دولت ترکیه می‌خواهد سیستم بهداشتی منطقه را نابود کند

دکتر محمد نور و دکتر آزاد رشو گفتند: «سیاست کثیفی بین محاصره دولت دمشق و حملات دولت ترکیه وجود دارد. آنها می‌خواهند بیمارستان‌های شمال و شرق سوریه را از خدمت خارج کنند.»

حملات اخیر دولت ترکیه باعث آسیب به ایستگاه اکسیژنی شد که ده‌ها بیمارستان از آن استفاده می‌کردند و همچنین خسارت زیادی به مرکز دیالیز کلیه که بیش از ۱۰۰ بیمار به آن وابسته بودند، وارد شد. در نتیجه این حمله همه وسایل شستشو نیز از کار افتادند. همین حمله در شهر کوبانی باعث از خدمت خارج شدن بسیاری از مراکز بهداشتی شد. یکی از مراکزی که بمباران شد، بیمارستان هلال احمر است. به همین دلیل خودروهای آمبولانس نیز بیکار شدند.

رئیس مشترک هیئت بهداشت و درمان شمال و شرق سوریه دکتر محمد نور و رئیس مشترک اداره بهداشت عفرین و شهبا دکتر آزاد رشو در مورد هدف کلی از حملات به زیرساخت‌های منطقه با آژانس ما خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

 نور با اشاره به اینکه ارتش اشغالگر ترکیه با هدف قرار دادن موسسات، زیرساخت‌ها و خدمات شمال و شرق سوریه تلاش می‌کند اداره خودمدیریتی را در مقابل جامعه ضعیف کند، گفت: «بسیاری از مراکز درمانی و مراکز بهداشتی که در خدمت جامعه بودند نیز بمباران شدند. سه ماه پیش، بیمارستان کووید-۱۹ بمباران شد. این بار ایستگاه اصلی اکسیژن در قامشلو بمباران شد. این ایستگاه اکسیژن که زندگی افراد زیادی به آن وابسته است نابود شده است. ایستگاه اکسیژنی که بمباران شد، در کنار مرکز دیالیز کلیه بود و در نتیجه مرکز آسیب جدی دید و از کار افتاد. دومین مرکزی که بمباران شد در کانتون کوبانی بود که تنها مرکزی بود که خدمات بهداشتی ارائه می‌کرد و ماهیانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر را پذیرا بود.»

مقامات ذیربط باید سکوت خود را بشکنند و در مقابل حملات بایستند

نور با بیان اینکه دولت اشغالگر ترکیه به عمد زیرساخت‌ها و مراکز بهداشتی را هدف قرار می‌دهد، ادامه داد: «دولت ترکیه اهمیت این زیرساخت‌ها را برای جامعه می‌داند و به همین دلیل حمله می‌کند. اگرچه تمامی قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی و کنوانسیون ژنو حمله به مراکز خدماتی را ممنوع کرده است، اما دولت اشغالگر ترکیه تمامی قوانین را نادیده گرفته است. برای اینکه این موسسات بهداشتی در شرایط خوبی به کار خود ادامه دهند، بسیاری از نهادها، احزاب و سازمان‌های بین‌المللی از آنها حمایت کرده‌اند. می‌توان گفت همه نهادهای حقوقی، بهداشتی و بین‌المللی مرتبط با حقوق بشر باید سکوت خود را بشکنند.»

محاصره حکومت دمشق باعث یک فاجعه انسانی می‌شود

رئیس مشترک اداره بهداشت عفرین و شهبا آزاد رشو همچنین از مهاجرت اهالی عفرین به شهبا خبر داد که اهالی با توجه به فرصت کنونی بیمارستان کوچکی را افتتاح کرده‌اند و ادامه داد: «اما نیازهای جامعه کم و بیش برآورده شده است. چند سالی است که دولت اشغالی ترکیه علاوه بر محاصره سیستماتیک دولت دمشق، مناطق شهبا را به طور مداوم بمباران می‌کند. این وضعیت بر ساکنان این منطقه به طور کلی و مهاجران عفرین به طور خاص تأثیر گذاشته است. همچنین به دلیل مسدود شدن عرضه دارو، بخش درمان را تحت تأثیر قرار داده است. با این حال، بیمارستان دیگری در منطقه تل رفعت وجود دارد که آن نیز بمباران شد و در نتیجه یکی از پزشکان زخمی شد.»

رشو در پایان از مقامات مسئول و کشورهای ضامن خواست تا برای شکستن این محاصره و توقف این حملات مداخله کنند.