ملت دموکراتیک یک پروژه گسترده و یکپارچه است

دکتر فرناز عطیه اظهار داشت که ملت دموکراتیک پروژه‌ای جامع و یکپارچه است که توسط رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ارائه شده است.

دکترای علوم سیاسی فرناز عطیه پروژه ملت دموکراتیک رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را برای خبرگزاری فرات( ANF) ارزیابی کرد.

فرناز عطیه گفت: «وقتی از منظر سیاسی به پروژه ملت دموکراتیک نگاه کنیم، می‌بینیم که آقای عبدالله اوجالان خواستار یک ملت دموکراتیک است و این نشان می‌دهد که او اصل شهروندی را تقویت می‌کند و باید یک قرارداد اجتماعی بین شهروندان و دولت ملت دموکراتیک وجود داشته باشد. در این پروژه برابری بین زن و مرد وجود دارد که هر یک از آنها حق زندگی مشروع و همزیستی مشترک بین خود را دارند.»

وی در ادامه سخنان خود گفت: «فراموش نکنیم که بارزترین مدل برای اجرای این ایده، الگوی اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه است. الگو بر اساس ایده ملت دموکراتیک است، الگو بر اساس آزادی و برابری است و از فرقه‌های مختلف و عناصر مذهبی و قومی متفاوت تشکیل می‌شود.»

فرناز عطیه گفت: «اگر انديشه آقای عبدالله اوجالان را گسترش دهيم، می‌بينيم كه ايشان از تمركززدایی اقتصادی در شهرداری‌ها صحبت كرده‌اند و اين يكی از عناصر مهم اداره است، زيرا بر وجود آزادی، برابری، وجود دموکراسی و توانایی مدیریت جامعه می‌پردازد».

فرناز عطیه در رابطه با موضوع زنان نیز با بیان اینکه صحبت از زنان در نظرات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نقش دارد گفت، او همچنین مفهوم برده‌داری را به هر شکلی به ویژه برده‌داری تحمیلی بر زنان را رد کرده است.

فرناز عطیه همچنین گفت: «عبدالله اوجالان مفهوم آزادی را تجدید کرد و علم آن (ژنئولوژی ) را ایجاد کرد. این علم به بررسی رابطه زنان با اقتصاد، جامعه و امور اجتماعی می‌پردازد. این پروژه‌ای که او ارائه کرد یک پروژه واقعی است. در نتیجه باید آن را درک کنیم. ما باید آن را در کشورهای عربی و کشورهای خاورمیانه گسترش دهیم.»