عبدالکریم عمر: نیروهای بین‌المللی به مسئولیت خود عمل نمی‌کنند

عبدالکریم عمر ریاست مشترک اداره ارتباطات خارجی خودمدیریتی دمکراتیک با جدی خواندن وضعیت کمپ زندانیان داعشی اظهار کرد که نیروهای بین‌المللی در رابطه با محاکمه‌ی نیروهای داعش و کمپ‌های نیروهای داعش به مسئولیت خود عمل نمی‌کنند.

عبدالکریم عمر ریاست مشترک اداره ارتباطات خارجی خودمدیریتی دمکراتیک اعلام کرد، نیروهای بین‌المللی در رابطه با محاکمه‌ی نیروهای داعش و خانواده‌هایشان در کمپ‌ها، اداره خودگردان شمال و شرق سوریه را تنها گذاشته‌اند. وی گفت؛"پرونده‌های نیروهای داعشی در زندان‌ها و همچنین کمپ‌ها پرونده‌های بسیار سنگینی هستند و ما نمی‌توانیم به تنهایی به همه‌ی این پرونده‌ها رسیدگی کنیم. افکار عمومی و نیردهای بین‌المللی باید در این رابطه با ما همکاری کنند. چرا در رابطه با محاکمه‌ی نیروهای داعش با ما همکاری نمی‌شود؟ چرا در رابطه با خانواده‌های داعشی‌ (زنان و کودکانی که در کمپ‌ها اقامت دارند) همکاری‌های لازم با ما انجام نمی‌شود؟ ما درخواست می‌کنیم تا برای محاکمه‌ی نیروهای داعش، دادگاه‌هایی تشکیل شود و نیروهای بین‌المللی باید با ما همکاری کنند. اما تا به حال هیچ همکاری با ما انجام نشده است. ماندن زنان و کودکان نیروهای داعشی در کمپ‌ها مسئله‌ای بسیار جدی است. وجود آنها در این کمپ‌ها بدان معناست که داعش لباس جدیدی بر تن کرده و دوباره ظهور خواهد کرد. کودکان در این کمپ‌ها با کینه و نفرت بسیاری بزرگ می‌شوند. اگر وضعیت به همین شیوه ادامه پیدا کند، در آینده مسئله بسیار جدی خواهد شد."

عمر همچنین خاطرنشان نمود، در کمپ هول که زنان و کودکان داعشی در آنجا نگهداری می‌شوند، آن‌ها از کنترل خارج شده‌اند و رخدادهای بسیاری از جمله قتل و کشتار رخ می‌دهد. نیروهای داعشی از آنجا فرار می‌کنند و اقدام به ایجاد آتش‌سوزی می‌نمایند. وی گفت؛"باید در این رابطه پرونده‌ی آنها حاضر شده و محاکمه شوند. داعش به طور کامل از بین نرفته است و ترور نیز همچنان ادامه خواهد یافت. سالهاست ما به افکار عمومی و بین‌المللی می‌گوییم که کمپ هول یک بمب است. بمبی بسیار خطرناک که هیچ کس نمی‌داند چه زمانی منفجر می‌شود. اگر این بمب منفجر شود، تاثیر آن فقط بر ما نخواهد بود، بلکه بر سرتاسر جهان تاثیر خواهد گذاشت."

عمر در ادامه‌ی سخنان خود اعلام کرد، "در ۳۰ ژوئن آنها در رابطه با وضعیت کمپ هول و زندان‌هایی که نیروهای داعش در آنجا زندانی هستند، با نمایندگان وزرای امور خارجه اروپا، نمایندگان وزرای امور خارجه آمریکا و کانادا جلسه‌ای آنلاین با حضور ۵۰ نفر برگزار کرده و به آنها اعلام کردیم، هر کشوری باید شهروندان خود را تحویل بگیرد. ما به تنهایی نمی‌توانیم به این مسئولیت عمل کنیم. این مسئولیت فقط بر عهده‌ی ما نیست. این مسئله، مسئله‌ای بین المللی است. کشورهایی که شهروندان خود را از ما تحویل نمی‌گیرند، حداقل با ما همکاری کنند. حتی این کار نیز تاکنون انجام نشده است."

عمر در ادامه گفت؛"پس از نشست ۳۰ ژوئن، نمایندگان امور خارجه‌ی کشورها در میان خود جلسه‌ای برگزار کرده و با هم گفتگو کردند و تصمیم گرفتند که در این رابطه اقداماتی انجام دهند. اما تاکنون هیچ اقدامی نکرده‌اند. این کشورها باید هر چه سریعتر در این رابطه اقدام کنند."

در رابطه با کمپ روژ، عمر اعلام کرد، کمپ روژ در مقایسه با کمپ هول وضعیت بهتری دارد، اما در روزهای اخیر در آنجا نیز مسائلی به وجود آمده است. وی گفت؛"اگر وضعیت همینگونه ادامه پیدا کند، در کمپ روژ نیز وضعیت مانند کمپ هول خواهد شد. این مسئله، مسئله‌ای بین‌المللی است. به همین دلیل ما می‌گوییم، جامعه‌ی بین‌المللی و کشورهایی که شهروندان آنها در اینجا هستند، باید با ما همکاری کنند تا این مسئله را با هم حل کنیم."

عمر همچنین گفت؛" ما بارها خواستیم تا کنفرانسی بین‌المللی برگزار شود و نیروهای داعشی محاکمه شوند و زنان و کودکان آنها به کشورهای خود تسلیم شوند، اما تا کنون این اقدام نیز انجام نگرفته و در این رابطه پاسخی دریافت نکرده‌ایم."

عمر گفت، برای آنکه کودکان داعشی با تفکر و اندیشه‌ی نیروهای داعش بزرگ نشده و پرورش نیابند، خانه‌ی اصلاح و تربیت برای آنها تاسیس کرده‌اند. در این خانه‌ها ۵۰۰ کودک نیروهای داعشی حضور دارند. وی گفت؛"در رابطه با مسئله‌ی آموزش کودکان داعشی، برای تاسیس مرکزی برای آموزش این کودکان ما از نیروهای بین‌المللی و افکار عمومی درخواست کمک کردیم. ما مرکزی با نام هول داریم. در این مراکز کودکان آموزش می‌بینند و در حقیقت نتایج بسیار خوبی به دست آورده‌ایم. اکنون هدف ما این است که ۱۰ تا ۱۵ مرکز اینچنینی تاسیس کنیم. چون کودکان در این خانه‌ها و در خانه‌های اصلاح و کمپ بزرگ می‌شوند. آموزش آنها مسئله‌ای بسیار جدی و مهم است".

عمر در ادامه گزارش سازمان عفو بین‌الملل را یادآور شده و خاطرنشان نمود، آنها پیش‌تر این سخنان را اعلام کرده‌اند. وی گفت؛"کودکان وضعیت بسیار نامساعدی دارند، این کودکان بی‌گناه هستند. این جرمی است که پدران و مادران آنها مرتکب شده‌اند نه آنها. آنها با تفکر و اندیشه‌ی تروریست‌ها بزرگ می‌شوند. این مسئله بسیار جدی و مهم است. ما از این مسئله بسیار ناراحت هستیم. باید کشورهایی که شهروندان آنها در این کمپ‌ها هستند بیایند و به مسئولیت خود در این رابطه عمل کنند."

وی در رابطه با وضعیت کودکان گفت:"باید هر کسی و هر کشوری که شهروندان آنها در میان این کمپ‌ها هستند، به اینجا بیایند و زنان و کودکان اهالی کشورهای خود را تحویل گرفته و آنها را آموزش داده و به جامعه بازگردانند. هر کسی که این کار را انجام نمی‌دهد، باید در رابطه با آموزش و پرورش کودکان با ما همکاری کرده و به ما کمک کنند. ما این کودکان را از این اتمسفر رادیکال خارج خواهیم کرد."

عمر در رابطه با محاکمه‌ی نیروهای داعشی اعلام کرد، تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده و در رابطه با این موضوع هیچ نتیجه‌ای به دست نیاورده‌اند. وی گفت:" آن طور که مشخص است، فعلاً نتیجه‌ای به دست نخواهد آمد. مدتی طولانی است که نیروهای داعشی به همین صورت در زندان‌ها هستند و تاکنون محاکمه نشده‌اند. کشورهای آنها نه برای آنکه آنها را تحویل بگیرند و محاکمه کنند، اقدام می‌کنند و نه برای اینکه ما آنها را محاکمه کنیم به ما کمکی می‌کنند. آنها باید با ما همکاری می‌کنند. این مسئله بسیار جدی است."

عمر در پایان سخنانش گفت، در کمپ هول حدود ۳۰ هزار پناهجو حضور دارند که تعداد زیادی از آنها شهروندان کشور عراق هستند و همچنین اکثر کسانی که در قتل‌ها شرکت دارند، عراقی هستند. او در این رابطه گفت" کشور عراق نیز به مسئولیت خود عمل نمی‌کند و حدود دو سال پیش آنها هیئتی به اینجا فرستادند. آنها در کمپ‌ها گشته و ۵ هزار نفر که گفته بودند حاضر هستند به عراق بازگرداندند را ثبت نام کردند. اما تا به حال فقط دوبار شهروندان خود را باز گردانده‌اند و فقط حدود ۱۰۰۰ نفر را تحویل گرفته‌اند."

عمر درخواست نمود تا در عراق دادگاهی تشکیل شده و شهروندان این کشور که عضو داعش بوده‌اند، در داخل خاک عراق محاکمه شوند و این کشور به مسئولیت خود عمل کند.