‌‌‌‌‌‌«سمبل انقلاب زبان، استاد ویان آمارا است»

یکی از رفقای شهید ویان آمارا، آراس حسو درباره شخصیت او چنین گفت‌: ‌‌«ویان با تواضع خود در دل تمام اهالی کوبانی جای گرفته بود. ما نیز تا به پایان از قلم او صیانت خواهیم کرد.»

شهید ویان آمارا

از شهادت استاد ویان آمارا ۱۱ سال می‌گذرد. استاد ویان آمارا در روز ۲۶ جولای ۲۰۱۳ در روستان کندال از توابع کوبانی شهید شد. در رابطه با شهادت استاد ویان، یکی از دوستان او به نام آراس حسو با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه کرد.

دوست استاد ویان آمارا، آراس حسو اعلام کرد که استاد ویان به یکی از پایه‌های اساسی انقلاب زبان تبدیل شد و گفت‌: ‌«با رنج و مقاومت او،‌ زبان ما به این سطح رسید. در ابتدای انقلاب روژاوای کوردستان، استاد ویان برای کار و کنش‌های زبان، مقاومت کرد. علیرغم اینکه شمار استادان کم بودند و از وضعیتی دشوار عبور می‌کردند، اما باز هم استاد ویان با رویاهای بزرگی به مبارزه خود ادامه داد و به یکی از بنیانگذاران نهاد زبان کوردی مبدل شد.‌»

 

او اعلام کرد که شیهد ویان با تواضع و علاقه خود در دل همه جای گرفته بود و چنین گفت‌‌: ‌«در دل هر مادر و اهالی کوبانی جای گرفته بود. ما به یُمن رنج شهید ویان اکنون در دبستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌های خود به زبان خویش آموزش می‌بینیم. استاد ویان کار و کنش‌های مختلف بسیاری را انجام داد و برای دفاع از خلق خود، بدون تردید راه حقیقت را دنبال کرد. تهدید تبهکاران علیه کوبانی وجود داشت. در کنار قلم خود، ویان سلاح به دوش می‌گرفت و به سوی سنگرهای جنگ می‌رفت. ویان سخنی گفت و این حرف در سر ما نقش بست‌، او گفت‌؛ ‌«من قلم خود را به شما تحویل می‌دهم و دیگر شما ادامه دهید و من هم سلاح را بردوش می‌گیرم». استاد ویان روز ۲۶ جولای در روستای کندال شهید شد. در زمانی کوتاه کارهای بی‌نظیری انجام داد و به یکی از آفرینندگان و پیشاهنگان انقلاب زبان تبدیل شد. ما یاد او را با سربلندی و افتخار گرامی می‌داریم، او در هر گام و هر لحظه در فکر و ذهن‌ما زنده خواهد بود.‌»