دمیرتاش: اگر تسلیم می‌شدم الان کاخ‌نشین بودم

​​​​​​​صلاح الدین دمیرتاش در جلسه‌ی دادگاه گفت: من یک کاندید ریاست جمهوری هستم که رای ۶ میلیون انسان را بدست آورده‌ام، من نماینده‌ی حزبم هستم، بی‌احترامی را قبول نمی‌کنم، اگر حتی تا پایان زندگیم در زندان بمانم، تحقیر را نخواهم پذیرفت

جلسه‌ی دیگر دادگاهی صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک کل پیشین حزب دمکراتیک خلقها ه.د.پ روز گذشته (پنج‌شنبه ٢٢ آذر/ ١٣ دسامبر) در شعبه ۱۹ دادگاه کیفری آنکارا، در سالن زندان سینجان برگزار شد.

 

در این جلسه، رئیس مشترک کل ه.د.پ سزای تمللی و چندین پارلمانتار ه.د.پ برای زیر نظر داشتن روند کارها حضور داشتند. همچنین دهها وکیل پرونده‌ی دمیرتاش نیز حضور داشتند. از میان هیئتهای خارجی تنها به ۵ تن اجازه‌ی حضور در جلسه‌ی دادگاه داده شد و با بهانه‌های مختلف مانع حضور ۶ تن شدند.

 

همچنین به روزنامه‌نگاران اجازه‌ی حضور داده نشد و فقط آنهایی که کارت زرد داشتند توانستند وارد سالن شوند.

 

"شما آشکارا مرتکب جرم می‌شوید"

 

دمیرتاش در ابتدای سخنانش به سخنان قاضی واکنش نشان داد و گفت: "دادگاه نمی‌تواند با من اینگونه رفتار کند، اگر شما حکم دادگاه حقوق بشر اروپا را نمی‌پذیرید، می‌توانید آشکارا بگویید: 'حکم دادگاه حقوق بشر اروپا ربطی به ما ندارد.' نباید اعلام بی‌طرفی می‌کردید. باید پرونده را به شعبه‌ی ۲۰ دادگاه کیفری می‌فرستادید و اعلام می‌کردید که شما طرف نیستید، اما خودتان تصمیم گرفتید. پرونده را به دادگاه عالی نفرستادید. شما آشکارا مرتکب جرم می‌شوید."

 

"شما به قدرت خدمت می‌کنید"

دمیرتاش در ادامه‌ی دفاعیه‌ی خود گفت: "شما جایگاه خود را نادرست به کار می‌گیرید. شما نمی‌توانید با ما بازی کنید، من این را قبول نمی‌کنم، شما جایگاه قضاوت خود را بر ضد رای دهندگان و شناسنامه‌ی سیاسی من به کار می‌گیرید و اینگونه می‌خواهید به حکومت نیرو ببخشید. شما نارضایتی ما را قبول نمی‌کنید، از جلسه‌ی اول تا به حال خواستار ضبط صدا هستیم، اما شما خواست ما برای آوردن صداهای ضبط شده‌ی پرونده ها را رد می‌کنید. من می‌گویم آن صداها مال من نیست، من در مقابل این صداهای ضبط شده اعلام نارضایتی می‌کنم، اما شما آنرا نمی‌آورید، شما عقل و فهم را مسخره می‌کنید."

 

"اگر تسلیم می‌شدم الان کاخ نشین بودم."

دمیرتاش در ادامه‌ی سخنانش گفت: اگر حکم دادگاه حقوق بشر اروپا به شما ربطی ندارد، چرا مدت ۲ سال است وزارت قضائیه در آنجا از خود دفاع میکند؟ با این تصمیم مشخص شد که شما بیشتر از من سیاستمدارید، مشخص شد که شما در این سالن سیاستمدارید. در این سالن، بی‌حقوقترین کس ما هستیم. حکم دادگاه حقوق بشر اروپا به شما ربط دارد، ما برای این حکم تلاشهای حقوقی بسیاری کردیم، ما قبول نخواهیم کرد که این حکم را زیر پا بگذارید. من مسئول آن اراده‌ای هستم که نمایندگی آن را به عهده دارم. اگر در مقابل اردوغان تسلیم می‌شدم، اکنون به جای زندان، در کاخ زندگی می‌کردم."

 

"شما ما را مورد تمسخر قرار می‌دهید"

دمیرتاش به این مسئله اشاره کرد که به دست آ.ک.پ محاکمه می‌شود و گفت:"شما به درخواست طیب اردوغان این حکمها را صادر می‌کنید، اما نمی‌توانید با خواست آ.ک.پ به این احکام ادامه دهید. من نمی‌گویم آزادم کنید، درخواست ۱۴۲ سال زندان برای من شده است، اما اگر حتی ۱۴۱ سال هم به من حکم بدهند باز هم به من تخفیف خواهند داد، من قصد تمسخر ندارم، غیر از خدا از کسی ترسی ندارم، اما من ارزشهای خود را برای شما زیر پا نخواهم گذاشت. همه‌ی زندگیم برای حفظ ارزشهایم گذشت، اجازه نمی‌دهم هیچ کسی ارزشهایم را زیر پا بگذارد، [یعنی] حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که از شماها بخواهیم ارزشهایم را زیر پاهایتان بگذارید؟"

 

دمیرتاش به انتقاد از قضات دادگاه ادامه داد و گفت: "اگر با احترام با ما رفتار کنید ما هم احترام دادگاه را واجب می‌بینیم. اما تحقیر را نخواهیم پذیرفت. آ.ک.پ ما را محاکمه می‌کند یا دادگاه؟ در نظر نگرفتن حکم دادگاه حقوق بشر اروپا خواست آ.ک.پ است. شما نمی‌توانید با خواست آ.ک.پ رفتار کنید. اگر حتی حکم دادگاه حقوق بشر اروپا را قبول ندارید اما آیا جایز است که شما در گردهماییهای آ.ک.پ حضور داشته باشید؟ واضح‌تر از این چگونه می‌توان قضات را رسوا کرد؟ آنچه من می‌بینم این است که ۳ عضو آ.ک.پ، یک عضو ه.د.پ را محاکمه می‌کنند. من اینگونه فکر می‌کنم. آشکارا به شما می‌گویم، اینها نمی‌تواند مرا تحت فشار قرار دهد، من از خود دفاع نمی‌کنم."

 

بعد از سخنان دمیرتاش، وکلا نیز دفاعیه ‌ی خود را قرائت کردند و از مسئولین دادگاه خواستند دست از موضع‌های ناعادلانه‌ی خود بردارند. وکلا به این مسئله اشاره کردند که داگاه به شیوه‌ای غیر قانونی به پیش می‌رود و خواهان بررسی دوباره و در نظر گرفتن حکم دادگاه حقوق بشر اروپا شدند.

 

مسئولین دادگاه در نشست بعدازظهر تصمیم گرفتند دمیرتاش همچنان در زندان بماند و جلسه‌ی بعدی به ۲۳ و۲۴ و ۲۵ ژانویه سال آتی موکول شد.