صالح مسلم: تحقق اتحاد کوردی از طریق مشخص کردن دشمن استراتژیک کورد امکان‌پذیر است

صالح مسلم در میانه گفتگویی در برنامه عربی زبان "سونایی القرار" در شبکه خبری روژآوا اعلام نمود که اقدامات فتنه‌انگیزانه اخیر حکومت دمشق در مقابل خودمدیریتی، با همکاری دولت ترک صورت می‌گیرد و هدف تضعیف خودمدیریتی با ایجاد اختلافات و آشوب داخلی است

صالح مسلم عضو هیات رهبری مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در گفتگو با شبکه روژآوا اعلام نمود که علت اقدامات تحریک‌آمیز اخیر حکومت دمشق علیه خودمدیریتی نشاندهنده شکست شبکه‌های کمیته نگارش قانون اساسی سوریه می‌باشد. در این گفتگو صالح مسلم مسائل مهمی دیگری را نیز مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

اقدمات تحریک کننده دولت دمشق و همکاری‌های دولت ترک

صالح مسلم دلیل اقدامات تحریک کننده اخیر حکومت دمشق علیه خودمدیریتی را مورد بررسی قرار داده و در این باره گفت: احتمال می‌دهم که این موضوع دو جنبه دارد. نخست دیدارهایی صورت گرفته بین رژیم سوریه و ترکیه و حداقل ایجاد تفاهمی بین دو طرف؛ که دیدارهای بین مقامات اطلاعاتی ترکیه و سوریه این موضوع را روشن می‌کند. البته این دیدارها در خلا صورت نگرفته‌اند، یعنی طرفین رهبری خودمدیریتی و پیشرفتهای صورت گرفته در شمال شرق سوریه را نمی‌پذیرند. به همین دلیل طرحهایی مشترکی را در این باره به پیش می‌برند که امکان دارد از طریق تهدیدات نظامی، تهدیدات مستقیم از سوی ترکیه مانند حمله به عین عیسی پیگیری شوند. از داخل نیز حکومت دمشق تلاش می‌کند تا خودمدیریتی را تضعیف کند.

صالح مسلم در این باره اعلام نمود که رویدادهایی که اکنون در عین عیسی روی می‌دهند، گلوله باران عیسی، نمونه شفافی از این اقدام مشترک هستند، و حکومت سوریه نیز با حمایت روسیه به خودمدیریتی اعلام می‌کند که این منطقه از سوی ترکیه با تهدید مواجه شده است و ناگزیر هستید این مناطق را به دمشق و ترکیه تحویل دهید.

حکومت با فتنه‌انگیزی تلاش می‌کند خودمدیریتی را تضعیف کند

صالح مسلم در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که گروههایی وجود دارند که مخفیانه در منطقه عمل می‌کنند، به اقدامات فتنه‌انگیز دست می‌زنند. رژیم سوریه اکنون تلاش می‌کند تا تمامی مناطق سوریه را به وضعیت قبل از سال ۲۰۱۱ بازگرداند. به همین دلیل به تحریک و آشوب دست می‌زند. حکومت دمشق بر این مسله اگاه است در صورتیکه به اختلاف‌افکنی دست نزند، و همزیستی بین کورد و عرب و سریانی را در این منطقه برهم نزند، نمی‌تواند در برهم زدن آرامش منطقه موفقیتی کسب کند. این اقدام با هماهنگی ترکیه-سوریه صورت می‌گیرد. اکنون در شهبا و حلب مشکلاتی در جریان است، در سرمای شدید زمستان اجازه نمی‌دهند که مازوت و دارو به این مناطق فرستاده شود. موادی که به این مناطق فرستاده می‌شوند به دست افسران و مسئولان حکومت دمشق افتاده و با آن بازرگانی می‌کنند. حکومت دمشق نیز با همکاری ترکها، بر این منطاق فشار وارد کرده و تلاش می‌کنند تا از طریق تبلیغات و اختلاف خودمدیریتی را تضعیف کنند.

تلاش روسیه برای بهره‌برداری از وضعیت کنونی و تحمیل خود به عنوان حافظ رژیم اسد

صالح مسلم در رابطه با موضع روسیه نیز اظهار داشت: روسیه در مناطق شمال-شرق حضوری نداشت، اما بنابه درخواست خودمدیریتی و  به منظور کاستن از تنشها با ترکیه وارد منطقه شد. آنها طی درخواست و شرایطی به این منطقه آمدند. به همین دلیل احتمال می‌دهم که روسها تلاش می‌کنند از این وضعیت بهره‌برداری کرده و حضور خود را در سوریه تحکیم کرده و رژیم اسد را حفظ کنند. روسیه تنها در راستای منافع رژیم گام بر می‌دارد، زمانی که برای ثبات وضعیت نیز دست به مداخله می‌زنند، بر اساس منافع رژیم عمل می‌کنند.

صالح مسلم در رابطه با اظهارات بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد که در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته بود: کودکان در کمپ هول در معرض تهدید قرار دارند نیز اظهار داشت: با چنین اظهاراتی تلاش می‌کنند سیمای واقعی رژیم را در شورای امنیت سازمان ملل متحد تطهیر کرده و بگویند که به ارزشهای انسانی احترام می‌گذارند و حتی به فکر کودکان داعشی نیز هستند. اما در واقع آنها سر فرزندان سوریه را بریده‌اند. این اقدامات را در حمص و درعا مشاهده کرده‌ایم. همچنین استفاده از سلاحهای شیمیایی علیه کودکان سوریه را نیز به یاد داریم. اکنون نیز رژیم از طریق این ادعاها تلاش می‌کند چهره خود را تطهیر کند. به جعفری می‌گوییم شما حتی نسبت به سرنوشت فرزندان کشور خودت نیز علاقه‌ای نداشتی؛ چه شده است که نگران فرزندان داعشی‌ها هستید؟ به یاد بیاور که رویدادهای سوریه چه زمانی آغاز شد؟ از همان زمانی که شما ناخن کودکان درعا را کشیدید رویدادهای سوریه آغاز شدند."

خودمدیریتی از همه دولتهایی که خواهان انتقال فرزندان داعشی‌ها هستند استقبال می‌کند

صالح مسلم در بخش دیگری از سخنان خود با کانال تلویزیونی روژآوا اظهار داشت که: خودمدیریتی از همه دولتهایی که خواهان انتقال فرزندان داعشی‌ها هستند استقبال می‌کند و در این باره افزود: لازم است هیاتهایی از تاجیکستان قزاقستان و روسیه به منطقه بیایند و فرزندان داعشی‌های تابعه خود را تحویل بگیرند. هم اکنون نیز برخی از کشورهای اروپایی فرزندان اتباع خود را تحویل می‌گیرند. این مسئله شفاف است، خودمدیریتی تلاش نمی‌کند تا این کودکان را فدای رویدادهای سوریه کند. طبیعی است که خودمدیریتی از امکاناتی برای در اختیار گذاشتن تمامی وسایل و امکانات برای این کودکان برخوردار نباشد، زیرا از چنین امکاناتی برخوردار نیست. براساس امکانات خود مدارسی را ایجاد کرده است، با کودکان خردسال همکاری می‌کند. هر دولتی که می‌خواهد که این کودکان را تحویل بگیرد، درخواستهای خود را به خودمدیریتی ارسال کند، خودمدیریتی نیز در این رابطه اقدامات تسهیل کننده خود را انجام می‌دهد.

بدون اعتراف رسمی به خودمدیریتی نمی‌توانیم پرونده خانواده‌های داعشی و زندانیان را به رژیم سوریه تحویل بدهیم

در بخش دیگری از گفتگوی خود، صالح مسلم به درخواست بشار الجعفری مبنی بر تحویل پرونده کمپ هول و زندانیان داعشی به دمشق گفت: ما در شمال-شرق سوریه متحمل هزینه‌های سنگین شدیم، با کشتار جمعی روبرو شدیم. افرادی در این رابطه دستگیر شده‌اند و ما مسئول نگاهداری از آنان هستیم. یعنی چگونه می‌توان درخواست چیزی را داشت که نسبت به ان هیچگونه مسولیتی نداشته‌ای؟! چگونه امکان دارد که رژیم سوریه مسئول این پرونده باشد؟ باید پیش از هر چیزی به خودمدیریتی شمال-شرق سوریه اعتراف کند که بخشی از سوریه است. مسئله تحویل این پرونده به رژیم سوریه غیر‌ممکن است. مسئله کمپ هول و ۲۷ هزار کودکی که از ان سخن می‌گویند نیز در دست نیروهای ائتلاف و نیروهای سوریه دمکراتیک قرار دارند. در اصل وقتی که در رابطه با موضوعی سخن گفته می‌شود باید با طرف مقابل مذاکراتی صورت گیرد. این افراد به دلیل جنگی که در منطقه صورت گرفته است در این منطقه حضور داشته‌اند.

پرونده کمپ هول و زندانیان داعشی پرونده‌ای بین‌المللی بوده و فراتر از مسئله سوریه است، نیازمند قانونی ویژه است

صالح مسلم راهکارهای حل پرونده زندانیان داعشی و کمپ هول را نیز خاطرنشان ساخته و در این باره اظهار داشت: در ابتدا اعلام کردیم مسئله داعش و محاکمه داعشی‌ها و خانواده‌های آنها و همچنین مسئله کمپ هول مسائلی بین‌المللی هستند، فراتر از ما و سوریه هستند. ما نمی‌توانیم در رابطه با این پرونده هیچ تصمیمی را مستقلا اعمال کنیم. زیرا مسئله‌ای بین‌المللی است. مسئله بین‌المللی و فرا ملی است، داعش در تمامی منطقه حضور دارد و در تمامی منطقه دست به فعالیت می‌زند و از کشورهای مختلف و با ملیتهای مختلف در داعش حضور دارند. به همین دلیل این مسئله نیازمند قانون ویژه بین‌المللی در رابطه با ترور بوده و در حال حاضر چنین قانونی وجود ندارد.

در صورت ایجاد دادگاهی بین المللی، این دادگاه باید در شمال-شرق سوریه باشد، زیرا تمامی ستمدیدگان، شهدا و شاهدان، زندانیان از این منطقه هستند

صالح مسلم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که اگر در رابطه با ایجاد دادگاهی بین‌المللی برای محاکمه افراد داعشی تفاهمی بین‌المللی صورت گیرد، لازم است که دادستان، ریاست دادگاه و وکلای بین‌المللی در این دادگاه حضور داشته باشند. همچنین این دادگاه باید در شمال-شرق سوریه، در منطقه جنگی برگزار شود، زیرا  تمامی ستمدیدگان، شهدا و شاهدان، زندانیان از این منطقه هستند. مسئله فراتر از سوریه و خودمدیریتی است و نیازمند برخوردی ویژه از سوی جامعه بین‌المللی، سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد است. احتمال دارد که سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به این مسئله توجه کنند و در این رابطه تصمیم بگیرند.

به دلیل دخالتهای خارجی و محدودیتهای رژیم، گفتگوهای سوری و کمیته نگارش قانون اساسی با شکست مواجه شده است

در رابطه با دلایل تداوم تنشها و بی‌ثباتی‌ها در سوریه و شکست مذاکرات کمیته نگارش قانون اساسی صالح مسلم اظهار داشت: تنشها و بی‌ثباتی‌های سوریه می‌تواند به راه حل دست پیدا کند. اما پیش از هر چیز باید به وجود رسمی ما اعتراف کنند. اخیرا کمیته نگارش قانون اساسی با مداخلات و محدودیتهای ترکیه و سوریه با شکست مواجه شده است، اگر سوری‌ها به حال خود گذاشته شوند، خود به تنهایی می‌توانند مشکلات خود را حل کنند. ترکیه اعلام می‌کند که باید بحران به شیوه‌ای که من می‌خواهم حل شود، در غیر اینصورت هیچگونه امکانی را برای ایجاد راه‌حل اجازه نمی‌دهم. لازم است که ترکیه از روند مذاکرات سوری- سوری کنار گذاشته شود. اپوزیسیون نیز باید از آغوش ترکیه خارج شده و نگرشهای مستقلی را برای حل مسئله ارائه کند، اما تا زمانیکه در آغوش ترکیه قرار دارد، راه‌حلی برای بی‌ثباتی‌های ترکیه امکان‌پذیر نیست.

بدون حضور نمایندگان خودمدیریتی تمامی مذاکرات به شکست منتهی می‌شوند

صالح مسلم در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که طرفهایی که شرایطی را برای انجام مذاکرات تحمیل می‌کنند تا نمایندگان شمال-شرق سوریه در ژنو یا سوچی یا کمیته نگارش قانون اساسی حضور پیدا نکنند، باید بدانند که بدون حضور نمایندگان شمال-شرق سوریه نمی‌توانند به هیچ نتیجه‌ای دست پیدا کنند. بدون نمایندگان شمال-شرق سوریه دستیابی به هیچگونه راه‌حلی امکان پذیر نیست، چگونه می‌توان بخش وسیعی از سوریه را نادیده گرفت؟!

شرکت کنندگان در مذاکرات واجد هیچ نقشی نیستند، هدف آنان تغییر حکومت است

صالج مسلم در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که هیچیک از گروههای شرکت کننده در مذاکرات هیچ پروژه‌ای برای دست‌یابی به راه‌حل نیستند و فقط در رابطه با مشارکت در حکومت یا تغییر حکومت بحث و مذاکره می‌کنند. تنها خودمدیریتی دمکراتیک است که پروژه دست‌یابی به راه‌حل در سوریه برای تمامی عناصر تشکیل دهنده سوریه ارائه کرده است. به همین دلیل است که آنها نیز مانع از حضور خودمدیریتی در روند مذاکرات هستند.

تشکیل کمیته نگارش قانون اساسی از سوی روسیه به منظور نادیده گرفتن قطعنامه ۲۲۵۴ ژنو

در رابطه با شکست اخیر کمیته نگارش قانون اساسی نیز صالح مسلم اشاره کرد که: نخست باید به این کمیته بنگریم که چگونه تاسیس شده است. زیرا ایجاد این کمیته بنابه خواست و راهکارهای روسی بود تا قطعنامه ۲۲۵۴ ژنو نادیده گرفته شود، زیرا این تصمیم در راستای حل تنشهای سوریه بود. همچنین تلاشهایی روسیه نیز برعکس در راستای نادیده گرفتن قطعنامه ژنو بود. به همین دلیل سازمان ملل متحد مستقیما در آن حضور پیدا نکرد و تمایلی به کارکردن تحت نظارت آن را نداشت. به همین دلیل تلاشها نیز باشکست مواجه شدند. زمانیکه روسیه این کمیته را تاسیس کرد از خودمدیریتی درخواست نمود تا در این کمیته شرکت کند. خودمدیریتی قانون اساسی پیشنهادی خود را برای مشارکت در این کمیته طراحی و تنظیم کرد. اما زمانیکه دولت ترکیه با حضور خودمدیریتی مخالفت کرد، روسیه نیز درخواست مشارکت خودمدیریتی را پیگیری نکرد. و به همین دلیل خودمدیریتی نیز در آن مشارکتی نداشت. از نظر من باید راه حلی اراه شود، تمامی سوریه در نظر گرفته شود و نه ترجبحات بر اساس درخواست دولت ترک باشد. به همین دلیل است که نشستها با شکست مواجه شده تصمیمات مقرر در ژنو شکست می‌خورند.

صالح مسلم در بخش دیگری از گفتگوی خود در رابطه با کورهای وابسته به ائتلاف سوری در کمیته تدوین قانون اساسی نیز اظهار داشت: مایه پذیرش نیست و امکان ندارد که این مسئله بنابه خواست آنها عملی شود. زمانیکه ما در اینجا می‌گوییم که کورد وجود دارد، در عمل نیز وجود دارد، فعال است و نمایندگی کورد را بر عهده دارد. اما شرکت دادن کوردهای وابسته به دشمن خلق کورد در روند مذاکرات و تدوین قانون اساسی نه امکان‌پذیر و نه می‌تواند نتیجه‌ای را به دنبال داشته باشد و نه احتمال دارد که دولت ترک خواهان دست‌یابی کورد به حقوق خود باشد، در واقع هیچگونه حقی را برای کورد نمی‌پذیرد.

هیچیک از عناصر و مولفه‌ها نباید ترسی از اتحاد کوردی داشته باشند

در رابطه با تلاشهای به عمل آمده برای اتحاد کوردی در مرحله جدید نیز صالح مسلم اظهار داشت: پیش از پرداختن به مسئله اتحاد کوردی می‌خواهم این مسئله را تکرار کنم؛ هیچیک از عناصر و مولفه‌ها نباید ترسی از اتحاد کوردی داشته باشند زیرا کوردها به درازای تاریخ دچار تفرقه گردیده و به ابزاری در دست دشمنان خلقها تبدیل شده بود. اما زمانیکه کورد به اتحاد دست یافته و گردهم آیند در آن زمان است که هیچ کس نمی‌تواند از ان به عنوان ابزاری برای دست‌یابی به خواسته‌های خود بهره‌برداری کند. در ثانی؛ کورد نیازمند دست‌یابی به اتحاد است، زیرا کورد از وضعیت ویژه و حساسی در خاورمیانه  برخوردار است. این اتحاد نه برای خلق کورد اهمیت دارد، بلکه همزمان برای تمامی خلقهای منطقه و برای دست‌یابی به دمکراسی واجد اهمیت است.

صالح مسلم در این باره اعلام کرد که زمانیکه دشمن استراتژیک کورد تشخیص داده شود، در آن زمان است که اتحاد کورد ایجاد می‌شود و در این باره نیز اظهار داشت: ما براین باور هستیم که دشمن استراتژیک خلق کورد، دولت ترک است. زمانیکه هر کوردی بر این مسئله واقف شد که دولت ترک دشمن استراتژیک کورد است، دولت ترک نیز موضع خود را تغییر داده و در انصورت است که اتحاد کورد امکان‌پذیر می‌شود. تنها هدف از این اتحاد نیز خیزش در مقابل دشمنان تاریخی کورد است، یعنی همان کسانی که تلاش کرده‌اند اتحاد کورد را تضعیف کنند.

دولت ترک تلاش می‌کند تا ما را به زیر مجموعه شورای میهنی سوریه و ائتلاف سوریه تبدیل کند

صالح مسلم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای نا آرامی‌های سوریه ما هیچگونه تقاضایی را برای کمک و همکاری رد نکرده‌ایم و خط سوم را برگزیده‌ایم. هدف ما دست‌یابی به دمکراسی است. موضع ما ثابت بوده است، در مقابل دولت ترک نیز طرحهایی را در دست داشت تا ما را در مسیر خود قرار دهد و نزدیک به سه سال دیدار و مذاکراتی در این باره در جریان بود. هدف دولت ترک این بود که ما را به زیر مجموعه شورای میهنی سوریه و ائتلاف سوریه و سپس ائتلاف سوریه قرار دهد تا از خط آنها حمایت کرده و در نتیجه بتواند از ما بهره‌برداری کند. ما نیز در مقابل این درخواست را رد نکردیم و گفتیم می‌پذیریم، اما در مقابل باید طی سندی رسمی بنویسید که در سوریه مسئله‌ای تحت عنوان مسئله کورد وجود دارد و نیازمند حل دمکراتیک است، اما اکنون قادر به حل آن نیستیم و در زمان مناسب باید آن را حل کنیم. اما جالب توجه است که انها این خواسته کوچک را نیز رد کردند. به همین دلیل زمانیکه امیدهای آنان بر باد رفت و دریافتند که از این هدف دست بر نمی‌داریم، از نظر دولت ترک و ائتلاف به تروریست تبدیل شدیم. در صورتیکه حق کورد را تنها از دولت سوریه درخواست می‌کردیم، در انصورت بود که حکومت بین ما و عناصر دیگر منطقه اختلاف ایجاد می‌کرد. و این مسئله نیز به این معنا بود که ما وارد اختلافی طولانی و صد ساله می‌شدیم. به همین دلیل لازم بود که این مسائل و مشکلات از طریق ایجاد ملتی دمکراتیک و همزیستی حل می‌شدند. اگر می‌خواستیم که همان ذهنیت بعثی را اعمال و تداوم بخشیم و می‌گفتیم که مثلا در قامشلو باید فقط کورد حضور داشته باشد، چنین مسله‌ای به جنگ و اختلاف ختم می‌شد. همگی ما قربانی چنین سیاستهایی هستیم و نمی خواهیم که بار دیگر قربانی این سیاستهای اشتباه شویم.