تصویر

‌«ما با مطالعه مانیفست‌های رهبر آپو خود را سازماندهی می‌کنیم»

یاسمین مَشایخ بیان کرد که مطالعه مانیفست‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای آنان یک فرصت بزرگ است و گفت‌: ‌«ما با این مانیفست‌ها خود را سازماندهی می‌کنیم.»

کارزار ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان‌، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» به دومین مرحله خود وارد شد. خلق در سراسر شمال و شرق سوریه به مطالعه مانیفست‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان روی آوردند و گروه‌‌های مطالعه ایجاد کردند. در میان آن گروه‌ها، گروه زنان یا همان خودویژه هم ایجاد شده است. مطالعه مانیفست‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، در ۷ کانتون با ایجاد گروه‌های مطالعه آغاز شد. در تمام شهرها و مناطق این کنش با مشارکت بسیاری روبرو شده است. حتی نهادها و سازمان‌های خودمدیریتی دمکراتیک نیز با تمام اعضا در این کنش شرکت کردند.

به پیشاهنگی جنبش جوانان دمکراتیک ‌(TEV-DEM) در شهر قامشلو برای مطالعه مانیفست‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان یک گروه خودیژه زنان ایجاد شده است. از اتحادیه روشنفکران کانتون جزیره تا اتحادیه کارگران، اتحاد هنرمندان شهر قامشلو و سازمان روژاوا، سازمان‌های بسیاری در این کنش مشارکت کردند. شمار زنانی که در این گروه مشارکت کردند ۱۰ نفر می‌باشند. در عین‌حال این گروه، دوبار در هفته ‌(روزهای دوشنبه و پنجشنبه) جلسه مطالعه مانیفست‌ها‌ را برگزار می‌کنند. این زنان در مطالعه مانیسفت جلد ۳ به نام جامعه‌شناسی آزادی به بخش هشتم رسیده و نزدیک به دو ماه است که این گروه مطالعه را آغاز کرده است.

به زبان‌های کوردی و عربی مطالعه انجام می‌شود

بدلیل اینکه کسانیکه در این گروه جای می‌گیرند از ملل مختلفی می‌باشند، مانیفست‌ها هم به زبان‌های مختلفی همچون عربی و کوردی مطالعه می‌شود. در این مطالعات گفتگو نیز صورت می‌گیرد. درباره هر موضوعی که مطالعه می‌شود، نظر و پرسش‌هایی مطرح می‌شوند. تمام زنان هم در ابراز پرسش‌ها و نظریات مشارکت کرده و مطالبه‌شان اینست که براساس فکر و فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان خود را سازماندهی کنند.‌

‌«کِلان اولین شکل کومین است»

یکی از اعضای این گروه مطالعه، شَهناز محمود توجه‌ها را به موضوع کلان در بخش ۷ م مانیفست جامعه‌شناسی آزادی معطوف داشت و گفت‌: ‌«کلان اولین شکل کومین است، اولین شکل‌پذیری در حیات کومین، بصورت کلان بوده است و از ۲۰-۳۵ نفر تشکیل می‌شده است. کلان در ماهیت وجودی خود، به شیوه به اشتراک‌گذاری، همکاری، کومینال بودن و رفاقت بود. تمام این موارد به پیشاهنگی زنان عملی می‌شد و در این گروه‌های اولیه، بزرگترین نقش‌ها برعهده زنان بود.‌»

مطالعه کننده مانیفست‌ها، شِریوان عثمان درباره موضوع ‌‌‌‌‌‌‌‌‌«قبیله و عشیره» صحبت کرد و این امر را بیان نمود‌: ‌«قبلیه با بزرگترشدن کلان به وجود آمده است. آنان نیز مرتبط با بنیاد اخلاقی کلان و براساس کلان‌ها حرکت می‌کردند. و با گذر زمان از چند قبیله نیز عشیره ایجاد شد و تا به امروز این روند تدوام یافته است.‌»

‌«هدف گسترش تفکر رهبر آپو است»

عضو شورای اجرایی اتحادیه روشنفکران کانتون جزیره، یاسمین مشایخ نیز بیان کرد که هدف آنان از مطالعه مانیفست‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اینست که هرکسی از تفکرات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مطلع شود و گفت‌‌: ‌«اساسی‌ترین هدف ما از مطالعه مانیفست‌های رهبر عبدالله اوجالان اینست که تفکرات رهبر خود را بشناسیم و اشاعه دهیم. ما اکنون مانیفست ‌«جامعه شناسی آزادی» را مطالعه می‌کنیم. به مثابه زنان باید بسیار از این مانیفست‌ها بهره‌مند شویم. پس از انقلاب روژاوا، فرصت مطالعه بسیار به وجود آمد. باید همیشه کتب رهبر آپو را مطالعه کنیم. درست است که دولت فاشیست ترکیه، علیه رهبر آپو انزوا تحمیل می‌کند، اما راه و روش رهبر آپو در دستان ما قرار دارد. ما همیشه براساس تفکرات رهبر آپو خود را سازماندهی می‌کنیم.‌»