ادامه فشارها بر ایران تا دست‌یابی به مکان مذاکره

تحولات چند روز اخیر در راوابط ایران با غرب حاکی از تنگ‌تر شدن حلقه محاصره ایران است.

   با اعلام گام سوم ایران در کاهش از تعهدات برجامی خود و شکست سفر اروپایی ظریف، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا طی تماسی تلفنی با مکرون، همتای فرانسوی خود بار دیگر بر عدم لغو تحریمهای ایران تاکید نمود. روز گذشته نیز ترامپ در پاسخ به پرسشی در رابطه با ایران برای بازگشت آمریکا به برجام در مقابل آغاز مذاکرات رو در رو اظهار داشت که ایران خواهان لغو تحریم‌ها است اما چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.

   همزمان با اقدام ایران در کاستن از تعهدات برجامی خود، گنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در سخنانی اظهار داشت که ایران باید از هر اقدام عینی که مغایر با تعهداتش بوده و می‌تواند مانع تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها شود، خودداری کند. وزارت امور خارجه بریتانیا نیز در این رابطه اعلام داشته است که طرح ایران برای تعلیق محدودیت‌هایش در گسترش تحقیقات هسته‌ای عمیقا نگران‌کننده است. اتحادیه اروپا نیز  اقدام ایران را ناسازگار با برجام خوانده نسبت به انجام اقداماتی که میتواند توافق اتمی را تحت‌الشعاع قرار دهد به ایران هشدار داد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز ضمن انتقاد از تلاش اروپا برای حفظ برجام و همچنین مذاکرات رئیس جمهور فرانسه با ایران، این تصمیم ایران را تجاوز و اقدام تحریک‌آمیزی دیگری قلمداد کرده و به طرف‌های اروپایی هشدار داده است: اکنون زمان تشدید فشار بر ایران است، نه زمان مذاکره.

   اما نگرانیها حول اقدامات ایران و احتمال برداشتن گام چهارم نگرانیهای جامعه جهانی را از اقدامات ایران بیش از پیش افزایش داده است. میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، روز گذشته به خبرگزاری ایتارتاس اظهار داشت که نشست بعدی وزیران خارجه کشورهای عضو برجام درباره اجرای توافق هسته‌ای با ایران، احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است اواخر ماه جاری میلادی تشکیل خواهد شد.

​​​​​​​   به نظر میرسد با کمرنگ شدن نقش اروپا در نقش یک میانجیگر، رویکرد آمریکا مبنی فشار حداکثری بر ایران و کشاندن این کشور به پای میز مذاکره را بیش از پیش تقویت شود. به رغم عدم دستیابی آمریکا به اجماع کامل جهانی علیه ایران، اما این کشور موفق شده است از طریق فشار بر اروپا، از تمایل اروپا به مراوده با ایران کاسته و همزمان رویکرد گسست بین امریکا و اروپا را که از سوی ایران پیگیری میشد، خنثی نماید. مقامات آمریکایی و از جمله ترامپ براین باورند که با تداوم این رویکرد مبتنی بر فشار حداکثری، ایران ناچار به بازگشت به میز مذاکره و پذیرش گفتگو در رابطه با برنامه‌های موشکی، امنیت منطقه‌ای، عدم مداخله در کشورهای دیگر، امنیت منطقه خلیج و سرانجام برنامه بلندپروازانه موشکی خود خواهد شد.