مجلس سوریه دمکراتیک: قیام ١٢ مارس بنیان جنبش خلق در سوریه است

م.س.د با گرامیداشت یاد شهیدان قیام قامشلو اعلام نموده است:"قیام ١٢ مارس مضمون و نشانه قیام‌های رهایی‌بخش را در بطن خود محفوظ نگاه داشت، به ستون اصلی جنبش خلق در سوریه که وارد ١١مین سال خود می‌شود مبدل گردید."

مجلس سوریه دمکراتیک به مناسبت ١٧مین سالروز قیام قامشلو بیانیه‌ای منتشر کرد و اعلام نمود که قیام ١٢ مارس مضمون و نشانه قیام‌های رهایی‌بخش را در بطن خود محفوظ نگاه داشت، به ستون اصلی جنبش خلق در سوریه که وارد ١١مین سال خود می‌شود مبدل گردید.

بیانیه مجلس سوریه دمکراتیک به این شرح است:

"قیام ١٢ مارس ٢٠٠۴، ١٧ سال را سپری کرد. این قیام نشانه اراده خلقی است که سیاست‌های رژیم مرکزگرا و حکومت دمشق را رد کرد. ده‌ها هزار نفر از خلقمان در این قیام به میدان‌ها سرازیر شدند، از قامشلو تا محله‌های دمشق، کوبانی، عفرین و مناطق حلب. تظاهرکنندگان خواستار حقوق مشروع خود، پایان دادن به سیاست‌های نژادپرستانه و قوانین خشن علیه خلق کورد، یکی از بخش‌های اصیل تاریخ خلق‌های سوریه شدند.

اعضای رژیم حاکم در جزیره میان طیف‌‌های یک شهر به فتنه‌گری دست زدند. رژیم از طریق شماری از مزدوران خود در زمان مسابقه فوتبال تیم فتوا از دیرالزور و تیم جهاد از قامشلو به فتنه دست زدند و علیه مردم سلاح بکار بردند و با سخنانی به آحاد خلق کورد در سوریه حمله‌ور شدند. یکی از اهداف این نقشه این بود که تنش‌های داخل حاکمیت را به خارج منتقل کنند و اصلاحاتی که هیچگاه به انجام نرسیدند را متوقف نمایند. همزمان هدف از این نقشه این بود که تمامی درهای تغییر بسوی دمکراسی را مسدود کنند که سوریه بدان نیازمند بود، نخست برای حل مسئله خلق کورد در سوریه که بنابر توافقنامه‌های بین‌المللی و در چارچوب وحدت کشور و آشتی شکل گرفته بود، اما با تمام این اوصاف رژیم مرکزی حاکم به شیوه‌ای خشن با قیام آشتی‌خواهانه برخورد کرد و در نتیجه آن ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند.

مجلس سوریه دمکراتیک اذعان دارد که قیام ١٢ مارس مضمون و نشانه قیام‌های رهایی‌بخش را در بطن خود محفوظ نگاه داشت، به ستون اصلی جنبش خلق در سوریه که وارد ١١مین سال خود می‌شود مبدل گردیده است. فقدان هماهنگی میان جنبش قیام قامشلو و تمامی جریان‌های مخالف دمکراتیک میهنی در آن برهه، فرصت‌ها را از کف داد تا بتواند در تمامی کشور پیشرفت‌های واقعی را رقم زند.

علی‌رغم آنکه ١٧ سال از قیام خلق قامشلو سپری شد و ١١ سال از قیام خلق سوریه که از هوران شروع شده بود و در تمامی خاک سوریه گسترش یافت سپری گشت، اما رژیم حاکم مرکزی در اواسط ماه مارس ٢٠١١ به شدت با خلق سوریه روبرو شد و به همان شیوه‌ی قیام ١٢ مارس ٢٠٠۴ عمل کرد، اما این امر اثبات می‌کند که از ذهنیت اقتدار خویش دست نشسته است و هنوز نیز در تلاش است بر مبنای فرم مرکزی همان سیاست‌ها را ادامه دهد، همزمان در چنین مرحله‌ای از وضعیت سوریه با پذیرش گفتگو با برخی اشخاص و جریان‌های  وابسته به اپوزیسیون سوریه در برابر مسئله دمکراتیک خلق‌های سوریه و به منظور انکار حقوق ملی و میهنی خلق کورد در سوریه نقشی منفی را بازی می‌کند.

در پایان ما به عنوان مجلس سوریه دمکراتیک در مقابل شهیدان قیام سال ٢٠٠۴ قامشلو و تمامی شهیدان قیام‌های خلق‌های سوریه سر تعظیم خم می‌کنیم و اعلام می‌داریم که به رغم وضعیت بد حاکم بر سوریه، اما فرصت‌های دستیابی به راه حل دمکراتیک و امید به پایان رسیدن بحران سوریه همچنان وجود دارند، اما نیازمند نیرو و آرامش می‌باشد که آن نیز از طریق پروژه خودمدیریتی شمال و شرق سوریه قطعی می‌گردد. ایستادگی نیروهای ق.س.د در مقابل تروریست‌ها، همزمان آرزوهای خلق‌های سوریه برای تغییر را محقق می‌كند. این پروژه یک فرصت ملی است و نباید از آن چشم‌پوشی شود، اما مهم‌ این است که انسان به عنوان وظیفه‌ای ملی و تاریخی با آن تعامل کند، به پیش گام بردارد و به نوسازی بپردازد تا به پروژه میهنی مبدل شده و در تمامی مناطقی که سوری‌ها در آن زندگی می‌کنند به ثمر بنشیند."