جمع‌آوری یک میلیون و پانصد هزار امضا در کارزار «عدالت برای کوردها» در سوریه

فرزنده مونزور عضو نهاد ابتکار عمل «آزادی برای اوجالان» اعلام کرد که در شمال و شرق سوریه بیش از ١ میلیون و ۵٢٢ هزار و ٢٢٧ امضا برای آزادی اوجالان جمع‌آوری شده است.

نهاد ابتکار عمل «عدالت برای کوردها» روز ١٣ دسامبر ٢٠٢١ / ٢٢ آذرماه ١۴٠٠ با هدف خارج کردن نام پ.ک.ک از "لیست ترور" دولت آمریکا و اتحادیه اروپا کمپین جمع‌آوری امضا را آغاز کرده بود.

١٠٠٣ نفر از نمایندگان پارلمان، آکادمیسین‌ها، نویسندگان، روشنفکران و فعالان بیش از ٣٠ کشور جهان پیشاهنگی این کمپین بین‌المللی را بر عهده گرفتند.

ابتکار عمل شمال و شرق سوریه نیز از ١٢ ژانویه ٢٠٢٢/ ٢٢ دی ١۴٠٠ به این کمپین بین‌المللی ملحق شد.

'پ.ک.ک جنبشی است که ترور را ریشه‌کن کرده است'

فرزنده مونزور، عضو ابتکار عمل «آزادی برای اوجالان» در مورد جزئیات این کمپین با خبرگزاری فرات سخن گفت.

مونزور گفت:"افرادی که در کمپین بین‌المللی شرکت کردند به این واقعیت پی بردند که باقی ماندن نام پ.ک.ک در لیست ترور ناعدالتی و ظلم است. بویژه در سال‌های اخیر واقعیت‌های بسیاری آشکار شدند، یکی از آنها رویداد قتل اولاف پالمه بود. آشکار شد که پ.ک.ک هیچ نسبتی با کشتن اولاف پالمه ندارد. همچنین پ.ک.ک در سال ٢٠١۴ علیه حملات داعش به عراق و سوریه نقش بزرگی را ایفا کرد و با صرف هزینه‌های بسیار به داعش که ترور را در منطقه گسترش می‌داد پایان داد. اینچنین خلق‌های عرب، کورد، سریانی، آسوری و ارمنی را از قتل‌عام داعش نجات داد. افرادی که پیشاهنگی این کمپین بین‌المللی را بر عهده گرفته‌اند دیدند که میلیون‌ها نفر پیرامون پ.ک.ک گردهم آمده‌اند."

'برای آزادی خلق‌ها جان باختند'

فرزنده مونزور در رابطه با مشاکرت خلق‌های شمال و شرق سوریه در این کمپین گفت:"همچون خلق‌های ساکن در سوریه تصمیم گرفتیم که در این کمپین بین‌المللی شرکت کنیم. زیرا پ.ک.ک هم در روژاوا و هم در شمال و شرق سوریه نقش بزرگی را ایفا کرد. برای آزادی خلق‌ها ده‌ها هزار شهید و مجروح را تقدیم کرد. خلقمان نیک می‌داند که پ.ک.ک جنبشی آزادیخواه، کوردستانی و خاورمیانه‌ می‌باشد و برای انسانیت مبارزه می‌کند. اینگونه خلق‌های عرب، کورد، سریانی، ارمنی و آسوری نهاد ابتکار عمل خلق شمال و شرق سوریه را تشکیل دادند. همچنین سازمان‌های اجتماعی و مدنی نیز در این کارزار جای گرفتند."

'خلق عرب استقبال بزرگی را از این کمپین به عمل آورده است'

مونزور گفت:"ابتکار عمل خلق شمال و شرق سوریه در روستاها و شهرها، در میان احزاب سیاسی و نهادهای اجتماعی و مدنی فعالیت گسترده‌ای نمودند. گام‌های مثبتی برداشته شدند. ما اهداف تعیین شده را کسب کردیم. کمپین خارج کردن نام پ.ک.ک از لیست ترور با استقبال بی‌نظیر مواجه شد. خلق با خلوص نیت از این کمپین صیانت کرد. تمامی طیف‌ها در این کمپین جای گرفند اما مشارکت خلق عرب در سطح بالایی بود. این مورد نیز به ما روحیه بیشتری بخشید."

به گفته فرزنده مونزور ٨٠ درصد کمپین به پایان رسیده و قرار بود یک میلیون امضا جمع‌آوری شوند اما تعداد امضاها از هدف تعیین شده بیشتر است.

مونزور آمار امضاهای جمع‌آوری شده را بدین شرح اعلام کرد؛

کانتون جزیر، ٨٢٠ هزار و ١٣٠ امضا به ترتیب شهرها و مناطق:

قامشلو ٢۵٠ هزار، عاموده ٢۵ هزار، تربسپی ٣٢٨٩٠ امضا، چلاغا ١۶٢٠۴ امضا، گرکه‌لگه ٢۵ هزار امضا، دیرک ٢۵ هزار، تل‌حمیص ۵٧٣۴٠ امضا، تل‌کوچر ٢٨ هزار امضا، تل‌براک ٢٢ هزار امضا.

کانتون حسکه، ٣٣٨ هزار و ۶١۶ امضا به ترتیب شهرها و مناطق:

حسکه ٢١٨١۶۵ امضا، دربیسی ٣٠ هزار امضا، تل‌تمر ٢١٨۶۶ امضا، شداد ٢٩۵٢٠ امضا، عریشه ۴٠۵٠ امضا، هول ٩٠٩٠ امضا، زرگان ٢۵ هزار امضا، کمپ زرگان ٩ هزار امضا.

حلب؛ ۵٢ هزار و ٢١۵ امضا.

کوبانی، ٧٧ هزار امضا.

شهبا، ۴۵ هزار امضا

رقا، ١٠٠ هزار امضا

طبقا، ١۶٠ هزار امضا

منبج، ٢٠٠ هزار امضا

دیرالزور، ٢٠ هزار امضا

جنبش جامعه دمکراتیک (TEV0-DEM ٢٠ هزار امضا

نیروهای آسایش داخلی، ١٧ هزار و ٨٩٢ امضا.