بدران چیا کورد: اقدامات تحریک کننده نتیجه همکاری‌های دولت دمشق و دولت ترک است

بدران چیا کورد تهدیدهای اخیر دولت اشغالگر ترک در مناطق شمال-شرق سوریه و ایجاد تنش و بی‌ثباتی از سوی حکومت دمشق را در نتیجه طرح‌های مشترک این دو معرفی کرده و در این باره اظهار داشت: تلاش می‌شود تا از هر چهار طرف، به متاطق شمال-شرق سوریه و روژآوا حمله کنند.

بدران چیا کورد ریاست متشترک مجلس سوریه دمکراتیک طی گفتگویی با خبرگزاری هاوار ابعاد مختلف تهدید روژآوا را مورد بحث و گفتگو قرار داد.

هاوار: مدتی است که بین نیروهای امنیتی داخلی و نیروهای حکومت دمشق تنش‌هایی در جریان است. علت روی دادن این تنش‌ها و برخوردها چه عواملی هستند؟

بدران چیا کورد: حکومت دمشق در مناطق خودمدیریتی و درمقابل شهروندان این منطقه سیاست‌ها و برخوردهای بسیار مخربی را در پیش گرفته است. مدتی است که شهروندان با تهدید و فشار مواجه شده‌اند. در زندان دمشق ده‌ها زندانی غیر‌نظامی زندانی هستند. مناطق شهبا و شیخ مقصود مدتی است که تحت محاصره نیروهای دمشق قرار دارند. اجازه نمی‌دهند که کمک‌های انسانی به خلق آواره ما در این مناطق ارسال شود. مالیاتهایی را بر کمک‌های انسانی مقرر کرده و کمک‌های انسانی را به وسیله‌ای برای بازرگانی و سود شخصی خود تبدیل کرده‌اند. این مسئله بسیار جدی است. در منطقه مشکلات بسیار دیگری روی داده‌اند و دست به اقدامات تحریک آمیزی می‌زنند تا بیش از پیش بی‌ثباتی را افزایش دهند. و این مدتی است که برای در مقابل قرار دادن خلق‌ها در منطقه، طرح‌هایی را برای خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در دست اجرا دارند. حکومت دمشق حضور خودمدیریتی، نهادهای آن را هیچگاه قبول نکرده است و در مقابل آن روندی از انکار و رد آنرا در پیش گرفته است. تا کنون نیز همواره با استفاده از زبانی دشمنانه رهبری خودمدیریتی را به عنوان پروژه‌ای در راستای تقسیم و تجزیه و نیروهای سوریه دمکراتیک را نیز به عنوا نیرویی تروریستی می‌خواند. در رابطه با تنش‌های و نا آرامیهای اخیر حکومت دمشق مقصر است. نیروهای امنیتی داخلی روژآوا بسیاری از افراد دخیل در این نا آرامی‌ها را دستگیر کرده‌اند. اخیرا در حسکه نیز اهالی منطقه را به زور جمع کرده و آنها را برای اعتراض به سوی مراکز کنترل نیروهای امنیت داخلی اعزام کردند. هدف اقدامات تحریک‌آمیز بوده و تلاش می‌شود تا منطقه را به سوی تنشهای گسترده‌ای ببرند.

هاوار: طبق اطلاعات به دست آمده، حکومت دمشق نیروهای خود را در منطقه افزایش داده است. خصوصا در مناطقی که نیروهای ایرانی و از جمله ایرانی‌ها در آنجا حضور دارند؛ به نظر شما برنامه و هدف آنها چیست؟

بدران چیا کورد: نیروهای آنها پیش از این نیز در مربع امنیتی و فرودگاه حضور داشته‌اند. احتمال دارد که شماری از نیروهای خود را به این منطقه اعزام کرده و در منطقه امنیتی قرار داشته باشند. از طرف دیگر نیروهای ائتلاف روس، ایران، حزب‌الله نیز در این مناطق حضور دارند. از این طریق حکومت دمشق دست به اقدامات تحریک‌انگیز بسیار مخربی دست می‌زند. اطلاعاتی در دست داریم که مدتی است دولت دمشق تلاش می‌کند تا عشایر عرب را سازماندهی کند، هسته‌های مخفی را ایجاد می‌کند تا از آنها در ضدیت با نیروهای روژآوا استفاده کرده و علیه خودمدیریتی و نیروای سوریه دمکراتیک مورد استفاده قرار دهد. جرایم فراوانی از جمله ربودن افراد و قتل در مناطق روژآوا از سوی افراد وابسته به سازمان اطلاعاتی سوریه انجام داده شده‌اند. هدف اینست که بین کورد و عرب دست به اقدامات تفرقه برانگیز بزنند. در این رابطه نیز بسیار فعال هستند. مسئولان حکومت دمشق بیانیه‌های بسیار صریحی را در این باره منتشر کرده و علنا می‌خواهند که در مقابل نیروهای سوریه دمکراتیک و خودمدیریتی شمال-شرق این افراد به تمرد و شورش دست بزنند و از همکاری خود با آنها می‌گویند. این سخنان خود را در عمل نیز اجرا می‌کنند و روزانه در این مناطق دست به قتل می‌زنند. بسیاری از تبهکارانی که دستگیر شده‌اند، در انفجارهای مختلف دست داشته و وابسته به اطلاعات سوریه هستند. تمامی این افراد اعتراف کرده‌اند.

هاوار: این نا‌آرامی‌ها خصوصا در زمانی روی می‌دهند که دولت ترک تهدیدهای خود را علیه مناطق شمال-شرق سوریه افزایش داده است. آیا ارتباطی بین این رویدادها با هم مشاهده می‌شود؟ هدف نهایی حکومت دمشق در این باره چیست؟

بدران چیا کورد: حاکمیت دمشق و دولت اشغالگر ترک در این باره کاملا با یکدیگر هماهنگی داشته و با هم همکاری می‌کنند. از یک طرف دولت ترک دست به تهدید می‌زند و از طرف دیگر دولت دمشق دست به این اقدامات می‌زند. تلاش می‌کنند تا از هر چهار طرف حملات مختلف خود را در این منطقه توسعه بخشند. اردوغان تلاش می‌کند تا ائتلافی را با بغداد و ایران، علیه دستاوردهای خلق کورد، شنگال و خودمدیریتی شکل دهد.

هاوار: آیا این احتمال وجود دارد که حملات مسلحانه گسترده‌ای از سوی حکومت دمشق صورت گیرد؟

بدران چیا کورد: احتمال دارد که حکومت دمشق و نیروهای همکار با آن به صورت گسترده از رویکرد نیروی نظامی استفاده نکنند و مستقیما با خودمدیریتی وارد جنگ مستقیم نشوند. اما حکومت دمشق و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور از طریق آشوب و فتنه‌انگیزی تلاش می‌کنند ثبات در این منطقه را برهم بزنند. در این باره خودمدیریتی نیز کاملا از اقدامات آنان اطلاع داشته و در این باره کاملا هوشیار است و در مقابل آنان با دقت عمل می‌کند. خودمدیریتی نمی‌خواهد که هیچگونه برخورد نظامی مستقیمی را در مقابل دمشق شکل دهد، اما در صورتیکه با حمله‌ای از سوی دمشق مواجه شود و دمشق تلاش کند تا از طریق نظامی ثبات روژآوا را بر هم بزند، بدون گمان رهبری خودمدیریتی از دستاوردهای روژآوا حمایت کرده و از آن صیانت می‌کند.

هاوار: آیا این رویدادها  بعد از عزیمت هاکان فیدان به دمشق گسترش پیدا کردند؟

بدران چیا کورد: حکومت دمشق دیرزمانی است که در مناطق ما به جرایمی از این قبیل دست می‌زند، اما اخیرا این اقدامات گسترش پیدا کرده‌اند. سیاست حکومت دمشق اینست: منطقه را پاکسازی کند، چون فقط خودمدیریتی باقی مانده است، به همین دلیل باید در این منطقه به ایجاد بلوا و آشوب دست زد، مشکلاتی را ایجاد کرد و بر خودمدیریتی فشار وارد کرد تا بتوان حاکمیت خود را مجددا بر این مناطق برقرار کند. مدتی است که دیدارهایی بین سازمان‌های اطلاعاتی دمشق و ترکیه در جریان است. گفتگوهای بسیاری بین طرفین به جریان افتاده است. یکی از موضوعات مورد بحث نیز هماهنگی دیدگاههای دو طرف در مقابل خودمدیریتی است تا بتوانند گام‌های مشترکی را در این باره بردارند. تصویر آرایش سیاسی نظامی اکنون اینگونه است، از یک طرف دولت فاشیت ترک در مناطق شهبا و تل رفعت دست به کشتار می‌زند، منطقه عین عیسی را توپ باران می‌کند و تلاش‌های وسیعی را برای اشغال این منطقه به عمل آورده است، از طرف دیگر حکومت دمشق نیز همان سیاست را در شهبا، حلب و شیخ مقصود در پیش گرفته و این مناطق را به محاصره در می‌آورد و تلاش می‌کند جرایم خود در مناطق شمال-شرق سوریه نیز گسترش دهد. سیاستهای مشترک دولت ترک و حکومت دمشق مکمل یکدیکر هستند. سیاست دولت فاشیست و اشغالگر ترک علیه روژآوا و خودمدیریتی مبتنی بر سیاست انکار بوده و به همان نحو از تبهکارانی حمایت می‌کند که در حال تخریب این پروژه هستند. حکومت دمشق نیز تلاش می‌کند تا خودمدیریتی را در منطقه تخریب کرده و از میان بردارد.

هاوار: آیا در رابطه با آشوب‌های ایجاد شده در منطقه با حکومت دمشق و روسیه مذاکراتی داشته‌اید؟

بدران چیا کورد: هیچ مذاکره‌ای با حکومت دمشق نداشته‌ایم. زیرا در این باره دمشق از هیچگونه صلاحیت و اختیاری برخوردار نیست. با روسیه مذاکراتی داشته‌ایم. روسیه است که میانجیگری را قبول کرده و تلاش می‌کند وضعیت را کمی آرام کند. روس‌ها چند بار تلاش‌هایی را برای خاتمه دادن و حل مشکلات صورت داده‌اند. اسرایی نیز از سوی دو طرف آزاد شده‌اند. اما تعداد زندانیان آزاد شده بسیار کم بوده است. اما متاسفانه یک روز بعد از آزادی زندانیان، رژیم سوریه دست به همان اقدامات پیشین زد. در وضعیت کنونی ما مستقیما با روسیه در تعامل هستیم با طرف روسی ارتباط داریم. در این رابطه ما امیدواریم که روسیه بتواند مسئولیت و نقش خود را ایفا کند و اجازه ندهد که تبهکاران و سازمان‌های اطلاعاتی حکومت دمشق دست به چنین اقداماتی بزنند.

هاوار: آیا خودمدیریتی هیچگونه هشداری به حکومت دمشق داده است که از مناطق شمال-شرق سوریه خارج شود؟

بدران چیا کورد: خودمدیریتی هیچگونه تصمیمی نگرفته است که حکومت دمشق از مربع امنیتی خارج شود. تصمیم ماندن یا خروج از این منطقه در دست حکومت است.  نیروهای سوریه چه در این منطقه باقی بمانند یا بخواهند خارج شوند، پروژه ما در خودمدیریتی کاملا مشخص است و ما همچنان براساس اصول خود که مبتنی بر یکپارچگی سوریه است، تاکید داشته و مبارزه خود را ادامه می‌دهیم. در این رابطه هر اقدامی که لازم باشد خودمدیریتی انجام داده و تلاش می‌کند که برای حل مسائل و مشکلات با تمامی گروه‌ها در ارتباط باشد.

هاوار: در صورتیکه آشوب‌ها و بی‌ثباتی همچنان ادامه داشته باشد، وضعیت منطقه به چه سمت و سویی می‌رود؟

بدران چیا کورد: مسئله و مشکل بین خودمدیریتی و حکومت دمشق مهم و بزرگ است. تا زمانیکه تفاهمی سیاسی در چارچوب قانون اساسی دمکراتیک سوریه ایجاد نشود، تنش‌ها همچنان ادامه پیدا می‌کنند. به این دلیل ما برای دست‌یابی به راه‌حلی پایدار در سوریه همچنان تاکید می‌کنیم. ما می‌خواهیم که نیروهای دخیل، برای دست‌یابی به راه‌حلی سیاسی زود وارد عمل شوند. حکومت دمشق مسئول گسترش تنش‌ها و بی‌ثباتی‌هاست. لازم است که دمشق دیر یا زود در نهایت دست از ذهنیت نژادپرستانه خود بردارد. در صورتیکه دست از این تفکر و ذهنیت برندارد گروه‌های تبهکار دیگر نیز از این شرایط استفاده می‌کنند. تبهکاران تلاش می‌کنند که وضعیت سوریه را به وضعیت گذشته باز گردانند و با همکاری روسیه، مناطقی را به حوزه‌ی کنترل خود بازگردانند.

هاوار: شما تنش‌های موجود را به عنوان اقدامات تفرقه‌انگیزانه حکومت دمشق معرفی کردید. در همین رابطه از خلق مناطق شمال-شرق سوریه چه انتظاری دارید؟

بدران چیا کورد: از خلق‌های منطقه و خصوصا خلق عرب می‌خواهیم که فریب اقدامات تحریک‌آمیز حکومت دمشق را نخورند. دولت دمشق می‌خواهد که ارتباط برادرانه خلق‌ها را از میان بردارد. لازم است همه آشتی و صلح موجود را حفظ  کرده و در راستای منافع حکومت دمشق گام برندارد. حراست و حفاظت از دستاوردها مهمترین مسئله است. به منظور خاتمه داده به وضعیت کنونی لازم است که حکومت دمشق تمامی زندانیان را در دمشق، قامشلو و حلب و حسکه آزاد کند. محاصره شهبا و شیخ مقصود را خاتمه داده و راه را برای کمک‌رسانی‌های انسان‌دوستانه باز کند. دست از جرایم خود در منطقه برداشته و از گروه‌هایی که آرامش منطقه را بر هم می‌زنند حمایت نکند. ما خواهان بی‌ثباتی نیستیم. خواهان حل سیاسی پایدار در منطقه هستیم.