بریوان خالد: خلق‌های شمال و شرق سوریه اصرار بە مقاومت دارند

بریوان خالد، ریاست مشترک اداره‌ی خودمدیریتی حملات به زیرساخت‌های شمال و شرق سوریه را محکوم نمود و اعلام کرد، «ما به لطف و وجود زنان و خلق‌های آزاد، انقلاب روژآوا را به پیروزی می‌رسانیم.»

بریوان خالد، ریاست مشترک اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه با اشاره به ویرانی‌های ناشی از حملات دولت اشغال‌گر ترکیه به زیرساخت‌های منطقه، به حملات اشغال‌گرانە اعتراض کرد و گفت: «به ویژه ایستگاه‌های آب و برق و نفت متوقف شده‌اند. دولت اشغال‌گر ترکیه به نانوایی، انبارهای گندم و جو حمله می‌کند. مناطق خدماتی که نیازهای پزشکی خلق را تامین می‌کنند، مورد هدف قرار می‌گیرند. به دلیل ضرر و خسارت‌های مالی چندین موسسه مجبور به متوقف خدمات خود شده‌اند.»

به دلیل حملات دولت اشغال‌گر ترکیه خلق‌های شمال و شرق سوریه با مشکلات عدم آب و برق مواجه شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها آب و برق کانتون‌های جزیر و فرات قطع شده‌اند. از دسامبر ایستگاه نفت عوده‌ در شمال تربه‌سپی صدمات و خسارات زیادی بر آن وارد شده است و به همین دلیل ۵ چاه آب از کار افتاده‌ است که نیازهای تربه‌سپی و شهرک‌های حیلوا و ماشوک را تامین می‌کردند. بر اثر همین حملات ساکنین ۲۰ روستا از توابع ماشوک و ۱۲ روستا از توابع شهرک حیلوا از خدمات آب و برق محروم شده‌اند.

همچنین در نتیجه‌ی مورد هدف قرار دادن نیروگاه سوئدیک، ۱۸ روستا در منطقه کوچرات از توابع دِرک بدون آب و برق مانده‌اند. ۲۰ روستا از توابع عَبری چل‌آغا و ۲۴ روستا از توابع شهرک مصطفی در تیل کوچر نیز آب و برقشان قطع شده است.

به دلیل این‌که ایستگاه برق واقع در جاده‌ی حلب در جنوب کوبانی دو بار پشت سر هم بمباران شده است، شهر کوبانی و ۳۰۰ روستا برقشان قطع شده است. حدود ۸۰۰ هزار دلار خسارت به این ایستگاه وارد شده است و بیش از ۱۰ چاه آب نیز از کار افتاده‌اند.

۸۹هزار خانواده که در کانتون فرات زندگی می‌کنند با مشکلات قطع آب و برق مواجه شده‌اند و برق و آب ۶۶۰ روستا نیز قطع شده است.

 بریوان خالد، ریاست مشترک اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه با اشاره به ویرانی‌های ناشی از حملات دولت اشغال‌گر ترکیه به زیرساخت‌های منطقه با خبرگزاری فرات (ANF) گفت‌وگویی انجام داد.

‘سعی می‌کنند ترس و وحشت را در منطقه پخش نمایند’

بریوان خالد در مورد اهداف حملات گفت: «دولت ترکیه نمی‌خواهد خلق زندگی آرام و با ثباتی داشته باشند. برای این‌که شرایط زندگی را سخت کند و زندگی را برای انسان‌ها غیرممکن کند، حملات شدید و گسترده‌ای علیه ما صورت می‌گیرد. سعی می‌کنند موجی از ترس را در منطقه گسترش دهند و از این طریق پروژه خودمدیریتی را از بین ببرند. با مورد هدف قرار دادن زیرساخت‌های منطقه می‌خواهند خلق را در معرض نابودی قرار دهند. می‌خواهند رنج و آزار خلق را عمیق‌تر کنند. خواستار این هستند که منطقه را از ساکنین آن پاک کرده و آن را تخلیه نمایند، همچنین سعی دارند از خلقی که در برابر داعش پیروز شده است، انتقام بگیرند. زیرا خلق‌های منطقه تا آخر در مقابل داعش مقاومت کردند، جلوی ترورهای داعش را گرفتند، به همین دلیل می‌خواهند بار دیگر از طریق این حملات داعش را احیا کنند.

بریوان خالد اعلام کرد که خسارات عظیمی بر منطقه وارد شده است و گفت: «هدف اصلی اداره‌ی خودمدیریتی، خدمت به خلق و ایجاد شرایط مناسب برای زندگی خلق است. اما بر اثر حملات دولت ترکیه خسارات عظیمی به زیرساخت‌های منطقه وارد شده است. از نظر مادی خسارت بزرگی وارد شده و چندین مؤسسه و ساختمان‌های خدمات عمومی ما، بلاجبار مجبور به توقف خدمات خود شده‌اند. به ویژه ایستگاه‌های برق، آب و نفت متوقف شده‌اند. سایر مؤسسات و ساختمان‌ها نیز ممکن است متوقف شوند. به نانوایی‌ها و انبارهای گندم و جو حمله می‌شود. مراکز خدماتی به ویژه بخش پزشکی مورد هدف قرار می‌گیرند. اگر خسارات مادی را در نظر بگیریم بسیاری از موسسات و ساختمان‌ها از سرویس‌دهی خارج می‌شوند.

همچنین حمله به بخش امنیتی منطقه نیز مشکلات زیادی در پی خواهد داشت. به سبب این‌که دولت اشغال‌گر ترکیه ایست بازرسی‌های‌ نیروهای امنیت داخلی را مورد هدف قرار می‌دهد. همچنین اطراف زندان‌هایی که تبهکاران داعش در آن زندانی هستند مورد هدف قرار داده می‌شود. بعید نیست بار دیگر داعش به سبب این حملات خود را سازماندهی نماید. از این رو به جز خسارات مادی امنیت منطقه نیز در معرض تهدید جدی قرار دارد. این نه تنها برای منطقه، بلکه برای خلق‌های جهان خطر محسوب می‌شود.»

‘در حد توان و فرصت‌های موجود به خدمات‌رسانی به خلق ادامه می‌دهیم‌’

بریوان خالد با بیان این‌که دولت اشغال‌گر ترکیه از سپتامبر ۲۰۲۳ برای چهارمین بار است به منطقه حمله می‌کند، گفت: «چندین سال است که با حملات روبرو هستیم. همچنین تحریم‌های شدیدی بر منطقه اعمال می‌شود. این سیاست جنگی علیه منطقه ما سال‌هاست که بر اساس منافع سیاسی اجرا می‌شود. می‌خواهند پروژه‌ی اداره‌ی خودمدیریتی را در شمال و شرق سوریه از بین ببرند. ما به عنوان اداره‌ی خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه اعلام کرده‌ایم که از روز اول تا امروز نیازهای خلق خود را بر اساس توانایی‌ها و فرصت‌های موجود تأمین خواهیم کرد. امکانات موجود در دست اداره‌ی خودمدیریتی بسیار محدود است، اما با وجود این، ما بار دیگر برای بهبود وضعیت معیشتی مردم خود در حال آماده باش هستیم. اما تعمیر و نوسازی زیرساخت‌ها تحت حملات شدید، آسان نیست. برنامه‌هایی داریم، اما حملات همچنان بدون وقفه ادامه دارد. در این شرایط مشکلاتی در رابطه با روند تعمیر و نوسازی ایجاد شده است، هنوز زخم‌ها و آثار حملات قبلی التیام نیافته است، حمله جدید آغاز شده است. تأمین و تهیه لوازم و وسایل مرد نیاز سخت خواهد بود. پیش از این نیز فرصت‌های ما محدود بود. با وجود این حملات فرصت‌های ما بیش از پیش محدود شده‌اند و متاسفانه شرایط زندگی و امرار معاش خلق نیز سخت می‌شود. این مشکلات و سختی‌ها افزایش خواهد یافت. اما هر چه در توان داشته باشیم و بتوانیم به خدمت به خلق خود ادامه خواهیم داد.»

‘خلق بر مقاومت اصرار دارد’

بریوان خالد در پایان این گفت‌و‌گو به موضع خلق شمال و شرق سوریه در برابر این حملات اشاره کرد و گفت: «خلق‌های منطقه پس از انقلاب روژآوا، موضع بسیار محکمی در برابر حملات اتخاذ کردند، به طور مستمر در میادین حضور داشته‌اند.

 بار دیگر بر مقاومت خود پافشاری و اصرار دارند. با حس میهن‌دوستی عمل می‌کنند. اداره‌ی خودمدیریتی نیز نیرو و روحیه خود را از خلق می‌گیرد. خلق به دور اداره‌ی خودمدیریتی جمع شده و اداره‌ی خودمدیریتی نیز برای محافظت از دست‌آوردها به حالت آماده باش درآمدە است. ما نیروی خود را از خلق خود می‌گیریم و ایمان و اعتقاد بی‌پایان نسبت به خلق داریم. بار دیگر کسانی که پیشگامی مقاومت را برعهده گرفتند، زنان بودند، زنان هر روز در میادین حضور دارند و پاسخ لازم و درخوری را به دولت ترکیه می‌دهند. خلق ما باید بیش از پیش مقاومت خود را توسعه دهد. می‌دانیم که این حملات بدون وقفه ادامه خواهد داشت و خلق ما نیز بر این اساس و برای حفاظت از دست‌آوردهای خود، باید سطح مقاومت را افزایش دهد و از پارادایم ملت دمکراتیک دفاع کنند. ما به لطف و وجود زنان و خلق‌های آزاد، انقلاب روژآوا را به پیروزی می‌رسانیم.»