در کوبانی راهپیمایی "نه به پیمان لوزان" برگزار شد

مردم منطقه‌ی فرات به صورت دسته‌جمعی، به میدان‌ها رفته و علیه پیمان لوزان راهپیمایی کردند. در این راهپیمایی پیام "نه به پیمان لوزان" داده شد.

امروز صد سال از پیمان لوزان می‌گذرد که در نتیجه‌ی آن کوردستان به چهار بخش تقسیم شد. در همین چهارچوب، دستگاه‌های اداره‌ی خود‌مدیریتی در منطقه فرات و هزاران نفر از ساکنان آن به نشانه اعتراض به این پیمان و محکوم نمودن آن، به میدان‌ها رفتند.

راهپیمایی از میدان "ژنا ئازاد" (زن آزاد) آغاز شد و تا میدان "شهید عگید" با شعار"برساخت ملت دموکراتیک، از بین بردن لوزان است" ادامه یافت.

پس از یک دقیقه سکوت به احترام شهدا، احمد خوجه عضو انجمن عمومی حزب اتحاد دموکراتیک سخنانی ایراد کرد و گفت: "تقسیم جغرافیای کوردستان و توطئه بین‌المللی قابل قبول نیست. این روز برای خلق کورد، روزی سیاه است که خواستند در آن اراده‌ی خلق کورد را از بین ببرند و جغرافیای ما را تقسیم کنند. تصمیمات آنها برای از بین بردن ما بود. اما نقشه‌ی آنها موفق نشد. در مقابل چشم جهانیان کوردها قتل‌عام شدند، اما کورد یک بار دیگر روی پای خود ایستاد.

احمد خوجه در ادامه افزود: جنگ در مقابل آنها، جنگی تاریخی است. آنها تلاش می‌کنند تاریخ کوردها را تغییر دهند، اما در سایه جنبش آزادی کوردستان خود را اثبات کردیم. امروز زیر چتر اداره‌ی خودمدیریتی همه‌ی مناطق شمال و شرق سوریه در امنیت زندگی می‌کنند و این نیز در سایه تفکر و اندیشه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان محقق شده است.

خوجه در پایان گفت: این وظیفه و مسئولیت همه است تا در مقابل این پیمان بایستند. باید همه در مقابل این پیمان که در داخل کوردستان، مرزهای ساختگی ایجاد کرد، بایستند. باید مبارزاتمان را افزایش دهیم، لوزان را از بین ببریم و امروز، روز پیروزی خلق کورد است.