بزرگداشت شهدای قتل‌عام پاریس در کانتون فرات

در کانتون فرات با هماهنگی انجمن زنان خانواده شهیدان و اتحادیه زنان جوان، مراسم یادواره شهدای قتل‌عام پاریس برگزار شد.

در ۹ ژانویه ۲۰۱۳، سه زن انقلابی کورد سکینه جانسز (سارا)، فیدان دوغان (روژبین) و لیلا شایلمز در پاریس پایتخت فرانسه توسط سازمان MIT ترکیه به قتل رسیدند. به مناسبت سالگرد کشتار پاریس، شورای زنان خانواده شهدای کانتون فرات بیانیه‌ای صادر کرد. این بیانیه توسط دریا محمد عضو شورای خانواده‌های شهدای کانتون فرات قرائت شد.

دریا محمد از سه زن انقلابی که توسط دولت ترکیه در پاریس به قتل رسیدند با احترام یاد کرد و گفت: «اگرچه عامل پشت قتل‌عام‌ها مشخص است، اما قتل‌عام‌هایی که در پاریس رخ داد تا به امروز فاش نشده است. این نشان می‌دهد که فرانسه نقش زیادی در این کشتارها دارد. فرانسه که یکی از هماهنگ‌کنندگان معاهدات سایکس پیکو و لوزان است که باعث شد خلق و جغرافیای کوردستان تحت ظلم و ستم و بدون حاکمیت خودی بماند، یک قرن است که از سیاست‌های نسل کشی دولت ترکیه علیه خلق کورد حمایت می‌کند.»

تأمین عدالت؛ خواسته مشترک خلق کورد است

دریا محمد ادامه داد: «فرانسه نیز کشوری است که مستقیماً مورد اتهام است. او می‌تواند با روشن‌کردن جریان قتل‌عام‌ها و محاکمه قاتلان واقعی در پشت صحنه، اتهامات را از خود دور سازد. رژیم فاشیستی صد ساله ترکیه در حال فروپاشی است. ادامه سیاست‌هایش در زمینه نسل‌کشی کوردها برایش غیرممکن است و باید با مسئله کورد روبرو شود. در این روند، فرانسه به‌عنوان یک کشور باید نقش حلال معضل موجود را ایفا کند. در این زمینه باید با شفاف‌سازی قتل‌عام علیه زنان پیشرو کورد، پاسخگوی انتظارات عمومی باشد. تأمین عدالت خواست مشترک خلق کورد، دوستان آنها و افکار عمومی است. قاتلان زنان پیشرو کورد باید پاسخگو باشند.»

به همین مناسبت اتحادیه زنان جوان مجموعه‌ای از فعالیت‌های یادبود را در مرکز خود برگزار کرد. در این مراسم که با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام آغاز شد، فیلمی که برای یاد و خاطره زنان انقلابی تدارک دیده شده بود تماشا شد و در کنار تصاویر شهدای قتل‌عام پاریس شمع روشن شد.

پس از آن ندا شاهین سخنگوی زنان جوان کانتون فرات به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت که به‌عنوان زنان جوان تا پایان از میراث سکینه‌ها صیانت خواهند کرد و پیرو خط شهدا خواهند بود.