ق‌س‌د: ۲۳۷ اشغالگر در سال ۲۰۲۳ کشته شدند

نیروهای سوریه دموکراتیک (ق‌س‌د) ترازنامه جنگ ۲۰۲۳ خود را اعلام کرد. بر اساس ترازنامه، در ۱۴۳ عملیات نیروهای ق‌س‌د در طول سال ۵۲ نظامی ترکیه و ۱۸۵ تبهکار کشته و ۱۷۳ مبارز نیروهای ق‌س‌د به شهادت رسیدند.

مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی نیروهای سوریه دموکراتیک (ق‌س‌د)  ترازنامه حملات ارتش ترکیه اشغالگر و تبهکارانش به شمال و شرق سوریه در سال ۲۰۲۳ و عملیات‌های دفاعی نیروهای دموکراتیک سوریه را اعلام کرد.

در ترازنامه منتشر شده در وب سایت رسمی نیروهای سوریه دموکراتیک، ارتش اشغالگر ترکیه و تبهکارانش در طول سال ۲۰۲۳ حملاتی را به مناطق غیرنظامیان و مؤسسات خدماتی و همچنین نقطه‌های ایست بازرسی آغاز کردند. گفته شد که ده‌ها نفر از جمله کودکان و زنان به شهادت رسیده‌اند.

همچنین خاطرنشان شد که گروه‌های وابسته به دولت دمشق به بسیاری از شهرک‌های دیرالزور حمله کردند و مبارزان نیروهای سوریه دموکراتیک را به شهادت رساندند. در آمار آمده است که نیروهای سوریه دموکراتیک در شهبا، منبج، عین عیسی، تل تمر و زرگان که با اشغالگران در تماس بوده‌اند و همچنین در دیرالزور دفاع مشروع را توسعه داده و امنیت را تامین کرده‌اند.

در این گزارش خاطرنشان شد که نیروهای سوریه دموکراتیک در چارچوب دفاع مشروع، عملیات و اقداماتی را علیه حملات به کل منطقه انجام داده و ضربات سنگینی به اشغالگران و تبهکاران آنها وارد کرده‌اند.

بر اساس ترازنامه، حملات انجام شده توسط دولت اشغالگر ترکیه و تبهکارانش در سال ۲۰۲۳ :

حملات عمومی مستند و ثبت شده توسط دولت ترکیه و تبهکاران آن: ۷۹۸

الف- حملات با سلاح‌های سنگین: ۵۷۸

ب- حملات با هواپیماهای جنگی، پهبادهای مسلح و پهبادهای انفجاری: ۱۰۳.

ج- حملات با سلاح‌های تک تیرانداز و پاشش: ۲۵

د- حملات با مین و مواد منفجره: ۲

عملیات‌های دفاع مشروع نیروهای سوریه دموکراتیک

در این گزارش، اطلاعات زیر در خصوص عملیات‌های نیروهای سوریه دموکراتیک در زمینه دفاع مشروع به اشتراک گذاشته شده است:

- تعداد عملیات‌های انجام شده با عملیات غافلگیرانه، سلاح‌های سنگین و تک تیرانداز: ۱۴۳

-تعداد دشمنان کشته شده در این عملیات: ۵۲ سرباز اشغالگر ترک، ۱۸۵ تبهکار، مجموعا ۲۳۷ نفر.

-تعداد دشمنان مجروح: ۹۱ سرباز ترک، ۲۰۴ تبهکار، مجموعا ۲۹۵ نفر.

در این عملیات‌ها ده‌ها خودرو و موانع دشمن نیز منهدم شد.

تعداد شهدا

در ترازنامه مشخص شد که در مقاومت در برابر حملات دولت اشغالگر ترکیه و تبهکاران تروریستی، حملات تبهکاران دولت دمشق و حوادث، در مجموع ۱۷۳ مبارز نیروهای سوریه دموکراتیک شهید و ۱۵ نفر مجروح شدند.

غیرنظامیانی که  در حملات اشغالگران و تبهکاران به شهادت رسیدند

غیرنظامیانی که در حملات دولت اشغالگر ترکیه به شهادت رسیدند: ۱۱ کودک و در مجموع ۳۹ شهید بودند.

تعداد مجروحان: ۵ کودک و مجموعا ۸۳ نفر.

در این گزارش، اطلاعات زیر در خصوص حملات دولت اشغالگر ترکیه و تبهکاران آن به غیرنظامیان، زیرساخت‌ها و موسسات خدماتی به اشتراک گذاشته شده است:

ارتش اشغالگر ترکیه بلافاصله پس از زلزله ۶ فوریه در باکور کوردستان - ترکیه و سوریه، ۲۴ بار با سلاح‌های سنگین حمله کرد. پهبادهای مسلح ۳۴۸ بار بر فراز منطقه پرواز کردند، بالگردها و هواپیماهای جنگی ۲۷ بار از مرزهای آسمان سوریه عبور کردند.

حمله به غیرنظامیان

در ترازنامه آمده است که دولت اشغالگر ترکیه از اواسط ماه مارس آب رودخانه فرات را قطع کرده است، بنابراین آب ورودی به سد فرات کاهش یافته و در نتیجه برق بسیاری از مناطق قطع شده است. در تمامی مناطق نیز مردم مشکل آب آشامیدنی دارند.

یادآوری شده است که در ۲۷ ژوئن، دولت اشغالگر ترکیه بار دیگر ایستگاه علوک در سرکانی را که پاسخگوی نیاز آب شرب حسکه بود را به تعطیلی کشاند و یک میلیون نفر از مردم این شهر و اطراف آن را بدون آب آشامیدنی گذاشت. همچنین تبهکاران بارها ایستگاه را بسته‌اند و اجازه جریان آب را نداده‌اند.

از حملات اشغالگران  در سال ۲۰۲۳ که غیرنظامیان و زیرساخت‌های منطقه را هدف قرار دادند، برخی از مواردی که در ترازنامه آمده است به شرح زیر است:

ارتش اشغالگر ترکیه در ۵ اکتبر ۲۰۲۳ بسیاری از مناطق شمال و شرق سوریه را با هواپیماهای جنگی، پهپادها و سلاح‌های سبک، تانک، توپ و موشک مورد حمله قرار داد و ایستگاه‌های آب، نفت، انبارهای غلات و مدارس را هدف قرار داد.

- ارتش اشغالگر ترکیه در تاریخ ۴/۲/۲۰۲۳ روستای عین العابد از توابع تل تمر را بمباران کرد. در نتیجه این حمله ۲ خواهر از یک خانواده شهید و ۳ برادر مجروح شدند. پس از مدتی یکی از مجروحین جان خود را از دست داد.

- در تاریخ ۸/۸/۲۰۳ روستای ال شارقه مربوط به منطقه سلوک که در جنوب جاده ام ۴ قرار دارد، گلوله باران شد. در نتیجه یک زن و ۲ فرزندش که منزلشان هدف قرار گرفته بود جان خود را از دست دادند و یک زن و ۲ کودک نیز مجروح شدند.

- در تاریخ ۱/۹/۲۰۲۳ روستای محسن در شمال غرب منبج با سلاح‌های سنگین بمباران شد. در نتیجه این حمله ۴ کودک شهید شدند.

- ارتش اشغالگر ترکیه در تاریخ ۶/۹/۲۰۲۳ روستای تهنا در غرب منبج را به توپ بستند. در نتیجه این حمله ۳ کودک از یک خانواده مجروح شدند.

- در تاریخ ۲۳/۸/۲۰۲۳ یک پهباد مسلح ارتش ترکیه خودروی ژن تی‌وی حامل خبرنگاران را در جاده قامشلو - عامودا در میدان روستای تل شیر بمباران کرد. کارمند شبکه ژن تی‌وی نجم الدین فیصل حم سنان در این حادثه به شهادت رسید و یک خبرنگار مجروح شد.

- ارتش اشغالگر ترکیه در تاریخ ۸/۱۰/۲۰۲۳ کارگران مزرعه‌ای در روستای بشریش در تربسپی را هدف قرار داد. در نتیجه ۵ کارگر مجروح شدند.

- در تاریخ ۹/۱۰/۲۰۲۳ ارتش اشغالگر ترکیه روستای مستور از توابع عین عیسی را گلوله باران کرد. در نتیجه ۲ کودک بر اثر اصابت گلوله به منزلشان شهید شدند.

- در تاریخ ۷/۱۰/۲۰۲۳ روستای الخالدیه در غرب عین عیسی گلوله باران شد. بر اثر این حمله یک زن ۶۵ ساله بر اثر اصابت گلوله در خانه‌اش کشته شد و شوهر ۷۰ ساله‌اش مجروح شد.

- در تاریخ ۸/۱۰/۲۰۲۳ هواپیماهای جنگی ارتش ترکیه آکادمی نیروهای امنیت داخلی روستای حمزه بگ در ۱۵ کیلومتری جنوب دِرک را بمباران کردند. در این حمله ۲۹ نفر از نیروهای ضد مواد مخدر که در حال آموزش بودند به شهادت رسیدند.

- در تاریخ ۲۵/۱۲/۲۰۲۳ پهپادهای مسلح دولت اشغالگر ترکیه در شهر قامشلو، چاپخانه سیماو، پمپ بنزین سدکوپ، انبار مواد غذایی، تاسیسات سینا، ۲ شرکت ساختمانی، بیمارستان کرونا، بیمارستان، کارخانه نفت، انبار، مرکز دیالیز، مرکز اکسیژن، انبار سرامیک، پنج شنبه بازار، ایستگاه اتوبوس، انبار ساختمانی، روستای ام الفرسان، کارخانه تولید لوازم بهداشتی؛ در شهر عامودا نیز یک کارخانه زیتون، یک انبار غلات و یک تالار عروسی را بمباران کردند.

در کوبانی، یک گاراژ خودرو، بیمارستان مشتنور که توسط پزشکان بدون مرز پشتیبانی می‌شود، یک شرکت، یک مزرعه پرورش مرغ، یک مرکز تعمیر خودرو و یک شرکت ساختمانی بمباران شدند.

در این حملات ۸ نفر شهید شدند. در مجموع ۷۴ مرکز غیرنظامی، ایستگاه‌های نفتی و مراکز زیرساختی در حملات ارتش اشغالگر ترکیه بمباران شد.