جنایات دولت اشغالگر ترکیه در شمال و شرق سوریه

در حملات اخیر دولت اشغالگر ترکیه به مناطق شمال و شرق سوریه خسارات مادی و جانی زیادی وارد شد و در نتیجه‌ی آن ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند و ده‌ها نفر نیز مجروح شدند.

دولت اشغالگر ترکیه حملات خود را به مناطق شمال و شرق سوریه افزایش داد. پهپادهای حامل مواد منفجره مراکز اقتصادی و حیاتی، مراکز خدماتی و بهداشتی را هدف قرار دادند که در خدمت جامعه بودند و در محدوده حفاظت قانونی و مشروع قرار داشتند. در نتیجه این حملات ۱۰ نفر شهید و ده‌ها نفر نیز مجروح شدند.

در ۲۵ دسامبر به دلیل بمباران دولت اشغالگر ترکیه، مرکز اکسیژن جنب مرکز دیالیز کلیه در شهر قامشلو به طور کامل از کار افتاد. مرکز دیالیز کلیه واقع در محله العالیه شهر قامشلو که در سال ۲۰۲۱ افتتاح شد، دارای ۶ دستگاه دیالیز (دیالیز کلیه) و 24 کارمند بود. این مرکز روزانه ۷۰ بیمار دائمی را درمان می‌کرد و پذیرای بسیاری از بیماران دیگر بود.

در نتیجه این بمباران ، بخش‌های مهم این مرکز آسیب دیده است مانند بخش شیرین کردن که سبب از کار افتادن همه‌ی بخش‌های دیگر شد. بنابراین بیماری به نام احمد عبدالرحمن خدیر (۶۵ ساله) که بیش از ۲ سال در مرکز دیالیز شهر قامشلو تحت درمان بود، پس از از کار افتادن مرکز فوت کرد.

ایستگاه مرکزی اکسیژن جنب مرکز دیالیز نیز به عنوان تنها ایستگاه در منطقه جزیر ۲ ماه پیش افتتاح شد. ده‌ها بیمارستان خصوصی و دولتی و بسیاری از مراکز بهداشتی در منطقه اکسیژن مورد نیاز را از این ایستگاه دریافت می‌کردند. در نتیجه حمله دولت اشغالگر ترکیه، این ایستگاه به طور کامل آسیب دید و منهدم شد.

 رئیس مرکز دیالیز رفیع عباس در رابطه با این حملات گفت: «دولت اشغالگر ترکیه وجود کوردها را قبول ندارد و با هدف قرار دادن مراکز ما و استفاده از روش‌های مختلف سعی در پاک کردن نام کوردها دارد.»

چاپخانه سیماو در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ در شهر قامیشلو توسط ارتش اشغالگر ترکیه بمباران شد. چاپخانه سیماو در اواخر سال ۲۰۱۳ در یکی از زیرزمین‌های محله البشیری شهر قامشلو افتتاح شد. در سال ۲۰۱۷، چاپخانه از محل قدیمی خود به مکان هدف جدید خود نقل مکان کرد. این چاپخانه کتاب، دفتر، مجلات و روزنامه چاپ می‌کرد که در هفته ۶ هزار نسخه روزنامه چاپ می‌کرد. بمباران چاپخانه خسارات جانی و مادی زیادی به بار آورد. در نتیجه ۱۰ غیرنظامی از کارمندان چاپخانه شهید و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.