بیانیه نویسندگان و هنرمندان و روزنامه‌نگاران؛ وجدان مردم آزادی‌خواه جهان بیدار است

جمعی از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران ایرانی بیانیەای در حمایت از عفرین صادر کرده و نوشتەاند وجدان مردم آزادی‌خواه جهان بیدار است

جمعی از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران ایرانی بیانیەای در حمایت از عفرین صادر کرده و نوشتەاند وجدان مردم آزادی‌خواه جهان بیدار است.

 

این بیانیه با اشاره به اینکه عملیات ترکیه به سردمداری رجب اردوغان، جهت نسل‌کشی و آزادی‌کشی و برچیدن سیستم سیاسی کنفدرالیسم دموکراتیک بوده است اشاره کرده که عفرین از طریق شورای و با اراده مردم آن اداره می‌شود.

 

در بخشی از این بیانیه آمده است: آغاز و اجرای این عملیات جنگ‌طلبانه و کشورگشایی تجاوزگرانه با موافقت ضمنی و پنهانی برخی دولت‌ها و قدرت‌های سرمایه‌داری جهانی دخالتگر در جنگ و بحران سوریه صورت گرفته است.

 

امضا کنندگان این بیانیه، حملات بی‌رحمانه و وحشیانه ارتش ترکیه و تجاوز و تحمیل جنگ زمینی و هوایی به مردم سوریه و نیروهای مدافع خلق در عفرین روژاوا و همچنین سکوت دولت‌های مدعی صلح، دموکراسی و حقوق بشر را محکوم کردە و آنرا شرم‌آور خواندەاند.

 

این بیانیه می‌افزاید: وجدان‌های بیدار در جهان، مدافع حق زندگی و آزادی برای همه مردم اند. ما امضاء کنندگان این بیانیه از نهادهای دمکراتیک نویسندگان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان، کارگران، زنان و دانشجویان می‌خواهیم با محکوم کردن این جنگ طلبی و رفتار غیرانسانی دولت های ستمگر، از بروز یک فاجعه‌ بزرگ انسانی در عفرین جلوگیری کنند. شهرندان عفرین هم‌چون دیگر نیروهای آزاده و مردمی در خاورمیانه که از سیاست‌های مداوم سرکوبگرانه، بی‌حقوقی و ستم و استثنمار حکومت‌ها به تنگ آمده‌اند جهان دیگری می‌خواهند؛ جهانی آزاد و برابر و انسانی! بنا براین، افکار عمومی مترقی و پیشرو جهان، نباید مردم صلح‌طلب، برابری‌طلب و آزادی‌خواه کانتون خودمدیر عفرین را در برابر تجاوزگری و جنایت آفرینی ارتش اردوغان و نیروهای سیاه منطقه‌ای تنها بگذارد.

 

نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران ایرانی امضا کنندەای این بیانیه می‌گویند، افکار عمومی بیدار و آگاه جهان می‌باید جهت جلوگیری از تکرار مجدد فجایعی چون کشتار مردم کوبانی توسط داعش و جنایت نسل‌کشی ارمنی‌ها توسط ترک‌های عثمانی، دست به اقدامات موثر و ضروری بزنند تا مانع از نسل برافکنی مردم عفرین و نابودی سیستم دموکراتیک و شورایی بوسیله دولت نئوعثمانی اردوغان شود.

 

اسامی امضا کنندگان از این قرار است:

*سیروس بینا، استاد دانشگاه و عضو شورایعالی اقتصاددانان پشتیبان صلح و امنیت

*بهروز شیدا، منتقد و پژوهشگر ادبی

میرزاآقا عسگری مانی، شاعر و نویسنده و مدیر رادیو مانی

*فرهاد بشارت، تحلیل‌گر مسایل سیاسی

*علی اصغر فرداد، شاعر و مترجم

*بهرام رحمانی نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی

*مراد عظیمی، مترجم

*سودابه اردوان، نقاش و کاریکاتوریست

*ابوالفضل اردوخانی، طنزنویس

*بابك سالارى، عكاس و مدرس

*فریار اسدیان، شاعر

*بهرنگ زندی، روزنامهنگار

*نعمت علی مرادی، مدیر انتشارات ارزان - استکهلم

*دکتر گل مراد مرادی؛ نویسنده و مترجم

*شهروز رشید، نویسنده و شاعر

*علی کامرانی، بازیگر تئاتر و سینما و شاعر

*شاهین محمدی، کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی