یگان‌های مدافع خلق مشخصات یکی از فرماندهان شهید خود را اعلام کرد

یگان‌های مدافع خلق (YPG) در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد که یکی از فرماندهان آنها به نام شروان حلب در ۱۰ ژانویه بر اثر سکته قلبی به شهادت رسید.

فرماندهی کل یگان‌های مدافع خلق در بیانیه‌ای کتبی از شهادت فرمانده شروان حلب خبر داد. این فرماندهی اعلام کرد که شروان حلب در ۱۰ ژانویه بر اثر سکته قلبی به شهادت رسید.

در این بیانیه آمده است:

«قهرمان عفرین، مبارز مردمش و فرمانده یگان‌های مدافع خلق (YPG) همرزم ما شروان حلب در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۵ بر اثر سکته قلبی درگذشت. در وهله اول، به خانواده نجیب و میهن‌دوست فرمانده ، و سپس به تمام مردم حلب و مردم روژاوا تسلیت می‌گوییم. ما می‌گوییم خلق میهن‌دوست ما و همه مبارزان ما در جبهه‌های جنگ سلامت باشند.

مبارز و تلاشگر و رهبر نبردهای سنگین، ۳۱ سال بدون توقف از کوه کرمانج تا کوه درسیم در هر میدان جنگی با ایمان فراوان، فداکاری والا و با اراده‌ای قوی، مبارزه سختی را در راه آرمان خلقش انجام داد. ما به عنوان همرزمانش این نوید را می‌دهیم که یاد و خاطره رفیق شروان را همیشه زنده نگه داریم و آرزوهای او را که در پایان جان خود را برای آن فدا کرد محقق کنیم.

یکی از شهرهایی که با اندیشه و تفکر رهبر آپو از موجودیت خود محافظت کرد و زیباترین دختران و پسران خود را بی‌دریغ تقدیم انقلاب کرد، شهر حلب بود. همچنین در جریان حملات اشغالگران به شهر حلب، مردم ما از سن ۷ تا ۷۰ سال با استراتژی جنگ انقلابی خلق به نیروهای اشغالگر پاسخ دادند و با از خودگذشتگی فراوان حملات را شکست دادند. یکی از رهبران این مقاومت شریف فرزند حلب، فرمانده و همرزم ما شروان حلب بود.

رفیق شروان در سال ۱۹۹۳ به جنبش آزادی کوردستان پیوست. پس از فراگیری الفبای آزادی در آکادمی محسوم کورکماز در میدان رهبر آپو، راهی کوهستان‌های کوردستان شد. از بوتان تا کوه‌های چولیک و درسیم در سخت‌ترین مناطق جنگ جای گرفت. با اینکه از ناحیه پا مجروح شده بود، اما همیشه با اصرار و خشم برای انتقام پیش قدم بود.

در لحظاتی که انقلاب در روژاوای کوردستان طنین‌انداز بود و دخالت دشمنان افزایش می‌یافت ، رفیق شروان به عنوان یک گریلای ماهر و فرزند وفادار مردم خود به منطقه انقلاب، روژاوای کوردستان رفت. رفیق شروان همانقدر که در ساخت و توسعه واحدهای دفاعی مردمی یگان‌های مدافع خلق ما کار بزرگی داشت، رهبر واقعی مردم خود نیز بود. او حتی در سخت‌ترین لحظات جنگ برای مردم حلب نشست‌های جمعی درباره واقعیت جنگ، واقعیت دشمن و لزوم حفاظت از خود برگزار می‌کرد. بر این اساس در جنگ حلب جای گرفت و با فداکاری و شجاعت و دلاوری فراوان پیشاهنگی خلق را بر عهده گرفت. مردم حلب با روحیه بسیار از فرمانده خود پیروی کردند و جنگیدند و مقاومت کردند. این گونه بود که حقیقت مردم مبارز در شهر حلب در پیشاهنگی شروان ها آشکار شد.

فرمانده شروان یکی از فرماندهان برجسته گام تاریخی آزادسازی دیرالزور شد و در سال ۲۰۱۸ به شهر دیرالزور رفت. پس از یک مبارزه سخت، مردم دیرالزور و ده‌ها زن ایزدی از دست داعش آزاد شدند. فرمانده شروان و همرزمانش در منطقه باغوز دیرالزور مژده پایان داعش را به تمام بشریت دادند.

فرمانده شروان در اولین گام خود از رهبر آپو آموخت که مبارزه ما بر اساس آزادی زنان بنا شده است و آزادی جامعه با آزادی زنان امکان پذیر است. به همین دلیل، او در خط آزادی زنان، با زنان دوستی واقعی و صادقانه برقرار کرد. او در تمام لحظات زندگی و جنگ به پیشاهنگی رفقای زن خود اهمیت می داد و برای شرکت رفقای زن احترام زیادی قائل بود.

هر سال مبارزات رفیق شروان ارزش یک رمان را داشت. در این راه، ۳۱ سال مجاهدت و تلاش بی‌وقفه ، از کاری به وظیفه دیگری روی می‌آورد و با روحیه فدایی رهبر آپو، همواره وظایف زمان را با موفقیت به انجام رساند. او پیرو واقعی شهدا بود. از سیدرضا تا قاضی محمد، سمکوی شکاک تا لیلا قاسم و سکینه جانسز در سالگرد یاد و خاطره تک تک پیشاهنگان و قهرمانان کوردستان جلسات و مراسم بزرگداشتی برگزار کرد و شخصاً رهبری جلسه را بر عهده داشت.

به عنوان یگان‌های مدافع خلق، همانقدر که شهادت رفیق شروان ما را اندوهگین کرد، سفر ۳۱ ساله رشادت، فداکاری و مجاهدت ما را سربلند کرد. رفیق شروان با عشق آزادی در تک تک لحظات زندگی خود به امید دیدار با رهبر آپو و ماندگاری انقلاب کوردستان با فروتنی، پرشور و بسیار مسئولیت پذیر تا آخرین نفس حضور داشت. این نگرش یک هم رزم در جنگ و زندگی برای ما بزرگترین نشانه مشارکت واقعی در زندگی و جنگ است.

بر این اساس ما یک بار دیگر به همه مردم شمال و شرق سوریه و مردم کوردستان تسلیت می‌گوییم و می‌گوییم وعده رفیق شروان وعده ماست و قطعا به این وعده عمل خواهیم کرد.

مشخصات شهید شروان حلب به شرح زیر است:

 

نام سازمانی: شروان حلب

نام و نام خانوادگی: حسن بکر

نام مادر: نبیه

نام پدر: محمد

محل و تاریخ شهادت: حسکه، ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴