستیر بشار قاسم که در کمیسیون تدارکات قرارداد اجتماعی حضور دارد، با خبرگزاری فرات گفتگو کرد و اظهار داشت که در شمال و شرق سوریه، خلق‌ها، ادیان و مذاهب مختلف بر اساس برابری جوامع در کنار هم زیسته و حقوقشان از لحاظ قانونی تضمین شده است. چون همواره تحولاتی روی می‌دهد، قرارداد اجتماعی یک نیاز مبرم است. نیز افزود که باید شورای زنان نقش موثری در تنظیم این قرارداد ایفا کند. باید کمیته‌های اقتصادی، بهداشت و آموزش و پرورش موثرتر و مسئولانه‌تر نقش ایفا کنند. بشار قاسم افزود: «طبق تجارب ۱۱ ساله‌ی انقلاب، نیاز به تغییر داشتیم.»

برای حفظ حقوق همه جوامع؛ ضمانت قانونی در نظر گرفته شده است

ستیر بشار قاسم وجود خلق‌های کورد، عرب، ارمنی، سریانی، چَرکسی، چچانی و ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و ایزدی در شمال و شرق سوریه را یادآور شد و گفت: «لازم بود تا امنیت و ثبات را برای خلق‌ها و پیروان ادیان و مذاهب مختلف تامین نموده و یک زندگی مشترک را بسازیم. این قرارداد توسط اداره خودگردان شمال و شرق سوریه در چهارچوب خلق دموکراتیک تایید شده است. نماینده موسسات، نهادها، احزاب، ادیان و مذاهب و خلق‌ها با انتخابات تایید شده و در این شورای تدارکات حضور یافته‌اند. نمی‌شود تنها یک خلق در ساختار اداری حضور داشته باشند و سایر خلق‌ها به‌عنوان اقلیت قلمداد شده و در حاشیه قرار بگیرند. با این قرارداد اجتماعی حقوق خلق‌ها و پیروان ادیان و مذاهب مختلف را تضمین می‌کنیم.»

یک سیستم نوین از بهداشت تا اقتصاد

ستیر بشار قاسم عنوان کرد که هیچ تغییری در اصول و جهت‌گیری ما روی نداده است. یک سیستم نوین از کُمون‌ها تا مجلس، از اقتصاد تا امور مالی، از بهداشت تا آموزش و پرورش در نظر گرفته شده که ملزومات تمام منطقه را تامین نماید.

در ۷ کانتون جای گرفته است

ستیر بشار قاسم همچنین اعلام کرد که تنها نام اداره خودگران شمال و شرق سوریه تغییر یافته است و در ۷ کانتون تقسیم‌بندی شده است و گفت: «سیستم به ۷ کانتون تغییر یافته است که عبارتند از کانتون‌های جزیره، فرات، رقا، طبقا، دیرالزور، منبج، عفرین-شهبا. همه ماده‌های قرارداد اجتماعی مهم‌اند اما آموزش و پرورش و بهداشت در اولویتند. برای ایجاد یک زندگی منظم بر اساس دموکراسی مستقیم، بدون حضور مردم نمی‌توان هیچ گامی برداشت. گفتگو برای ایجاد یک جامعه آگاه و سالم و فرهیخته ادامه خواهد یافت.»

هدف ما یک ایجاد یک جمهوری دموکراتیک است

ستیر بشار قاسم همچنین اظهار داشت که آنان برای ایجاد سوریه‌ای دموکراتیک درتلاشند و گفت: «مدلی که بر اساس مشارکت خلق بوده، همه جوامع را در خود جای داده و از مرکزگرایی دور باشد را بنیاد نهاده‌ایم. نتیجه سیستم مرکزگرای سوریه را دیدیم که چگونه حقوق خلق‌ها، ادیان و مذاهب مختلف نقض شده است. لذا افق تلاش‌هایمان ایجاد یک جمهوری دموکراتیک در سوریه است. برای این مهم یک قرارداد دموکراتیک نیاز است. دموکراسی سیستمی بر اساس برابری و عدالت است که به زندگی اشتراکی اهمیت می‌دهد و با تصمیم خلق کار می‌کند و صلح و آشتی را به دنبال خود می‌آورد.»