کنگره استار علیه اشغالگری ترکیه بیانیه داد

مجلس کنگره استار در ارتباط با نقض حقوق بشری و خشونت علیه زنان در مناطق سوریه که از سوی دولت ترکیه و تبهکارانش اشغال شده است، بیانیه‌ای منتشر کرد.

بیانیه کنگره استار

مجلس کنگره استار در ارتباط با وضعیت مناطقی از سوریه که از سوی دولت ترکیه و تبهکارانش اشغال شده است، بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه به سیاست‌های اشغالگری اشاره شده و گفته شده است‌: ‌«در مناطقی که از سوی ترکیه اشغال شده، علیه انسان،‌ طبیت و جانداران اعمالی وحشیانه اعمال می‌شود. دولت ترکیه که در روز ۱۸ مارس ۲۰۱۸ عفرین را اشغال نموده و جنایات جنگی را عملی می‌کند تا اهالی بومی را به کوچ اجباری وادارد و درنتیجه دموگرافی منطقه را تغییر دهد.‌»

در این بیانیه درباره جنایت علیه زنان نیز چنین گفته شده است‌: ‌«قبل از اشغال کردن عفرین،‌ زنان به حقوق خود دست یافته بودند، اما با اشغالگری وضعیت به تمامی تغییر کرد‌؛ هزاران نقض به مثابه خشونت، تعرض فیزیکی و روانی،‌ دزدی، تغییرات خودسرانه، مداخله و قتل علیه زنان انجام می‌شود. این نقض‌ها تا روز امروز ادامه دارد. در این ماه یکبار دیگر نقض حقوق زنان در شخص یک زن عفرینی به نام زلیخا عیسا سیدو که اهل روستای میدانک بود صورت گرفت. زلیخا عیسا سیدو براثر یک تصادف رانندگی از قصد و برنامه ریزی شده با یک خودروی نظامی مجروح شده و جان خود را از دست داد. دولت ترکیه این جنایات غیراخلاقی را نیز تحت فشارهای مستقیم نهادها امنیتی وابسته به خود، پنهان می‌کند.‌»

در ادامه این بیانیه اشاره شده است که قربانیان اصلی در عفرین اشغال شده زنان هستند که به شکلی سیستماتیک هدف گرفته می‌شوند.

در این بیانیه برای جلوگیری از جنایاتی که علیه زنان در مناطق اشغال شده انجام می‌شود، فراخوان همبستگی برای تمام شخصیت‌ها و سازمان‌های زنان داده شد. همچنین نهادهای مطبوعات و رسانه آزاد فراخوانده شدند که جنایاتی در مناطق اشغال شده پنهان می‌شوند را مستندسازی کنند. گفته شده که ‌«زمان بیرون انداختن ترکیه از منطقه فرا رسیده است.»