چیاکورد: با مبارزه مشترک ق.س.د و رژیم سوریه می‌توان از سریکانی و ادلب گرفته تا ادلب را آزاد کرد

بدران چیاکورد: با پیماننامه‌ای سیاسی میان نیروهای سوریه دمکراتیک و ارتش سوریه می‌توان از سریکانی تا ادلب و تا دمشق، مبارزه‌ای مشترک علیه اشغالگری را به پیش برد.

بدران چیاکورد مشاور ریاست مشترک اداره خودگردان شمال و شرق سوریه در گفتوگو با خبرگزاری فرات به ارزیابی مذاکرات اداره خودگردان با روسیه و رژیم سوریه، همچنین مذاکرات میت با استخبارات رژیم سوریه، خطرهای اشغال منطقه از سوی ارتش ترک، جنگ در ادلب و اتحاد ملی کوردها پرداخت.

چیاکورد اظهار کرد که هدف اساسی دولت ترک از اشغال مناطق شمال و شرق سوریه ضربه‌زدن به تمامیت ارضی خاک سوریه و اشغال بخشی از سوریه است. چیاکورد افزود:"دولت ترک سیاست‌های خود را در چارچوب استحکام جایگاه خویش در منطقه به پیش می‌برد. علیه این خواسته ترکیه نیاز به مبارزه‌ای اجتماعی، نظامی، سیاسی و دیپلماتیک وجود دارد. زیرا اکنون بخشی از خاک سوریه را اشغال کرده‌اند. بسیاری از نیروها نسبت به این وضعیت نگرانند. دمشق هم نگران است. دولت سوریه از توافق‌های میان آنکارا – مسکو خشمگین است. به این دلیل بیانیه‌های منتشر کرد. ما به این موارد اهمیت می‌دهیم. ما از تلاش‌ها برای پایان دادن به اشغالگری ترکیه حمایت می‌کنیم.

تلاش‌ها برای بازگشت به توافقنامه آدانا

چیاکورد خاطرنشان کرد که تا زمانی که بخشی از خاک سوریه تحت اشغال دیگران باشد محال است که از راه حل سیاسی سخن به میان آورد. وی افزود:"مثلا روسیه مدتی مدید است که برای نزدیک کردن آنکارا و دمشق به همدیگر تلاش می‌کند. پیشتر توافقاتی میان این دو وجود داشتند. به عنوان نمونه در موسکو مابین آنان دیدارهایی انجام شدند. با بازگشت به این توافقات خواستار دستیابی به اهداف خود می‌باشند. یکی از آنها پیماننامه آدانا است. موضع ما در این پیماننامه واضح است. ما این پیماننامه را علیه خلق‌ها، به ویژه پیماننامه‌ای ضد کورد می‌بینیم. ما همه شاهدیم که در این پیمان راه‌حلی وجود ندارد. پذیرش توافقنامه‌ای خارج از اراده خلق‌های منطقه به جای خود، اگر آنان خواهان دستیابی به راه حل هستند باید قبل از هر کاری به توافقنامه‌های اینچنینی که پیشتر امضا کرده‌اند پایان داده و آنان را مورد تجدید نظر قرار دهند."

چیاکورد به تلاشهای روسیه برای آغاز دیالوگ میان اداره خودگردان و رژیم سوریه اشاره کرده و افزود:"در نتیجه این گفتگوها در زمان حملات اشغالگرانه دولت ترک به سریکانی و گریسپی میان ق.س.د و ارتش سوریه توافقنامه‌ای نظامی حاصل شد. روسیه پس از این توافق نظامی قول داد که برای آغاز دیالوگ سیاسی تلاش می‌کند. روسیه بر این مبنا و برای دستیابی به حل سیاسی با اداره خودگردان گفتگو کرد. دیدارهایی در این رابطه با رژیم سوریه هم انجام گرفت. اقدام به مبادله پیشنادهای دو طرف کرد. اما برای حل سیاسی با رژیم سوریه هنوز گفتگوهای تعیین کننده آغاز نشده‌اند. اما تلاش‌ها در این راستا ادامه دارند."

توافقنامه سیاسی و ضمانت قانون اساسی

چیاکورد خاطرنشان کرد که به عقیده آنان روسیه تلاش می‌کند اداره خودگردان و دمشق را به همدیگر نزدیک کند و افزود:"خواهان ایجاد یک بلوک از این دو و سیطره بر آنهاست. اینگونه می‌خواهد در سوریه دارای جایگاهی نیرومند باشد. بدون شک ما در این خصوص دیدگاه خود را داریم. برای شیوه‌های دستیابی به راه حل ما پیشنهادهایی داریم. ما می‌گوییم باید اداره خودگردان منطقه، خودمدیریتی اداری، با سازمان‌ها، دفاع و اراده خویش به رسمیت شناخته شود و در قانون اساسی ضمانت شود. حل سیاسی اینگونه می‌تواند به نتیجه دست یابد. اگر نه آنچنان که رژیم سوریه می‌خواهد بازگشت به قبل از سال ٢٠١١ محال است."

با توافق مشترک آمریکا، ترکیه و روسیه اشغالگری را عملی کردند

بدران چیاکورد یادآور شد که اشغالگری دولت ترک در گری سپی و سریکانی با توافق سه طرفه میان ایالات متحده آمریکا، ترکیه و روسیه به مرحله اجرا گذاشته شد. چیاکورد افزود:"پس از آنکه آمریکا از منطقه گری سپی و سریکانی عقب‌نشینی کرد آنرا عملا به اشغالگری ترکیه سپرد. کوبانی، منبج و خط مرزی را نیز به روسیه واگذار کرد. از دیرک تا تربیسی تا دیرالزور را نیز نیروهای آمریکا بدست گرفتند. این تابلو نشان می‌دهد که وضعیت موجود نتیجه توافق سه نیرو است. بر این مبنا نیروهای موجود به توافق دست یافتند و مناطق را به همدیگر واگذار کردند.

چیاکورد سپس به اشغال سریکانی و گری سپی  اشاره کرد و افزود:"در نتیجه توافق میان روس-ترک خاک عفرین اشغال شد. به همین دلیل ما همیشه با شک و گمان به سیاست‌های این نیروها می‌نگریم."

ترکیه بر تجزیه خاک سوریه متمرکز شده است

چیاکورد اظهار کرد که مناطق عفرین، ادلب، اعزاز، جرابلس، سریکانی و گری‌ سپی از سوی دولت ترک اشغال شده و تمامی این منطقه به خطری بالقوه برای روسیه و سوریه مبدل شده‌اند، وی افزود:"دولت ترکیه پروژه‌ی تجزیه خاک سوریه را به مرحله اجرا گذاشته است. گروهک‌های تروریستی را که در این مناطق مستقر کرده هر کسی را تهدید می‌کنند. آنان قبل از همه تمامیت ارضی خاک سوریه را تهدید می‌کنند."

مبارزه‌ی مشترک از سریکانی تا ادلب و دمشق

بدران چیاکورد توافقنامه نظامی میان نیروهای سوریه دمکراتیک (ق.س.د) و ارتش سوریه را در راستای جلوگیری از اشغالگری دولت ترک و گروههای وابسته‌اش خواند و افزود:"وقتی این مرحله به پیروزی دست یافت، می‌توان در زمینه‌ اقدامات مشترک گام‌های دیگری را هم برداشت. ق.س.د و ارتش سوریه از سریکانی تا ادلب می‌توانند در کنار همدیگر علیه اشغالگری و ترور بجنگند. اما همچنان که در آغاز گفتیم، این امر نیازمند توافقنامه‌ سیاسی است. مبارزه مشترک نظامی با توافقنامه و پیمان‌نامه سیاسی مشترک میسر می‌گردد. در غیراینصورت محدود خواهد بود. همچنان که ما پیشتر گفته‌ایم. توافقنامه میان اداره خودگردان و سوریه، توافقنامه میان ق.س.د و ارتش سوریه دولت سوریه را نیرومند خواهد کرد. از لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی به سوریه نیرو می‌بخشد."

نیازمند استراتژی مشترکی هستیم

چیاکورد در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که مرکز تهدیدها علیه تمامی کوردستانی‌ها دولت ترک است و افزود:"آنکه گروههای تبهکار را به سوی خلقمان روانه می‌کند، دولت ترکیه است. آنکه در کرکوک، موصل، شنگال راه حمله تبهکاران به اقلیم کوردستان را هموار کرد باز هم دولت ترک بود. به همین دلیل منشأ تهدیدها مشترک است. علیه تهدیدهای مشترک ما باید به نگرشی مشترک دست یابیم. به عنوان مثال؛ دولت ترک قبل از دیگر نیروها در مقابل برگزاری رفراندوم باشور کوردستان موضعگیری کرد. هم با بغداد و هم با تهران گفتگو کردند و اینگونه به اقلیم کوردستان یورش بردند.

بخصوص با تنش‌های روزافزون میان آمریکا و رژیم ایران ، وضعیت منطقه ما را مجبور به در پیش گرفته استراتژی مشترکی می‌کند. زیرا معلوم است که جنگ تشدید خواهد شد. شاید اکنون جنگ مستقیمی میان ایران و امریکا در جریان نباشد، ولی آنان عراق و سوریه را به محل منازعه خویش مبدل کرده‌اند. زیرا هر دو در عراق و سوریه روبروی یکدیگر قرار گرفته‌اند این امر روژاوا و باشور کوردستان را درگیر مسئله کرده است. از اینرو در مقابله با سناریوهای احتمالی لازم است روژاوا و باشور کوردستان و بخش‌های دیگر برای حفاظت از دستاوردها و منافع مشترک کوردها لازمست رابطه‌ای مثبت را میان خود ایجاد کنند.