جنبش جامعه‌ی دمکراتیک: لازم است ژینوساید ایزدیان به صورت رسمی شناخته شده و حریم هوایی بسته شود

جنبش جامعه‌ی دمکراتیک(TEV-DEM) در رابطه با ۹مین سالگرد ژینوساید علیه ایزدیان اطلاعیه‌ای منتشر کرد و درخواست کرد: “لازم است جامعه‌ی بین‌المللی این ژینوساید را به رسمیت بشناسند و حریم هوایی منطقه را بروی حملات دولت اشغال‌گر ترکیه ببندند”.

جنبش جامعه‌ی دمکراتیک(TEV-DEM) برای یادبود شهدای نسل‌کشی شنگال که ۹ سال قبل توسط تبهکاران داعش علیه ایزدیان شنگال انجام شد، اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: “ابتدا یاد تمامی شهدای این نسل‌کشی را گرامی می‌داریم و سر تعظیم در برابرشان فرود می‌آوریم. ۹ سال قبل خلق ایزدی در شنگال با فرمان دیگری روبرو شدند که توسط داعش و با همکاری نیروهای داخلی و بین‌المللی به شنگال حمله کرد، به شکل اصلی دولت اشغال‌گر ترکیه و با همکاری حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) که در آن زمان شنگال را کنترل کرده بود، نسل‌کشی را علیه خلق ایزدی انجام دادند. هدف از این نسل‌کشی گذاشتن تروریست‌های داعش در شنگال بود، این نیز با این هدف انجام شد که شنگال به مرکز نیروی تاریک و خراپ‌کار در تمامی منطقه شود و میراث فرهنگی و تاریخی خلق ایزدی در شنگال شنگال از بین برود.

جامعه‌ی ایزدی تاریخی پر از مقاومت و مبارزه و موضع ملی و ارزش انسانی دارد، امروز برای حفظ میراث فرهنگی و اجتماعی اصیل ایزدی، این جامعه در برابر سیاست ژینوساید و ازبین بردن قرار دارد. تاریخ ۹ اکتبر، پایان ژینوساید اتنیکی علیه خلق ایزدی است، سرکوب جوهری و روحیه احیا است، با این روحیه، مقاومتی تاریخی معاصر برای تاسیس سیستمی دمکراتیک در شنگال و دشت نینوا ترویج یافت. این روحیه نیروی خود را از قربانی دادند دریافت کرده است که جنبش آزادی کوردستان برای حفاظت از این میراث نشان داده است.

این مقاومت به سرآغاز انقلابی معاصر برای احیای جامعه‌ی ایزدی و بنیان نهادن تشکیلاتش از طریق تاسیس بنیادهای دمکراتیک، ایجاد یگان‌های مقاومت که تروریسم را شکست داده و شنگال را نجات دادند.

از جامعه‌ی بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل و سازمان‌های مرتبط با مسئله‌ی حفاظت از اقلیت‌های ملی و دینی می‌خواهیم، در مواجهه با ژینوساید، نسل‌کشی، نابودگری اتنیکی و تغییرات دمگرافی، به وظایف انسانی و اخلاقی خود عمل کنند. همچنین از آن‌ها می‌خواهیم تا با اتخاذ تدابیر و موضع‌گیری در رابطه با حریم هوایی شمال و شرق سوریه، شنگال، مخمور و باشور کوردستان را که مدام مورد هجوم دولت اشغال‌گر ترکیه و تبهکاران وابسته به آن قرار دارند، ممنوع کنند.

سازمان ملل متحد که این نسل‌کشی را به رسمیت نمی‌شناسد و نمی‌خواهد عاملان آن را بازخواست نماید، در برابر این نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت صورت می‌گیرد، مسئول است. این بی‌تفاوتی سازمان ملل، دولت ترکیه را تشویق می‌کند تا اشغال خود را گسترش دهد و نسل‌کشی بیشتری علیه خلق انجام دهد”.