کمیته ارتباطات خارجی اظهارات طرفهای نشست آستانه را رد کرد

دانیا رمضان ریاست مشترک کمیته روابط خارجی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه مراتب تاسف خود را از بیانیه نشست آستانه اعلام کرده و اظهار داشت که اتهام تجزیه‌طلبی، نشان از دولت ترک دارد.

سه کشور شرکت کننده ایران، ترکیه و روسیه خودمدیریتی شمال-شرق سوریه را به تجزیه این کشور متهم کردند.

دانیا رمضان ریاست مشترک کمیته روابط خارجی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه به بیانیه سه کشور شرکت کننده در آستانه پاسخ داده و بر یکپارچگی خاک سوریه تاکید کرد. در این رابطه دانیا رمضان خاطرنشان ساخت که دولت ترک از طریق اشغال ۱۰ درصد خاک سوریه، خود تهدیدی برای تمامیت ارضی سوریه محسوب می‌شود.

دانیا رمضان در این باره اظهار داشت که متاسفانه اظهارات منفی از سوی دولت‌های ناشر صلح در سوریه که در خاک سوریه نیز حضور دارند، شنیده می‌شوند. در بیانیه منتشر شده شاهد نسبت دادن اتهاماتی هستیم که خالی از واقعیت هستند. ما امیدوار بودیم که این بیانیه آلامی بر زخمهای خلق سوریه بوده و سوریه را به سوی ثبات، صلح و امنیت ببرد، نه اینکه بیانیه آن اتهام تجزیه را به خلق‌های سوریه زده و تنش‌ها و بی‌ثباتی‌ها را گسترش دهد.

دانیا رمضان ریاست مشترک کمیته روابط خارجی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه خاطرنشان ساخت که اتحاد و یکپارچگی خاک سوریه هدف استراتژیک خودمدیریتی شمال-شرق سوریه بوده و قرار داد اجتماعی که خودمدیریتی بر اساس آن ایجاد شده است، بر این مسئله تاکید می‌کند. وی در ادامه افزود: جنگ علیه ترور و حراست از ۳۰ درصد از خاک سوریه بعد از  درهم شکستن گروه‌های تندرو که آن را از خاک سوریه جدا کرده بودند، مذاکره با دمشق برای یافتن راه حلی سیاسی برای تنش‌های سوریه و حفظ تمامیت ارضی آن، دیالوگ با آن بخش از اپوزیسیون سوری که به شکلی از ترسیم آینده سوریه دست یافته‌اند، همگی از جمله مواردی هستند که نشان می‌دهند که خودمدریتی شمال-شرق سوریه نگران آینده سوریه است.

دانیا رمضان ریاست مشترک کمیته روابط خارجی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در خاتمه سخنان خود گفت: همه بر این مسئله واقف هستند که اتهام تجزیه‌طلبی به خودمدیریتی نشان از دخالت‌های ترکیه دارد. اما آنکه حاکمیت سوریه را از طریق اشغالگری شمال-شرق سوریه و تغییر دموگرافی آن نقض می‌کند، خود ترکیه است.