کوردهای دمشق ۱۵ اوت را جشن گرفتند

در دمشق پایتخت سوریه، سالیاد ۱۵ اوت طی مراسمی جشن گرفته شد. تاکید گردید که این روز یک تولد دوباره برای خلق کورد و خلق‌های منطقه است.

صدها نفر از اهالی محله زورآوا و روکن‌الدین در دمشق به‌مناسبت سالیاد جشن رستاخیز ۱۵ اوت در میدان شهدای محله زورآوا یک مراسم برگزار کردند.

مراسم با یک دقیقه سکوت به‌یاد شهدا آغاز شد. سپس رئیس‌مشترک حزب اتحاد دموکراتیک-پ‌ی‌د در دمشق؛ فاضل بوزان، عضو شورای کنگره استار؛ کفا عزیز، عضو شورای خانواده شهیدان؛ مصطفی نعصان سخنرانی کرده و این روز را به رهبر خلق کورد؛ عبدالله اوجالان و گریلاهای نیروهای مدافع خلق-ه‌پ‌گ و خلق کورد تبریک گفتند.

عنوان نمودند که کارزار ۱۵ اوت یک تولد دوباره در تاریخ منطقه بود. در این روز اولین گلوله به دشمنان خلق کورد شلیک شد و به اطلاعیه‌ی مبارزه‌ی مسلحانه علیه دولت ترکیه و سیاست انکار کوردها تبدیل گردید.

اشاره شد که مبارزه مسلحانه در زمانی به صحنه آمد که به‌دلیل کودتای نظامی ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۲هیچ جریان سیاسی مخالف دولت ترکیه در میدان نبود. تنها مقاومت زندان آمد با پیشاهنگی کمال پیر و رفقایش با فریاد "مقاومت زندگی است" در میدان بود.

نیز به تاثیرات ۱۵ اوت بر زنان کورد اشاره شد و چگونه زن کورد راه آزادیخواهی را پیدا کرد و به صفوف ه‌پ‌گ پیوست. اسامی سکینه جانسز و بریتان بریوان نمونه زنانی‌اند که موانع ذهنی و اجتماعی زنان برای کسب هؤیت و شخصیت زن آزاد را پشت سر نهادند.

سخنرانان همچنین به تاثیرات ۱۵ اوت بر خلق‌های ساکن در شمال و شرق سوریه و نقش این کارزار در وقوع انقلاب روژآوا اشاره کردند.

مراسم با آوازهای انقلابی گروه شهید سرحد و مشارکت چندین هنرمند ازجمله عماد حسن و رقص و شادی حاضرین به‌پایان رسید.