"کنفرانس پلاتفرم دمکراتیک جنبش‌ھا و خلق‌ھای ایران" برگزار می‌شود

کنفرانس پلاتفرم دمکراتیک جنبش‌ھا و خلق‌ھای ایران در بروکسل، پایتخت بلژیک امروز در مقر پارلمان اروپا آغاز بکار کرده است. جمعی از فعالین سیاسی و مدنی و شخصیت‌‌های مستقل در این نشست که با همکاری فراکسیون نمایندگان چپ در پارلمان اروپا هماهنگ شده است

کنفرانس پلاتفرم دمکراتیک جنبش‌ھا و خلق‌ھای ایران در بروکسل، پایتخت بلژیک امروز در مقر پارلمان اروپا آغاز بکار کرده است. جمعی از فعالین سیاسی و مدنی و شخصیت‌‌های مستقل در این نشست که با همکاری فراکسیون نمایندگان چپ در پارلمان اروپا هماهنگ شده است در مورد مسائل ایران و راه‌کار دموکراتیک برای آن بحث و گفتگو می‌کنند. این پلاتفورم پیش از این در بیانیەای اهداف خود را اعلام کرده بود.

 

پلاتفرم دمکراتیک جنبش‌ھا و خلق‌ھای ایران در بیانیەای با اشاره به اینکه خاورمیانه و در این میان ایران، آبستن حوادث مختلفی است اعلام کرد در شرایطی که جریانات سیاسی و اجتماعی در حال تلاش برای همراه کردن جامعه با خود هستند از بحث و و دیالوگ در راستای تحقق همبستگی، برابری، دموکراسی، دوستی و زندگی مسالمت‌آمیز بدون در نظر گرفتن ملیت، جنسیت، عقاید مذهبی و گرایشات سیاسی بازماندەاند و قدرت‌های منطقه‌ای در راستای منافع خود، دارند به اختلافات ملی و مذهبی و شوونیستی دامن می‌زنند.

 

در این بیانیه آمده بود تا آن‌جا که به جامعه ایران برمی‌گردد؛ سده‌هاست که مردم کرد، بلوچ، عرب، لر، ترکمن، آذری و سایر خلق‌ها در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیز و نزدیکی داشتند، بنابراین اکثریت آن‌ها دوست ندارند که وارد جنگ ناخواسته ملی و مذهبی شوند که هم‌کنون در برخی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا در جریان است و قبلا نیز در اروپای شرقی و یوگسلاوی سابق، این فاجعه انسانی به وقوع پیوسته است.

 

پلاتفرم دمکراتیک جنبش‌ھا و خلق‌ھ‌ای ایران گفته بود که در کنفرانس امروز در پارلمان اروپا، به مسئلە خلق‌ھا، حقوق بشر، مسئله زنان و راه‌کار و چاره‌یابی دموکراتیک برای آینده جامعه ایران پرداخته خواهد شد.

 

مونا سیلاوی فعال سیاسی عرب، دکتر عباس ولی استاد علوم سیاسی، فرهاد بشارت، فعال سیاسی  آذری، ناصر بلیده‌ای سخنگوی حزب مردم بلوچستان، دکتر جلال سبزواری، استاد زبان و ادبیات فارسی، نور علی مرادی فعال سیاسی لر، سیامند معینی ریاست مشترک پژاك، بهرام رحمانی نویسنده و فعال سیاسی، دکتر ژاله احمدی فعال سیاسی و حقوق زنان و دکتر حسن مکارمی، پژوهشگر و روانکاو از سخنرانان در این کنفرانس هستند.

 

پیش از این، زیلان وژین ریاست مشترک پژاك در گفتگویی اعلام کرده بود که پژاك در این کنفرانس، الگوی کنفدرالیسم دمکراتیك را برای ایران مطرح می‌کند و کارکرد آنرا شرح خواهد داد.

 

زیلان وژین با اشاره به اینکه نمایندگانی از اکثر خلق‌های ایران و زنان و فعالان محیط زیست و گروههای دیگر در این کنفرانس حضور دارند، ابراز امیدواری کرده بود که این کنفرانس زمینه ساز یک تحول انقلابی و دمکراتیك برای ایران باشد.