خواندن، روشنایی خلق‌ها است

عبود مخسو رئیس مشترک اتحادیه روشنفکران کانتون جزیره با بیان اینکه پس از انقلاب روژاوا مردم دستاوردهای مهمی داشتند، گفت: «یکی از آن کارها توسعه فرهنگ کتابخوانی بود.»

در ۱۹ جولای ۲۰۱۲ گامی تاریخی در روژاوا برداشته شد و با اعلام انقلاب روژاوا مهمترین تحولات تاریخی رخ داد. انقلاب روژاوا حملات و کشتارهای بزرگی را پشت سر گذاشت. اما در نتیجه مقاومت و فداکاریهای مبارزان و خلق کورد، انقلاب امروز خانه همه مردم شده است. نیروهای انقلابی، تبهکاران فاشیست عقب مانده داعش را شکست دادند و هزاران شهید با فداکاری، همه جهان را از خطری بزرگ نجات دادند و پیروز شدند.

این انقلاب در ابتدا به دلیل تلاش‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای چندین دهه به دست آمد. و در همین چارچوب بر اساس اندیشه‌ها و پارادایم رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان توسعه یافته و به امروز رسیده است.

با وجود شرایط سختی که مردم کوردستان پشت سر گذاشتند، دستاوردهای زیادی به دست آمد. یکی از این دستاوردها توسعه فرهنگ کتابخوانی بود که روز به روز در جامعه ما گسترش می‌یابد. زیرا نظام حاکم رژیم بعث نمی‌خواست جامعه‌ای آگاه توسعه یابد. چون دانش و آگاهی جامعه به نظام فعلی پایان خواهد داد. برای این منظور مردم ما در شمال و شرق سوریه این آگاهی را داشتند که انقلاب با آموزش امکان پذیر است.

باغ مطالعه در سال ۲۰۱۹ ساخته شد

به همین منظور اتحادیه روشنفکران کانتون جزیره در سال ۲۰۱۹ با وجود جنگ و مقاومت، باغ مطالعه را در شهر قامشلو احداث کرد.

در باغ مطالعه کتاب‌هایی به زبان‌های کوردی، عربی و انگلیسی وجود دارد و فعالیت‌های فرهنگی در آن برگزار می‌شود. این باغ فرصتی را برای جوانان و نسل‌های جدید ایجاد کرد تا فرهنگ خود را بشناسند و مطالعه کنند.

عبود مخسو، رئیس مشترک اتحادیه روشنفکران کانتون جزیره، در مورد هدف از ساخت باغ مطالعه کو فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

عبود مخسو با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ تصمیمات و مقدمات احداث باغ مطالعاتی اتخاذ شد، گفت:« ابتدا هیئت مدیره و اتحادیه فرهیختگان شمال و شرق سوریه تصمیم گرفتند با همکاری خودمدیریتی و شهرداری شهر قامشلو باغ را احداث کنند. این تصمیم در سال ۲۰۱۹ توسط دولت خودمدیریتی تصویب شد و باغ در همان سال ساخته شد.»

شامل کتاب‌هایی به زبان‌های عربی، کوردی و انگلیسی است

عبود مخسو با بیان اینکه در باغ مطالعه کتابخانه‌ای وجود دارد، گفت: «در کتابخانه کتاب‌هایی به زبان‌های مختلف وجود دارد. مثلاً کتاب‌هایی به زبان‌های عربی، کوردی و انگلیسی وجود دارد. همچنین سالنی برای فعالیت‌های فرهنگی و سمینارهای ادبی وجود دارد که در سال ۲۰۲۰ ساخته شده است.»

مخسو از ضعیف بودن سطح مطالعه در سال‌های اول خبر داد و ادامه داد:« ابتدا کتابخانه چندان علاقمندی نداشت، اما به مرور شاهد بودیم که جوانان، نویسندگان و فرهیختگان به کتابخانه می‌روند و کتاب می‌خوانند. باغ مطف به مرکزی تبدیل شد که فرهنگ کتابخوانی در آن رشد کرده و گسترش یافت.»

باغ مطالعه باید در همه شهرها ساخته شود

مخسو از احداث باغ مطالعه در شهر حسکه در سال ۲۰۲۲ خبر داد و ادامه داد:« همچنین کتابخانه و سالن فعالیت در باغ مطالعه شهر حسکه وجود دارد. اکنون در تلاشیم تا در تمام مناطق شمال و شرق سوریه باغ‌های مطالعاتی ایجاد کنیم. هم اکنون نیز مقدمات افتتاح باغ مطالعه در گرکه لکه در حال انجام است.»

پیشرفت بزرگی در میان جوانان رخ داده است

عبود مخسو با بیان اینکه مجسمه‌های سیدی جگرخوین، عثمان صبری، شرکو بیکس و آپه موسی را در باغ مطالعه قرار داده اند، گفت: «این امر توجه روشنفکران و نویسندگان را به خود جلب می‌کند و باعث می‌شود که آنها دور هم جمع شوند. این یک گام مهم است. هم برای جوانان و هم برای سایر افراد. در حال حاضر نیز بسیاری از جوانان برای بهبود فرهنگ مطالعه و کتابخوانی خود به باغ می‌روند. با افتتاح این باغ مطالعاتی تحول بزرگی در زمینه خواندن و نوشتن ایجاد شد. بسیاری از جوانان ما در سنین جوانی کتاب نوشتند و نویسنده فردا شدند. این نیز یک پیشرفت بزرگ برای مردم است. علاوه بر این، نه تنها جوانان تحت تأثیر این باغ مطالعه قرار می‌گیرند، بلکه بسیاری از افراد مسن نیر برای خواندن کتاب به باغ می‌آیند. این نیز یک تغییر ذهنی است.»

عبود مخسو درباره هدف از افتتاح باغ مطالعه گفت: «هدف اصلی این بود که اندیشه‌ها و فلسفه رهبر آپو بهتر در بین مردم ما مطرح شده و زنده بماند. هدف دوم این بود که نسل‌های جدید از فرهنگ و سنت خود جدا نشوند و سطح جستجوی خود را افزایش دهند. سومین هدف، علیه صدها سال نظام نسل‌کشی بود تا مطالعه و توسعه آن به زبان خودمان باشد.»