لیلا ایبیش: آنها می‌خواهند با سیاست محاصره و حمله، منطقه را خالی کنند

لیلا ایبیش یکی از اعضای کمیته آموزش کنگره استار با بیان اینکه وضعیت محاصره و جنگ بیش از همه زنان و کودکان را متاثر می‌کند، گفت: «ساکنان عفرین با پشتکار فراوان به امید بازگشت به وطن خود مبارزه می‌کنند.»

ساکنان عفرین یکی از خلق‌های مناطق شمال و شرق سوریه هستند که زمینه و مسیر مبارزه خود را با انقلاب ۱۹ ژوئیه انتخاب کردند و علیه سیستمهایی که به آنها تحمیل شده بودند ، قیام کردند. در طول انقلاب ، آنها مبارزه خود را با یک اراده قوی و پشتکار بزرگ ادامه دادند و در نتیجه مبارزه آنها ، دستاوردهای بزرگی به دست آمد. همچنین ، در سال ۲۰۱۴، اداره خودمدیریتی در عفرین اعلام شد و این یکی از دستاوردهایی بود که سیستم ریاست مشترکی برای اولین بار در مناطق شمال و شرق سوریه در عفرین توسعه یافت.

هدف محافظت از خاک سوریه و وحدت آن بود

علاوه بر این ، یکی از اهداف اصلی مردم عفرین محافظت از خاک سوریه و وحدت آن بود. از طرف دیگر ، با اعلام خودمدیریتی ، سیستم دفاع از خود با نام یگان‌های مدافع خلق (YPG) و یگان‌های مدافع زنان (YPJ) سازماندهی شد. به همین دلیل ، عفرین به عنوان یکی از امن‌ترین مناطق سوریه شناخته می‌شد و مهاجران از مناطق مختلف سوریه از جنگ و شرایط دشوار به عفرین پناه می‌بردند و آنها با مردم و جوامع عفرین به طور مساوی و برابر زندگی می‌کردند.

همزیستی خلق‌ها با حملات اشغالگرانه مسدود شد

این رویدادها تا ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ ادامه یافت. در این تاریخ، دولت ترکیه حملات اشغالگرانه را علیه مردم عفرین آغاز کرد. ساکنان عفرین به همراه همه جوامع خود تصمیم گرفتند از سرزمین خود دفاع کنند و در برابر حملات اشغالگرانه، مردم به میادین رفتند و راهپیمایی‌های گسترده‌ای برگزار کردند. بر این اساس ، از ۲۰ ژانویه تا ۱۸ مارس ، علی رغم قتل‌عام‌ها و بمباران‌های سنگین که توسط دولت ترکیه اشغالگر انجام شد ، مردم مقاومت بی‌نظیری انجام دادند.

تجدید عهد مقاومت و مبارزه

اهالی عفرین در ۱۸ مارس در برابر حملات نسل‌کشی دولت اشغالگر ترکیه به منطقه شهبا رفتند و بار دیگر عهد مقاومت و مبارزه برای نجات سرزمین‌های خود را تکرار کردند. بر این اساس مردم در منطقه شهبا با وجود مشکلات فراوان به ویژه اینکه منطقه شهبا جنگ سختی را تجربه کرده بود و به عنوان منطقه‌ای خشک شناخته می‌شد، مردم عفرین با روحیه‌ای که از خاک خود گرفته بودند، این منطقه را سبز کردند و تا به امروز به مقاومت خود در منطقه شهبا ادامه می‌دهند.

از یک طرف حمله و از طرف دیگر محاصره و تحریم

اما همیشه دو سیاست اصلی برای شکستن این مقاومت و شکست اراده مردم برای بازگشت وجود داشت. از یک سو حملات دولت ترکیه که از روز اول و تا کنون ادامه دارد، از سوی دیگر محاصره شدید منطقه توسط دولت دمشق.

در مقابل دشواری‌های زندگی مقاومت می‌کنند

یکی از اعضای کمیته آموزش کنگره استار کانتون عفرین و شهبا لیلا ایبیش از تأثیر محاصره و حملات بر زنان گفت: «زنان بیشترین هزینه را به دلیل حمله و محاصره می‌پردازند. زنان عفرین هزینه‌های زیادی پرداخت کردند. بسیاری از این مادران فرزندان خود را در حملات دولت ترکیه از دست دادند. آنها هم قربانی دادند و هم در شرایط سخت مهاجرت در محاصره و تحت حمله قرار می‌گیرند. زنان عفرین امروز در منطقه شهبا مبارزه می‌کنند و خط خود را مشخص کرده‌اند. آنها برای اطمینان از بازگشت به سرزمینهایشان، با این مشکلات در زندگی مبارزه می‌کنند.»

هدف تخلیه کل منطقه است

ایبیش با اشاره به اینکه اساس این سیاست‌ها شکست اراده مردم ساکن در منطقه شهبا است، ادامه داد: «امروز این سیاستی که بر منطقه شهبا تحمیل شده، شکستن اراده مردم و زنان است. زنان امروز با وجود تمام مشکلاتی که تجربه می‌کنند دست از کار و تلاش بر نمی‌دارند و همیشه در میدان‌ها پیشرو هستند. دولت اشغالگر ترکیه نه تنها در شهبا بلکه در تمامی مناطق شمال و شرق سوریه با هدف قرار دادن زیرساخت‌های منطقه قصد تخلیه کل منطقه را دارد.»

لیلا ایبیش در پایان اعلام کرد، به عنوان یک سازمان برای حمایت از زنان ساکن در کانتونهای عفرین و شهبا هر کاری که از دستشان بر بیاید انجام می‌دهند و راه نجاتی جز مقاومت ندارند.