چیا کورد: نشست سه جانبه تلاش شکست خورده برای نجات دولت دمشق است

بدران چیا کورد اعلام نمود که روسیه، ترکیه و قطر تلاش می‌کنند تا حکومت دمشق را از وضعیت نابسامان داخلی و تنش‌های خارجی حفظ کنند.

روز گذشته طی نشست خبری مشترکی اعم از کشورهای سوریه، دولت ترک و قطر در دوحه، لاوروف اعلام نمود که با همتای ترک خود دیدار کرده و در خصوص تلاش‌ها برای ممانعت از جنگ سوریه به توافق رسیده و در این باره خلق‌های شمال-شرق سوریه و مدیریت شمال-شرق سوریه ( روژآوا ) را تهدید کرده بود.

بدران چیا کورد معاون ریاست مشترک شورای خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در این باره تاکید نمود که دیدار سه جانبه وزرای امور خارجه این سه کشور بعد از شکست مجموعه نشست‌های آستانه و کمیته تدوین قانون اساسی در ژنو برگزار شده است.

چیا کورد در این باره خاطرنشان ساخت که تلاش‌های پوچ و بی اثر برای نجات رژیم سوریه از وضعیت نابسامان داخلی و سیاستهای خارجی این کشور است. وی همچنین به فروپاشی اقتصادی دولت دمشق، دور کردن عراق از پرونده سوریه به دلیل فشارهای داعش و هدف قرار دادن مناطقی از سوریه از سوی اسرائیل اشاره کرده که نیروهای ایرانی در آن حضور دارند.

چیا کورد در خصوص ورود آشکار قطر به پرونده بحران سوریه نیز اظهار داشت: حکومت دمشق پای کشورهای عربی و خصوصا قطر را که از نقشی منفی در سوریه برخوردار بوده است، به این پرونده باز کرده است. این تلاش برای متقاعد نمودن کشورهای عربی جهت احیای رژیم سوریه در جهان عربی و بازگشت به سازمان کشورهای عربی است.

چیا کورد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان نمود که روسیه تلاش می‌کند تا از طریق سوریه ارتباطات خود را با کشورهای عربی گسترش داده و در این باره خاطرنشان ساخت که ترکیه نیز همزمان با هزینه خلق‌های سوریه تلاش می‌کند که ارتباطات خود را  با کشورهای عربی احیا کرده و حاکمیت و اقتدار خود را در سرتاسر منطقه افزایش دهد.

تمامی این تلاش‌ها شکست خواهند خورد

چیا کورد در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت که هدف این نشست‌ها متوجه بخش دیگری از خلق‌های سوریه است که در منطقه خود با تمامی عناصر و مولفه‌های آن خودمدیریتی خود را ایجاد کرده‌اند. ترکیه هر زمان در این باره نشستی را برگزار می‌کند و می‌گوید که خودمدیریتی شمال-شرق سوریه پروژه‌ای برای تجزیه به شمار رفته و امنیت ترکیه را تهدید می‌کند، اما در نهایت تمامی این تلاش‌ها شکست خواهند خورد.

چیا کورد تاکید نمود که این توافق‌ها در رابطه با منافع مشترک برای جنگ علیه خلق‌های سوریه و خودمدیریتی شمال-شرق سوریه بوده است. اما واقعیت خودمدیریتی همیشه خلاف این مسئله را نشان داده و در این باره افزود: اما این پروژه، پروژه‌ای دمکراتیک و میهنی برای تمامی سوریه و تمامی عناصر و مولفه‌های آن است که در آن مشارکت کرده‌اند. همین مسئله دلیل مهمی است که این پروژه، پروژه‌ای برای تجزیه به شمار نمی‌رود.

بدران چیا کورد معاون مشترک شورای خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در خصوص رویدادهای شهر عفرین اشغال شده نیز اعلام نمود که در مناطق تحت اشغال دولت ترک، سیاستهای تجزیه به شیوه‌ای کاملا آشکار اعمال شده و در این باره افزود: این مسئله از طریق کوچ اجباری ساکنان اصیل این منطقه و خصوصا کوردها، استقرار تندورها به جای کوردها و ایجاد واحدهای مسکونی در عفرین و با کمک قطر انجام می‌شود و همان کاری را انجام می‌دهند که اسرائیلی‌ها در مناطق اشغال شده به آن روی آورده‌اند.

این اقدامات در راستای حل سیاسی مسئله به شمار نمی‌رود

چیا کورد در بخش دیگری از سخنان خود اعلام نمود که پرونده سوریه و دردها و مشکلات خلق سوریه براساس مطامع خارجی، نمی‌تواند مسائل و مشکلات موجود را حل کند، برعکس آن را گسترش بخشیده و در راستای حل سیاسی مسئله نیست.

در همین رابطه بدران چیا کورد خواهان اتحاد تلاش‌های بین‌المللی بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل متحد شده و افزود لازم است که از تمامی مکانیزمها گفتگو استفاده شود. همچنین تاکید نمود که حل تنش‌های سوریه در چارچوب تلاشهای بینالمللی، نیازمند نقش فعال کشورهای عربی در بحران سوریه است.

چیا کورد در خاتمه سخنان خود از روسیه درخواست نمود مسولیت تاریخی خود در مقابل خلق سوریه را انجام داده و برای پیشبرد گفتگوها سوری-سوری بر اساس ایستار سیاسی دمکراتیک گام بردارد. چیا کورد تاکید نمود که تنها این رویکرد است که می‌تواند به راه حل واقعی تنش‌های سوریه منجر شود.

منبع: ANHA