شاهد قتل‌عام می‌خواهد در روند محاکمه تبهکاران داعش شرکت کند

نعیمه فتاح عقیل، شاهد قتل‌عام برخ‌بوتان و مادر شهید متین که در این قتل‌عام به شهادت رسید، با اشاره به اینکه می‌خواهد برای روند محاکمه داعش آماده باشد، گفت: داعش باید در حضور مردمی که شاهد جنگ و قتل‌عام هستند محاکمه شود.

تبهکاران داعش با حمایت بسیاری از نیروها به ویژه دولت ترکیه در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴ به کوبانی حمله کردند. این تبهکاران پس از تصرف ۳۵۰ روستای کوبانی به سمت مرکز شهر نیز حرکت کردند. نیروهای ی.پ.گ-ی.پ.ژ (YPG-YPJ) بزرگترین مقاومت تاریخ را در مقابل حملاتی که ماه‌ها به طول انجامید از خود نشان دادند و در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ داعش بزرگترین ضربه خود را در کوبانی دریافت کرد. این شکست برای داعش «آغاز پایان» بود. این یک شکست بزرگ برای تبهکاران داعش و حامیان آنها بود. یکی از قتل‌عام‌هایی که پس از شکست داعش علیه مردم کورد صورت گرفت، قتل‌عام غیرنظامیان توسط داعش در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۵ در کوبانی بود.

گروه بزرگی از تبهکاران داعش وارد شهر شده و غیرنظامیان را در برخ‌بوتان و مرکز شهر کوبانی هدف قرار دادند. بر اساس بیانیه فرماندهی ی.پ.گ کوبانی در آن زمان، در مجموع ۲۳۳ غیرنظامی، ۲۳ نفر در روستای برخ‌بوتان و ۲۱۰ نفر در مرکز کانتون کوبانی، در نتیجه این قتل‌عام به قتل رسیده و ۲۷۳ غیرنظامی زخمی شدند. در این حملات همچنین ۱۴ عضو آسایش، یک عضو جنبش دموکراتیک (TEV DEM)، یک عضو اتحادیه جوانان روژاوا (YCR) به شهادت رسیدند.

باید از این تصمیم حمایت شود

اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در ۱۰ ژوئن اعلام کرد که روند قضایی علیه تبهکاران داعش آغاز خواهد شد. اداره خودمدیریتی از سوی دیگر مشخص نکرد که بیش از ۱۰ هزار داعشی که شهروندان ۶۰ کشور مختلف هستند که در زندان‌های مختلف نگهداری می‌شوند چه زمانی محاکمه خواهند شد.

نعیمه فتاح عقیل، شاهد قتل‌عام روستای برخ‌بوتان و مادر شهید متین کوبانی که در این قتل‌عام به شهادت رسید، از تصمیم اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه حمایت کرد و گفت: ما باید از حقوق فرزندان شهیدمان که در قتل‌عام به شهادت رسیده‌اند صیانت بعمل آوریم. به عنوان یک مادر شهید می‌خواهم در جریان محاکمه داعش آماده باشم. وی همچنین سکوت نهادها و سازمان‌های بین‌المللی را محکوم کرد و گفت: باید از تبهکاران حسابخواهی شود.

آن روز را به عنوان یک روز سیاه به خاطر می‌سپارد

نعیمه با بیان اینکه پسرش متین کوبانی نیز در پارک کوبانی در خیابان محَطه کوبانی هنگام حمله تبهکاران داعش به روستای برخ‌بوتان در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۵ به قتل رسید، در مورد این قتل‌عام گفت: داعش با حمله به کوبانی، قتل‌عام‌های زیادی انجام داد. اما هر بار که ۲۵ ژوئن نزدیک می‌شود، آن را به عنوان روزی پر از سیاهی، درد و غم به یاد می‌آورم. حمله کردند؛ هر کسی که در سر راهشان بود، چه کودک، چه زن و چه پیر، سلاخی کردند. آنها با پوشیدن یونیفرم‌های ی.پ.گ، درهای خانه‌ها را زدند و افراد داخل خانه‌ها را با شکنجه به قتل رساندند. گاهی درها را می‌شکستند، به زنان حمله می‌کردند، حتی نوزادان در قنداق را به قتل رساندند. افراد کهنسال خود را به سنگری برای جوان‌ها مبدل ساختند تا قتل‌عام نشوند، اما با این وجود به قتل رسیدند. من خودم شاهدش بودم، با شکنجه به قتل رساندند. از رنج مردم لذت می‌بردند. آنها ابتدا نوزادان را سلاخی می‌کردند تا مادران‌شان رنج بکشند. برخی در رختخواب خود بودند، آنها بدون اینکه بفهمند چه اتفاقی افتاده مردند. حتی کسانی بودند که در حالت خواب به قتل رسیدند. برخی‌ها را سر بریده و برخی‌ها را تکه تکه کردند، تمام شیوه‌های شکنجه را بر مردم مظلوم آزمایش کردند.

اعضای یک خلق به قتل رسیدند، چشم‌پوشی کردند

نعیمه با اشاره به اینکه نه تنها تبهکاران داعش، بلکه کسانی که از داعش حمایت کردند و به آنها راه دادند نیز باید محاکمه شوند، گفت: کسانی که از داعش حمایت می‌کنند مانند داعش سهم خود را از انسانیت نداشته‌اند. اگر در کشور دیگری چنین قتل‌عامی صورت می‌گرفت، زمین و آسمان ناله می‌کرد، آنها مداخله می‌کردند و سزای محق‌شان را می‌دادند، اما وقتی نوبت به خلق کورد رسید، صدایی از کسی درنیامد. در واقع، کسانی که سکوت کردند، بار دیگر شراکت خود را آشکار کردند.

شاهدان باید داعش را محاکمه کنند

نعیمه با یادآوری اینکه بیش از ۱۰ هزار تبعه خارجی در زندان‌ها زندانی هستند، تاکید کرد که باید تبهکاران داعش که در ریختن خون یک ملت دست دارند محاکمه شوند و در ادامه سخنان خود گفت: از مادران و پدران به قتل‌رسیده ما ده‌ها یتیم به جا ماندند. بزرگان ما که حافظه تاریخی ما هستند به قتل رسیدند. سر جوانان را بریدند، چشمانشان را درآوردند، بدنشان را تکه تکه کردند. با ظلم و شکنجه بسیار به شهادت رسانده شدند. چگونه می‌توان این ظلم را تحمل کرد؟ تصمیم اداره خودمدیریتی تصمیمی بجاست و ما به عنوان خانواده شهید تا آخر از آن حمایت می‌کنیم.

نهادها و سازمان‌های بین‌المللی نیز باید در راستای تصمیم محاکمه داعش گام بردارند. مردمی که شاهد قتل‌عام‌ها، شکنجه‌ها و جنگ‌ها بودند، باید داعش را محاکمه کنند و با دستان خود آنها محکوم کنند. داعش به قتل‌عام، تجاوز، غارت، دزدی و شکنجه معروف است و ما به چشم خود شاهد آنها بوده‌ایم. داعش (مردم را) به قتل رساندند، زنده به گور کردند، تجاوز کردند، دزدیدند و (اموالشان را) غارت کردند. با وجود این آزار و اذیت، خلق کورد دست از انسانیت خود برنداشتند. اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه که اداره خودمدیریتی خلق‌های شمال و شرق سوریه می‌باشد، سال‌هاست که داعش را در اردوگاه‌ها و زندان‌ها نگهداری می‌کند، اما اکنون باید آنها را در مقابل خانواده شهدا آورده و جنایات آنها را محاکمه کرد. باید افشا شوند و حامیان آنها باید بار دیگر آشکار شوند.