راهپیمایی اعتراضی در مقابل پایگاه‌های نظامی روسیه در قامشلو و عاموده

ده‌ها شهروند در شهرهای قامشلو و عاموده علیه حملات اشغالگرانه‌ی دولت اشغالگر ترکیه به خیابان‌ها آمدند. هموطنان در مقابل پایگاه‌های روسیه اشغالگری ترکیه و تماشاگر بودن روسیه را محکوم کرده و اعلام نمودند، تا آخرین نفس از خود دفاع می‌کنند.

علیه جنایات و حملات اشغالگرانه‌ی ترکیه علیه خلق و گروه‌های شمال و شرق سوریه و هدف قرار دادن هموطنان غیرنظامی در مقابل چشمان نیروهای ضامن آتش‌بس روسیه و حکومت دمشق، خلق اعلام نارضایتی کرده و به خیابان‌ها آمدند.

برای محکوم نمودن این حملات اشغالگرانه، صدها تن از اهالی قامشلو و طیف‌های سیاسی و جنبش‌های زنان و سازمان‌های جمعیت مدنی در میدان باسل در جنوب قامشلو جمع‌شده و به سمت مرکز نیروهای روسیه در فرودگاه بین‌المللی قامشلو به راه افتادند.

حملات اشغالگرانه‌ی ترکیه پس‌از نشست سوچی در ۵ آگوست میان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه افزایش یافت.

معصوم حسن ریاست مشترک شورای خانواده شهدا در این تجمع گفت:"ما برای زندگی باشکوه و با کرامت از مرگ نمی‌ترسیم. حملات اشغالگرانه ترکیه نمی‌تواند سبب شود تا ما از مقاومت دست بکشیم. ما آزادی‌خواه و صلح طلب هستیم. باید مبارزات علیه اشغالگران افزایش یابد."

سپس هیئتی برای رساندن نامه‌ای به نیروهای روسیه وارد پایگاه روسیه شدند. پس‌از بازگشت این هیئت، مسعود داودی ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در قامشلو اعلام نمود، از نیروهای روسی درخواست نمودیم حملات اشغالگرانه‌ی ترکیه به شمال و شرق سوریه را متوقف کند.

عاموده

در منطقه عاموده در کانتون قامشلو احزاب اتحادیه میهنی برای محکوم نمودن حملات اشغالگرانه‌ی ترکیه و هدف قرار دادن شهروندان غیرنظامی راه‌پیمایی کردند. در این راه‌پیمایی ده‌ها شهروند منطقه و طیف‌های سیاسی و سازمان‌های جمعیت مدنی شرکت نمودند.

راهپیمایی‌کنندگان از میدان شنگال به سمت پایگاه نظامیان روس در جنوب منطقه راه‌پیمایی کردند. خادا احمد عضو حزب چپ در مقابل مقر بیانیه‌ای قرائت کرد. در این بیانیه آمده‌ است:

اخیراً دولت اشغالگر ترکیه با پهباد تهاجمی و توپ و سلاح سنگین دست به حمله زده و شهروندان شمال و شرق سوریه را هدف قرار می‌دهد. نیروهای روسی نیز در این منطقه به‌عنوان نیروهای ضامن صلح باید موضع‌گیری جدی در مقابل این حملات داشته باشند.

لازم به ذکر است در سال ۲۰۱۹ توافقی میان نیروهای ضامن آمریکا و روسیه انجام‌شده است که توافق آتش‌بس را با ترکیه امضاء نموده‌اند. اما دولت ترکیه آتش‌بس را نقض کرده و مرتکب جنایت علیه شهروندان شده‌است.

 اخیراً دولت اشغالگر ترکیه چندین قتل‌عام علیه شهروندان غیرنظامی انجام داده و درنتیجه زنان و کودکان و سالمندان شهید شده‌اند. این نیز بدان معنی است که دولت ترکیه همه خلق‌های منطقه را هدف قرار می‌دهد و هدف آن‌ها فقط خلق کورد نیست. نشانه آن نیز آنست که هموطنان خلق عرب و خلق‌های دیگر در این حملات هدف قرار داده ‌شده و شهید شدند.

ما به‌عنوان احزاب اتحادیه میهنی اساسا از روسیه درخواست می‌نماییم تا این حملات را متوقف کنند، چون روسیه نیروی ضامن در منطقه است. ما در مقابل این حملات سکوت نمی‌کنیم، برعکس، این حملات اصرار ما را بر وابستگی به خاک و مقاومتمان افزایش می‌دهد.

پس‌از قرائت این بیانیه احزاب اتحاد میهنی نامه را به پایگاه نظامی روسیه بردند.