روسیه در سوریه طرفدار کیست؟

از ابتدای تنش‌ها و بحران سوریه، روسیه نقش اصلی را در پرونده این کشور ایفا کرده است، هم مهمترین طرفدار حکومت دمشق به شمار رفته و هم سیاست‌های این کشور در راستای منافع دولت اشغالگر ترک و وابستگان و تبهکاران وی قرار داشته است.

 

روسیه نخستین متحد اصلی حکومت دمشق به شمار می‌رود. همزمان با آن دولت ترک و تبهکاران وابسته به این کشور که بخش‌هایی از خاک سوریه را به اشغال دراورده‌اند، مورد حمایت قرار می‌دهد.

روسیه نمی‌توانست مانع از حملات ترکیه شود

روسیه همچنان نقش خود را در مسئله سوریه ادامه داده است، خصوصا بعد از پیمان سوچی که در نتیجه آن آتش‌بس شمال-شرق سوریه شکل گرفت. بر اساس پیمان سوچی، روسیه به عنوان تضمین کننده و ناظر صلح در منطقه مسئولیت جدیدی پیدا می‌کرد اما تا کنون این کشور در این باره هیچیک از وظایف خود را انجام نداده است و حملات مداوم دولت ترک را متوقف نکرده است.

در جریان ۲۲ اکتبر سال ۲۰۱۹ دولت اشغالگر ترک و روسیه پیمانی ده ماده‌ای را امضا کردند. از جمله مفاد این پیمان این بود که نیروهای سوریه دمکراتیک سی کیلومتر از مرزهای  بین‌المللی ترکیه-سوریه عقب‌نشینی کنند، اتش بس ایجاد شده و با عمق ۱۰ کیلومتر از مناطق مرزی همجوار با دولت ترک، گشت‌های مشترک روس-ترک حرکت کرده و حکومت سوریه نیز نیروهای خود را در مناطق مرزی مستقر کند.

بعد از مقاومت ۵۸ روزه در مقابل دولت اشغالگر ترک در ۱۸ مارس ۲۰۱۸ عفرین به اشغال درآمد. پیش از آن نیز در تابستان سال ۲۰۱۶ منطقه عزاز، جرابلس و باب به اشغال درآمده بود.

همچنین در نتیجه حملات وحشیانه‌ای که در ۹ اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شده بود، منطقه سریکانی و گری سپی به اشغال دولت اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن در آمده بود. از آن زمان دولت اشغالگر ترک در مقابل انظار جهانیان در این مناطق جرایم ضد بشری خود را ادامه داده است و مجامع جهانی نیز در مقابل آن سکوت کرده‌اند.

 بعد از انکه روسیه درخواست ترکیه برای حمله به این مناطق را پذیرفت، دولت اشغالگر ترک مناطق بسیاری را در سوریه به اشغال خود درآورده  و تلاش‌های آن برای اشغالگری گسترده در منطقه همچنان ادامه دارد.

روسیه اجازه قتل‌عام در منطقه را صادر کرد

خلق و ساکنان این منطقه امیدی به پیمان بین دولت ترک و روسیه برای آتش‌بس امضا شده نداشتته و ارتش اشغالگر  ترک نیز به منظور اشغال این مناطق بدون وقفه دست به حمله می‌زند.

در رابطه با این مسئله، معاون ریاست مجلس خودمدیریتی منطقه فرات، نهاد احمد اظهار داشت که روسیه نقش خود را به عنوان تضمین کننده صلح ایفا نکرده و حملات ارتش اشغالگر ترک علیه منطقه را متوقف نکرده است. نهاد احمد در این باره افزود: دولت ترک همچنان غیر نظامیان را قتلعام کرده و در نتیجه این کشتارها در منطقه هلینج سه زن به شهادت رسیده‌اند.

دولت اشغالگر ترک روزانه به حملات زمینی و هوایی علیه مناطق شمال-شرق سوریه دست می‌زند، این حملات در منطقه عین عیسی، منبج و دیرک همچنان ادامه دارند. دولت ترک در ۲۲ ژانویه گذشته، با هوایپماهای بدون سرنشین یک محل غیر نظامی را نیز بمباران کرده و دست به قتلعام غیر نظامیان زده است.

ایفای نقش شانتاژ در منطقه

احمد در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که روسیه نقش شانتاژچی را در منطقه ایفا کرده و از طریق تهدیدهای ترکیه، بر خودمدیریتی فشار وارد می‌کند تا این مناطق به حکومت دمشق تسلیم شوند. وی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که لازم است روسیه، در رابطه با مسئله سوریه نقش و وظایف خود را ایفا کرده و بر دولت اشغالگر ترک فشار وارد کند تا بحران سوریه با راه حلی سیاسی به خاتمه پیدا کند.

در رابطه با این موضوع  ناظران سیاسی عقیده دارند که روسیه پذیرفته است که دولت اشغالگر ترک حملات خود را به این مناطق ادامه دهد؛ خصوصا مناطق کوردستان را مورد حملات خود قرار دهد تا بتواند منافع خود را تامین کند.