فراخوان به ترویج خواهری و برادری خلق‌ها در دومین کارگروه سوریه

دومین نشست و کارگروه سوریه با فراخوان ترویج و تقویت خواهری و برادری بین خلق‌ها و حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک (ق‌س‌د) به‌پایان رسید.

دومین کارگروه سوریه با عنوان «استراتژی تاریخی روابط بین کوردها و اعراب بر پایه دیدگاه عبدالله اوجالان» با فراخوان ترویج و تقویت خواهری و برادری بین خلق‌ها و حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک (ق‌س‌د) به‌ پایان رسید.

رئیس شورای دیرالزور حزب سوریه‌ی آینده سمیر الشمری بحثی با عنوان «تاریخ روابط کورد و عرب در سوریه» ارائه کرد و اظهار داشت که این روابط صدها سال است ادامه دارد و برای تایید آن نمونه تاریخی آورد.

بحث دوم این نشست توسط محقق و آکادمیست و سیاستمدار ابراهیم قفطان و با عنوان «تاریخ روابط کورد و عرب در خاورمیانه» ارائه گردید. وی اظهار داشت که کوردها و اعراب از قدیمی‌ترین خلق‌های منطقه هستند و تاسیس دولت‌های منطقه بر اساس دولت-ملت تنها برای منافع ابرقدرت‌ها و استعمارگران بوده است.

دبیر کل اتحادیه زنان عرب آفریقا بسمه حمادی با ویدیو کنفرانس شرکت داشت و در سخنانش عنوان کرد که روابط کوردها و اعراب تاثیرات مهمی بر منطقه داشته است. تاکید کرد که باید هدف از با هم بودن این دو خلق آزادسازی منطقه از اشغالگران باشد. نیز گفت که باید این روابط در برابر حملات دولت ترکیه و حمله به زنان گسترش یابد.

همچنین دبیر کل حزب کمونیست مصر احمد بحی اظهار داشت که تضعیف روابط اکراد و اعراب به‌ دلیل تجزیه منطقه به دولت-ملت‌ها بوده است اما هیچ مانع جدی در برابر تعمیق این روابط وجود ندارد.

رئیس‌ مشترک شورای سوریه‌ی دموکراتیک الهام احمد عنوان کرد که اختلافات خلق‌های منطقه توسط قدرت‌های سلطه‌طلب به وجود آمده است و هدف آنها تضعیف جوامع و کنترل کامل بر منطقه بوده است.

وی تاکید کرد که وقایع دیرالزور با طرح نیروهای بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله دولت ترکیه و حکومت دمشق روی داد، اما این طرح به شکست انجامید. نیز افزود: از راه روابط اجتماعی مانع از فتنه و تفرقه شدیم.

عضو هیئت هماهنگی کنگره‌ی استار شیراز حمو به اهمیت اتحاد کوردها و اعراب برای حل مشکلات منطقه پرداخت و بر نقش مؤثر زنان در پیشبرد این اتحاد تاکید نمود.

فعال فمنیست لبنانی اروان نواف به اهمیت روابط حسنه بین کوردها و اعراب برای مقابله با مشکلات منطقه اشاره نمود.

سردبیر روزنامه الاهرام مصر حنان حجان اظهار داشت که وقتی از روابط کوردها با اعراب می‌گوییم، فرمانده دلاور مسلمانان، صلاح‌الدین ایوبی را به ‌یاد می‌آورد.

نماینده شهر باغوز شیخ شواخ الجاسم اظهار داشت که چیزی به ‌نام قیام عشایر دیرالزور وجود ندارد. آنچه هست توطئه و فشار منطقه‌ای است. در حالی که همه ساکنان این منطقه همراه خودمدیریتی شمال و شرق سوریه هستند.

یکی از بزرگان قبیله‌ی طایی به نام حسن الطایی گفت: واقعه دیرالزور یک فتنه بود. ما هم مخالف فتنه هستیم. نمی‌خواهیم تحت لوای قبیله فتنه درست کنند و این فرهنگ ماست. روابط کوردها با اعراب چیز تازه‌ای نیست. ما قبایل منطقه خواهان صلح و دوستی با همگان هستیم.

در پایان این کارگروه بر لزوم تقویت روابط بین خلق‌های منطقه از جمله کوردها و اعراب برای صلح پایدار و ثبات در همه خاورمیانه تاکید شد. نیز بر اهمیت اجرای دیدگا‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان درباره تقویت روابط مابین خلق‌ها تاکید گردید.

حاضرین در این کارگروه تاکید کردند که حل مشکلات سوریه در گرو فعال‌ کردن هر چه بیشتر نقش اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در این کشور است.

نیز تاکید شد که بایستی دیدگاه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان درباره روابط تاریخی خلق‌های منطقه، مبنای حفظ این روابط باشد و بدین سان برنامه‌های نژادپرستانه و ملی‌گرایانه در منطقه خنثی خواهد شد.

نیز از تمام رؤسای قبایل و شخصیت‌های سیاسی سوریه درخواست شد تا وظیفه تاریخی خود را برای تامین خواهری و برادری خلق‌ها و حمایت از ق‌س‌د ایفاء کنند. زیرا ق‌س‌د از تمام خلق‌های منطقه حفاظت می‌کند و  تا الآن با توطئه‌ها به‌ خوبی روبرو شده است. همچنین تاکید شد که راه حل تقویت سیستم خودمدیریتی دموکراتیک روژآوا اتحاد ساکنان منطقه و آشنایی بیشتر آنان با روابط تاریخی خود است.