ردور خلیل از جزئیات گفت‌وگو با ماکرون سخن گفت

ردور خلیل مسئول روابط خارجی نیروهای سوریه دمکراتیك با اعلام آنکه هیئت سیاسی-نظامی آنها با دعوت رسمی رئیس جمهور فرانسه به کاخ الیزه رفته بود گفت در دیدار با مکرون در مورد اهداف ترکیه و گروههای تبه‌کار وابسته به آن از اشغال عفرین صحبت کردە و درخواست ...

ردور خلیل مسئول روابط خارجی نیروهای سوریه دمکراتیك با اعلام آنکه هیئت سیاسی-نظامی آنها با دعوت رسمی رئیس جمهور فرانسه به کاخ الیزه رفته بود گفت در دیدار با مکرون در مورد اهداف ترکیه و گروههای تبه‌کار وابسته به آن از اشغال عفرین صحبت کردە و درخواست کمک بین المللی برای بازگشت ساکنین بومی این شهر کردەاند.

 

خلیل در این مورد که آیا قولی برای همکاری دریاف کردەاند گفت: "فرانسه به عنوان یک عضو ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش از عفرین و کمک‌رسانی به آن اعلام حمایت کرد و پروژه خودمدیریتی‌های دمکراتیك در شمال سوریه را الگویی برای حل بحران این کشور می‌داند. در شرایطی که ترکیه تهدید به حمله علیه مناطق تحت حفاظت نیروهای سوریه دمکراتیك می‌کند در مورد چگونگی دفاع از این مناطق نیز گفتگو شد. رئیس جمهور فرانسه بطور رسمی اعلام کرد باید از این مناطق از لحاظ نظامی و مالی حفاظت کرد تا مبارزه با داعش به نتیجه برسد."

 

فرمانده نیروهای سوریه دمکراتیك اعزام نیروهای فرانسوی به منبج برای مقابله با تهدید ترکیه را تأئید کرد و گفت: ادعای ترکیه در مورد تصرف منبج و مناطق شمال سوریه توخالی و جملاتی برای ارعاب مردم است. ترکیه از توان چنین حملەای برخوردار نیست و آقای مکرون هم به روشنی این را بیان کرد. این موضع در عین حال به معنای آن است که خودمدیریتی تأسیس شده در شمال سوریه سرانجام به رسمیت شناخته خواهد شد. این حاصل سال‌ها مبارزه ما با گروههای تروریستی در شمال سوریه بوده است. دیدار ما با مکرون در مقطعی حساس انجام شد و به نتیجه رسید.

 

او با بیان آنکه حفاظت از مناطق آزاد شده توسط یگان‌های مدافع خلق و نیروهای سوریه دمکراتیك یک مسئولیت اخلاقی نیروهای ائتلاف مبارزه با داعش است گفت معتقد است موضعگیری صریح فرانسه در اینباره جلوی زیادەروی‌ روسیه را نیز خواهد گرفت که به ترکیه اجازه داد در ازای تحویل غوطه، به عفرین حمله کند. موضع فرانسه همچنین مرزهایی برای سیاست رژیم سوریه و ایران معین خواهد کرد.

 

ردور خلیل در مورد پیام این دیدار رسمی برای ترکیه نیز گفت دعوت رسمی فرانسه از ما پاسخی به دولت ترکیه است که ادعا می‌کند در حال دفاع از مرزهای خود در برابر "تروریسم" است. ترکیه باید حد و حدود خود را بداند.