تصویر

فرید اَتی: انتخابات شهرداری ما چه ضرری برای کسی دارد؟

فرید اَتی، رئیس مشترک شورای دموکراتیک خلق‌های شمال و شرق سوریه، جایی که دولت ترکیه خواهان برگزاری انتخابات محلی نیست، پرسید: «انتخاب شهرداران چه ضرری برای چه کسی می‌تواند داشته باشد؟»

انتخابات محلی در روژاوا

فرید اتی، رئیس مشترک شورای دموکراتیک خلق‌های شمال و شرق سوریه با بیان اینکه دولت ترکیه با افزایش حملات خود در تلاش است تا از برگزاری انتخابات محلی جلوگیری کند، گفت: «انتخابات در شمال و شرق سوریه هیچ آسیب یا خطری برای کسی ندارد. برعکس، مردم ریاست‌های مشترک شهرداری‌های استانی، بخشداری و شهرها را انتخاب می‌کنند.»

فرید اتی، رئیس مشترک شورای دموکراتیک خلق‌های شمال و شرق سوریه به پرسش‌های خبرگزاری فرات (ANF) در مورد انتخابات شهردار و اعضای شورای شهر که در ۱۱ ژوئن برگزار می‌شود، پاسخ داد.

*تدارکات برای انتخابات محلی در اداره خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه از ۲۸ مارس ادامه دارد. از انتخابات ۱۱ ژوئن چه انتظاری می‌رود؟

مردم شمال و شرق سوریه مردمی هستند که می‌توانند از خود دفاع کنند. نهادها و سازمان‌های نظامی، سیاسی و اجتماعی را برای حفاظت از انقلاب روژاوا سازمان داده‌اند. با قرارداد اجتماعی صادر شده در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۳، سیستم مدیریت محلی در شمال و شرق سوریه مورد بازنگری قرار گرفت. پیش‌بینی شده بود که شهرداری‌ها مستقل از کمیته امور اجتماعی شمال و شرق سوریه سازماندهی شوند. شهرداری‌ها با سیستم کنفدرالیسم اداره خواهند شد. منحصر به فرد بودن هر شهرداری حفظ می‌شود و می‌تواند از طرف خود در راستای نیازها تصمیم‌گیری کند. بر این اساس شورای خلق‌های شمال و شرق سوریه قانون شهرداری‌ها را تصویب کرد. با تعیین قانون انتخابات، کمیساریای عالی انتخابات شروع به کار کرد. گامی مهم برای منطقه است. مردم با اراده خود ریاست‌های مشترک شهرداری و اعضای شورای شهرداری را انتخاب خواهند کرد. آغاز یک دوره جدید خواهد بود. به خواست مردم احترام گذاشته خواهد شد.

*چرا از انتخابات محلی که ۳۰ حزب شامل دو ائتلاف (یکی با ۲۲ حزب و دیگری با ۵ حزب) و سه حزب سیاسی مستقل در آن شرکت خواهند کرد، آشفته شده‌اند؟

برخی از گروه‌ها مخالف برگزاری انتخابات در ۱۱ ژوئن هستند. ترکیه و سوریه ناراحتی خود را ابراز می‌کنند. انتخابات شهرداری‌ها سیستمی است مربوط به استان‌ها، شهرها و شهرستان‌ها که وابسته به امور داخلی است. بنابراین، انتخاباتی است که باید با اراده مردم ساکن در استان‌ها، شهرها و شهرستان‌ها برگزار شود. انتخابات شهرداری برای هیچ قشری از جامعه خطری ندارد. آنها باید به این ناراحتی پایان دهند. دولت ترکیه به ویژه باید با ذکر انتخابات به عنوان یک توجیه به حملات خود پایان دهد. سیستم شهرداری یک نظام اجتماعی است. این سیستم در تمام دنیا به همین صورت اجرا می‌شود. مردم ما نیز حق انتخاب نمایندگان خود را دارند. وقتی از شهرداری یاد می‌شود، فعالیت‌های خدماتی به ذهن متبادر می‌شود. این انتخابات برای ارائه خدمات بهتر به مردم برگزار می‌شود. از نظر سیاسی به کسی مربوط نمی‌شود و با کسی ارتباطی ندارد. مردم با رای دادن احترام خود را به دموکراسی نشان خواهند داد.

*در سامانه‌ای که در سال ۲۰۱۷ ایجاد شده و همچنان ادامه دارد، خدمات به مردم منطقه ارائه می‌شود. انتظار می‌رود با انتخابات پیش رو چه تغییری رخ دهد؟

همانطور که ممکن است به یاد داشته باشید؛ سه کانتون در سال ۲۰۱۴ اعلام شد و اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در سال ۲۰۱۸ اعلام شد. نیاز به افرادی است که با خواست مردم انتخاب شوند. امسال با این انتخابات، سالی خواهد بود که دموکراسی، عدالت و برابری در آن نقش خواهد شد. هر کس حق انتخاب کردن و انتخاب شدن دارد. سالی پر از صلح و ثبات خواهیم داشت. فکر می‌کنیم شرایط مناسبی برای برگزاری انتخابات داریم. می‌توان گفت زود نیست، بلکه می‌توان گفت که دیر هم کرده‌ایم. ما در منطقه‌ای به زندگی خود ادامه می‌دهیم که به دلیل حملات دولت ترکیه ویرانی در آن رخ می‌دهد. زیرساخت‌های شهرهای ما نیاز به بازسازی دارد. ریاست‌های مشترک شهرداری که توسط مردم تعیین می‌شوند، قادر به انجام این فعالیت‌ها خواهند بود. ما سال ۲۰۲۴ را به عنوان سال امید، عزم و اراده تجربه خواهیم کرد.

*نتایج انتخابات چه تأثیری بر منطقه و مردم آن خواهد داشت؟

امید ما این است که انتخابات مسالمت‌آمیز، دموکراتیک و شفاف باشد. این تأثیر مثبت خواهد داشت زیرا کسانی که با اراده مردم انتخاب می‌شوند، پذیرفته می‌شوند. با حمایت مردم و در حد توان خود به خواسته‌های مردم خدمت خواهد کرد. این گواهی خواهد بود که نشان می‌دهد مردم شمال و شرق سوریه به صورت دموکراتیک اداره می‌شوند. آرزوی مردم شمال و شرق سوریه این است که همه بفهمند که با دموکراسی مدیریت می‌شوند. به منظور توسعه احترام به عموم، پایه‌های نهادها و سازمان‌ها باید محکم باشد.

*پس از اعلام انتخابات، تهدیدات دولت ترکیه تشدید شد. در ۳۱ می، حملات هوایی را در منطقه انجام داد. دوست دارید در این مورد به چه چیزی اشاره کنید؟

دولت ترکیه هرگاه گامی به سوی دموکراسی در شمال و شرق سوریه برداشته شود، احساس ناراحتی می‌کند و با تراشیدن بهانه‌ای حمله می‌کند. دولت ترکیه خواهان برگزاری انتخابات در شمال و شرق سوریه نیست. او می‌خواهد با ارعاب مردم جلوی انتخابات را بگیرد. او قصد دارد از طریق حملات، انتخابات را لغو کند. چرا او می‌خواهد انتخابات باطل شود؟ چون حرفی برای گفتن ندارد. در منطقه‌ای که دموکراسی وجود دارد، سلطه و زور وجود ندارد. مردم به طور مستقیم نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند. ترکیه نیز نمی‌تواند این وضعیت را تحمل کند. همانطور که پیروزی در برابر تروریسم داعش از طریق مقاومت نظامی به دست آمد، نهادها و سازمان‌های غیرنظامی نیز از طریق انتخابات به پیروزی خواهند رسید. تنها ترس ترکیه دموکراسی است. انتخاباتی که در شمال و شرق سوریه برگزار می‌شود هیچ آسیب یا خطری برای کسی نخواهد داشت. برعکس، مردم ریاست‌های مشترک شهرداری‌های استانی، شهری و شهرستانی را انتخاب می‌کنند. چه ضرری می‌تواند برای کسی داشته باشد؟ فرضاً هر کشوری در جهان انتخابات برگزار می‌کند، از دموکراسی صحبت می‌کند و از آن دفاع می‌کند. چرا وقتی نوبت به شمال و شرق سوریه می‌رسد این ناراحتی وجود دارد؟