عملیات دیرالزور با سه عنوان

عملیات نیروهای انقلابی شمال و شرق سوریه در دیرالزور علیه داعش و گروه‌های تبهکار سازمان‌یافته در نهمین روز خود ادامه دارد. ما روند عملیات را با سه عنوان ارزیابی کردیم.

مرکز اطلاع رسانی و مطبوعات نیروهای سوریه دموکراتیک در تاریخ ۲۷ اوت  ۲۰۲۳ بیانیه‌ای با عنوان «حملات تروریستی داعش علیه مردم و بزرگان منطقه دیرالزور» منتشر کرد. در آخرین دیدار نیروهای سوریه دموکراتیک با بزرگان قبایل و شیوخ، درخواست‌ها و دیدگاههای مردم به منظور نظارت بر هسته‌های تروریستی و نابودی منابع آنها مطرح شد. بر این اساس، نیروهای ما در چارچوب وظایف نظامی، ملی و اخلاقی خود با پشتیبانی نیروهای ائتلاف بین‌المللی، «عملیات تقویت امنیت» را امشب از ساعت ۲۰ در منطقه دیرالزور در ضلع شرقی فرات آغاز کردند.

نیروهای سوریه دموکراتیک با این بیانیه اعلام کرد که عملیات علیه هسته های داعش و حامیان آن آغاز شده است.

این عملیات که از ۲۷ اوت آغاز شده و به صورت هماهنگ توسط نیروهای سوریه دموکراتیک (ق‌س‌د) و نیروهای امنیت داخلی در حال انجام است، در نهمین روز خود ادامه دارد. در این عملیات بیش از ۵۰ تبهکار عضو داعش و سازمان‌های جنایتکار سازمان یافته دستگیر و خنثی شدند.

هدف اولیه، هسته‌های پنهان داعش است

دیرالزور که عملیات در آن انجام شد، نه تنها در مرز سوریه و عراق قرار دارد، بلکه به دلیل وجود میادین نفتی غنی، شهری استراتژیک است. این شهر در مارس 2019 به طور کامل آزاد شد و توسط شورای مدنی دیرالزور و شورای نظامی دیرالزور تحت نظارت نیروهای ق س د اداره می شود.

این عملیات که از سه طرف آغاز شده است، شامل شمال منطقه سوره دیرالزور، منطقه رود فرات و منطقه هجین و باخوز است. منطقه بین دیرالزور و رقه نیز در محدوده عملیات است. بیشتر آنها در روستاهای شیهل، ایزبه، بوسیرا، زیبا، گارانیچ، بصیره، طیان، ابوحمام، جدید ایگدات، جدید بگره و غیره هستند و جنگ در جریان است. هدف اصلی عملیات مشترک نیروهای سوریه دموکراتیک و نیروهای امنیت داخلی، هسته های پنهان داعش واقع در دیرالزور و اطراف آن است. در 23 مارس 2019، نیروهای سوریه دموکراتیک و منطقه باخوز دیرالزور را آزاد کردند. با این کار داعش آخرین سنگر خود را از دست داد و با هسته های پنهان به سازماندهی خود در منطقه ادامه داد. عوامل مخفی داعش بیش از 4 سال است که بسیاری از غیرنظامیان و بزرگان را در منطقه ای که در حال حاضر عملیات در آن جریان دارد، به طرز وحشیانه ای به قتل رسانده اند. در سال 2023، آنها حملات خود را بیش از پیش افزایش دادند.

شبکه‌های جنایتکار نیز هدف قرار می‌گیرند

نیروهای سوریه دموکراتیک و نیروهای امنیت داخلی علاوه بر هسته های مخفی داعش، عملیات هایی را علیه شبکه های جنایتکار سازمان یافته و مواد مخدر انجام می دهند. شبکه های جرایم سازمان یافته، نفت، گندم، آجرهای ساختمانی و بسیاری محصولات دیگر را از دیرالزور به مکان هایی مانند بوکمال قاچاق می کنند. همچنین موادی که در ساخت مواد مخدر از کشورهایی مانند افغانستان و ایران آورده میشد، در دیرالزور ساخته شده و به مناطق دیگر شمال و شرق سوریه منتقل می شد. فرماندهان نظامی مانند احمد الخبیل (ابو حوله) که شواهدی دال بر دست داشتن او در این جنایات وجود داشت ، دستگیر شدند. به همین دلیل این عملیات «تقویت امنیت» نام گرفت.

جنگ کورد و عرب نیست

پس از شروع عملیات در دیرالزور، برخی از مخالفان اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، این موضوع را به عنوان «جنگ کورد و اعراب» در دستور کار قرار دادند و خواستار ایجاد فتنه بودند.  به این ترتیب می خواستند مانع عملیات موفقیت آمیز دیرالزور شوند. اما نیروهای سوریه دموکراتیک و مردم منطقه در برابر این اقدام با تدبیر عمل کردند و این سیاست را باطل نمودند. نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند که این عملیات در چارچوب نظر بزرگان منطقه آغاز شده است.

پس از انتشار گسترده سخنان فتنه انگیزان ، ق‌س‌د لازم دید در این رابطه بیانیه ای منتشر کند. در این بیانیه آمده است: "از سال 2013 بسیاری  تلاش کرده اند تا جنگ میان نیروهای سوریه دموکراتیک و داعش را جنگی بین کوردها و اعراب نشان دهند و این سیاستها همچنان ادامه دارد. در واقع هیچ تعارضی بین مردم کورد و عرب وجود ندارد. هر دو سال هاست با هم زندگی می کنند. نیروهای سوریه دموکراتیک گواه اتحاد مردم منطقه به ویژه اتحاد خلقهای کورد و عرب است. به همین دلیل نیروهای با نیت بد سعی در از بین بردن این وحدت و بازی با احساسات مردم دارند. جنگ کنونی بین نیروهای سوریه دموکراتیک و تبهکاران دولت اشغالگر ترکیه و برخی از بخشهای نیروهای دولتی دمشق است. هیچ درگیری بین نیروهای ق س د و قبایل محلی وجود ندارد، ما همیشه با قبایل در تماس هستیم. فداکاری ما برای امنیت مردم منطقه، برای ثبات و آرامش منطقه است. ق س د در انجام این ماموریت تردیدی نخواهد داشت."

جوانان عرب نیز در این عملیات حضور دارند

تمامی نیروهای زیر چتر نیروهای سوریه دموکراتیک جای خود را در عملیات دیرالزور می گیرند. در میان اجزای نیروهای عرب ق س د، نیروی حمت الجزیره محور اصلی این عملیات است.